اخبار ویژه روزنامه ها

عباس آخوندی ضمن یادداشتی در روزنامه همشهری نوشته است: اولین اصلی که در درس اصول علم اقتصاد داده ‌می‌شود این است که در اقتصاد چلوکباب مجانی نداریم.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان



شریعتی: شکسته نفسی کردیم /مردم از دولت و اصلاح‌طلبان راضی‌اند(!)


عضو مرکزیت حزب اعتماد ملت ضمن حمایت از عملکرد دولت روحانی می‌گوید: مردم فقط از چند اصلاح‌طلب ناراضی هستند.(!)


سعید شریعتی (از مجرمان فتنه ضدامنیتی سال 88 که به‌عنوان مشاور مدیرعامل در صندوق بیمه عشایر و روستاییان امرار معاش می‌کند) به روزنامه آفتاب یزد گفت: اصلاح‌طلبان در طول سال‌های اخیر هرگاه دولت خطا رفته است در صف اول انتقاد از دولت روحانی بوده‌اند و هرگاه دولتی‌ها نسبت به مردم رویه نادرستی پیش گرفتند اصلاح‌طلبان طرف مردم بودند. بنده از حامیان دولت روحانی هستم هرچند نقد هم دارم، به‌طور کلی جریان اصلاحات در انتقاد از دولت کم نگذاشته است. اینکه ضعف‌های دولت روحانی در اداره امور به پای اصلاح‌طلبان نوشته شود منطقی نیست درحالی که اصلاح‌طلبان در بدنه دولت نقش اساسی نداشتند.


وی در عین حال می‌افزاید: از سوی دیگر عملکرد دولت روحانی را باید منصفانه ارزیابی کنیم. در شرایطی که می‌دانیم عوامل مختلفی بر ضعف دولت روحانی اثرگذار بوده‌اند و ویروس کرونا بر همه جهان تاثیر منفی گذاشته است در حالی که در ایران همزمان تحریم‌هایی بسیار سنگین نیز وجود داشته که اگر هر جای دیگر بود دولت چند بار سقوط می‌کرد. باید منصفانه داوری کنیم مثلا اگر دولت در اختیار فرد دیگری بود با این شرایط می‌توانست عملکرد بهتری بدهد! اینکه مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند را قبول ندارم. این فضاسازی است که رسانه‌ها و جریان رقیب می‌کنند.


شریعتی گفت: شاید مردم از یک یا چند اصلاح‌طلب ناراضی باشند اما اینکه از جریان اصلاحات عبور کرده باشند صحیح نیست.


آفتاب یزد با لحنی انتقادی از شریعتی پرسید «آقای شریعتی! البته این رسانه‌ها نبوده‌اند که موضوع از دست رفتن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را مطرح کرده‌اند، بلکه چندین فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در حدود یک سال اخیر گفته‌اند باور دارند که اعتبار اصلاحات و اعتماد مردم به آنها به‌شدت آسیب دیده است؟»


او در پاسخ می‌گوید: این شکسته نفسی اصلاح‌طلبان است، ویژگی اصلاح‌طلبان این است که در برابر مردم کرنش می‌کنند و خودشان به نقد درون‌گفتمانی می‌پردازند. این نوع انتقادهای گفتمانی اشکالی ندارد اما نباید به حرفی غیرواقعی تبدیل شود.

عطریانفر: چشم دوختن به انتخابات آمریکا انفعال است


عضو مرکزیت کارگزاران معتقد است چشم دوختن به تغییرات سیاسی آمریکا، انفعال است و نباید موضوع مذاکره، یا مقاومت دستمایه تبلیغات انتخاباتی شود.


محمد عطریانفر درباره تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر معادلات سیاسی داخل ایران به نامه نیوز گفت: پیروزی بایدن در بلندمدت تاثیری بر روند انتخابات ایران نخواهد داشت. شاید آثار و تبعات لحظه‌ای داشته باشد و به لحاظ روانی جامعه ما از آنچه در آمریکا رخ داد متاثر شود اما ما برای پیشبرد اهداف سیاسی و تامین منافع ملی‌مان باید متکی بر ظرفیت‌های داخلی باشیم.


وی افزود: اگر نیروهای سیاسی چشم‌شان به تغییرات سیاسی در کشوری دیگر مشخصا آمریکا باشد، حتما انفعال آنها را می‌رساند و امری غلط محسوب می‌شود.


این فعال اصلاح‌طلب درباره احتمال شکل‌گیری دوقطبی مذاکره - مقاومت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، گفت: موضوع مذاکره یا مقاومت در دستور کار هیچ حزب سیاسی نمی‌تواند باشد. این موضوع در حوزه تدابیر رهبری است که کلیه ارکان و مسئولان و نهادهای عملیاتی در نظام سیاسی ایران تابع سیاست‌ها و راهبردهایی هستند که رهبری تعیین می‌کند. پس معنا ندارد که موضوع مذاکره یا مقاومت بخواهد دستمایه‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی شود.


وی افزود: احزاب و جریان‌های سیاسی در حوزه‌ای می‌توانند شعار دهند که در اختیارات دولت آینده باشد. وقتی موضوع مذاکره با آمریکا یا مقاومت در برابر آمریکا خارج از اراده و اختیارات دولت است. وی درباره شکل‌گیری گفتمان مقاومت -  مذاکره در انتخابات 1400 بر اثر کاندیداتوری ظریف، بیان کرد: آنچه درباره آقای ظریف گفت‌وگو می‌شود بیشتر تحت تاثیر یکسری روابط فردی او بوده،‌ زمانی که در سازمان ملل ماموریت داشته است و اجازه داشته با برخی مقامات و سناتورها و شخصیت‌هایی که به صورت جانبی یا مستقیم با دولت آمریکا مرتبط بودند در جهت فرآیند حفظ منافع ملی ایران ارتباط داشته باشد. بیش از این هم نمی‌شود توقع داشت.


عطریانفر یادآور شد: اگر چنانچه آقای ظریف نامزد انتخابات ایران باشند نمی‌تواند از چارچوب یادشده خارج عمل کنند به صفت اینکه برخی روابط را در گذشته داشته است. بنابراین آقای ظریف حتی اگر نامزد انتخابات هم شود به هیچ عنوان نمی‌تواند نماد مذاکره باشد. اساسا موضوع مذاکره یا مقاومت نمی‌تواند دستمایه تبلیغات انتخابات و رقابت‌های سیاسی در 1400 شود.

سه ضلع اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند


استاندار گلستان معتقد است: دولت هنوز نپذیرفته که در جنگ اقتصادی قرار داریم.


هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با فردا و درباره برخی نابسامانی‌ها در حوزه تنظیم بازار اظهار داشت: «ما باید بپذیریم که واقعا در جنگ اقتصادی قرار داریم و این جنگ الزامات خود را دارد. بخشی از آن به نظام اداری کشور باز می‌گردد. باید به بازرگان‌ها گفته شود که اگر این میزان کالا را صادر کردید می‌توانید کالاهای اساسی وارد کنید و مشمول قواعد مرسوم نمی‌شوید. در شرایط کنونی نباید همه چیز بر اساس قواعد مرسوم باشد و باید دست واردکنندگان بازتر باشد زیرا شرایط عادی نیست.
وی افزود: لازم است با پذیرش واقعی جنگ اقتصادی شرایط واردات را فراهم کرد. به نظر می‌رسد که دولت هنوز نپذیرفته که در جنگ اقتصادی قرار داریم. همان‌طور که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا یک ستاد منسجم تشکیل شد و همه نهادها و ارگان‌ها در موضوع کرونا باید از تصمیمات این ستاد پیروی کنند، برای جنگ اقتصادی هم یک ستاد ویژه لازم است.


حق‌شناس در پایان گفت: «جلسات سران قوا برای ساماندهی موضوعات اقتصادی تشکیل شد و تا زمانی که برگزار می‌شد تصمیمات خوبی از آن بیرون می‌آمد اما اکنون مدتی است که آن جلسات برگزار نمی‌شود. ضرورت دارد که همه قوا و مسئولان در وضعیت کنونی به عمق جنگ اقتصادی علیه ایران پی ببرند و کار کنند تا قدری فشار از مردم برداشته شود».


یادآور می‌شود دو ماه است که با تصمیم رئیس جمهور، جلسات سران قوا برگزار نشده است. در همین حال یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه سوءمدیریت در اوضاع جنگ اقتصادی می‌تواند یک مسئله ساده را تبدیل به فتنه بزرگ برای کشور کند، گفت: در ساختار کشور مسئول تنظیم و تعادل عرضه و تقاضای کالا با وزارت صمت، تعیین قیمت و قدرت خرید با وزارت اقتصاد و دارایی و تعیین سیاست‌های ارزی برای تامین کالا با بانک مرکزی است. پس برای اینکه کار تامین معیشت مردم سامان پیدا کند باید این سه مجموعه با هم هماهنگ عمل کنند.


وی ادامه داد: امروز مشکل جدی ما این است که سیاست‌های بازرگانی وزارت صمت با سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی هماهنگ نیست. به عبارت دیگر بانک مرکزی با یکسری اولویت‌های دیگر دارد تدبیر می‌کند و وزارت صمت با اولویت‌های دیگری تا زمانی که آنها با هم هماهنگ نباشند همین آش است و همین کاسه.


وی افزود: امروز هم در اولویت‌بندی و هم در تعیین سیاست‌های اقتصادی هر دستگاهی از زاویه دید خود به مسائل نگاه می‌کند بنابراین وزارت صمت،‌وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با هم هماهنگ‌ نیستند. تا اینها با هم هماهنگ نشوند با دستور و خواهش و برخوردهای تحکمی کار درست نمی‌شود.


این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروز نظام توزیع هم مشکل دارد، اظهار کرد: تلویزیون نشان می‌دهد تولید روغن عادی و انبارها پر است اما روغن در بازار پیدا نمی‌شود. این نشان می‌دهد که نظام توزیع و نظارت مناسب نیست.
آل‌اسحاق تاکید کرد: نظام ثبت سفارش و توزیع، گمرک و حمل و نقل با هم هماهنگ نیستند. کالا با ارز 4200 تومان وارد کشور شده و در گمرک هست و بعضا دارد خراب می‌شود اما به دست مردم نمی‌رسد. برنج می‌گویند به اندازه کافی است اما برنج هندی کیلویی 7 هزار تومان را مردم باید بخرند 20 هزار تومان. به این دلیل که نظام توزیع، نظارت و کنترل گیر دارد.

حذف ارز جهانگیری پس از دو سال خسارت هنگفت


اظهارات وزیر صمت درباره حذف ارز 4200 تومانی، اذعان دولت به حیف و میل بیت‌المال در ماجرای واگذاری 18 میلیارد دلار ارز است.


به گزارش رجانیوز، فروردین 97 بود که اسحاق جهانگیری در بین خبرنگاران حاضر شده و با افتخار اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم که نرخ دلار از فردا برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.»


ارز دولتی با قیمت ثابت 4200تومانی به نام ارز جهانگیری معروف شد و درحالی که قرار بود به تثبیت بازار ارز و همچنین به نفع مردم منجر شود، به بستری برای دلال‌های بازار ارز و سودجویانی بدل شد که همواره مترصد فرصتی هستند تا جیب خود را از بیت‌المال پر کنند.


افراد و شرکت های مختلف دست به واردات فراوان با دلار دولتی زدند و کالاهای وارداتی خود را با قیمت دلار آزاد به بازار روانه کردند و مردم هیچ نشانه‌ای از وعده‌های داده شده ناشی از ارز دولتی ندیدند. به عبارتی بهتر، طعم دلار جهانگیری را فقط و فقط رانت‌خواران چشیدند. طبق آمار منتشره در همان سال، قریب به 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور با دلار 4200 تومانی حیف و میل شد. البته این عدد تنها مربوط به سال 97 است و خسارتی که دلار جهانگیری در دو سال گذشته برای کشور به بار آورد، فراتر از عدد مذکور است.


حالا پس از همه آن خسارتی که دلار 4200 تومانی به کشور تحمیل کرد، رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که دولت به‌دنبال حذف دلار 4200 تومانی است. او می‌گوید: تفاوت ارز دولتی و آزاد فسادزاست و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف ارز ۴۲۰۰ می‌باشد.


خسارت‌بار خواندن ارز موسوم به جهانگیری در حالی است که روزنامه اصلاح‌طلب پس از اعلام تصمیم مذاکره در سال 97، تصاویر جهانگیری را در هیبت سوپرمن در صفحه اول خود منتشر کرده بودند!

چلوکباب مجانی که وعده انتخاباتی همیشگی شما بود!


وزیر مستعفی راه و شهرسازی می‌گوید: اولین درس اقتصاد این است که چلوکباب مجانی نداریم.


عباس آخوندی ضمن یادداشتی در روزنامه همشهری نوشته است: اولین اصلی که در درس اصول علم اقتصاد داده ‌می‌شود این است که در اقتصاد چلوکباب مجانی نداریم. اگر همین یک اصل را سیاستمداران ایران پس از گذشت ۱۵۰ سال از ورود مباحث مدرن به ایران فراگرفته بودند، وضعیت اقتصادی مردم بسیار بهتر از این بود که هست. همه چلوکباب‌هایی - بخوانید سیاست‌های توزیع پول و خدمات مجانی که سیاستمداران برای اخذ رأی و جلب توجه مردم مطرح می‌کنند - فارغ از کیفیت و بهداشت چلوکباب‌های توزیعی که ممکن است آلوده و فاسد باشند، هزینه‌اش را از جیب مردم می‌دهند و هیچ ناهار مجانی‌ای وجود ندارد. سه‌شنبه مذاکرات مجلس را مستقیم از ساعت۱۰:۲۰ تا اذان ظهر گوش کردم. آقای نماینده‌ای می‌گفت که چگونه است جوانان، دانشجویان و دانشمندان ایران می‌توانند زیردریایی، موشک و هواپیما ساخته و میمون به فضا ارسال کنند ولی نمی‌توانند ماشین تولید کنند. این چیزی نیست جز بی‌عرضگی دولت. و با صدای غرّا در ذمّ و بی‌کفایتی دولت سخن می‌گفت.


عجب مغلطه‌ای! به همین سادگی این آقا تفاوت بین فضا، فرایند و اصول حاکم بر تولید صنایع محرمانه و نظامی که در آنها تولیدکننده، خریدار و تامین‌کننده مالی یکی ‌است را با تولید کالاهای تجاری در بازارهای رقابتی که در آنها نهاده‌های تولیدی فرایندهای رقابتی تامین و تولیدکننده، خریدار و تامین کننده مالی اشخاص متعدد و با اهداف متفاوت هستند را نادیده می‌گیرد و در نهایت با یک شعبده‌بازی سیاسی حکم به بطلان سیاست‌های رقیب و حقانیت خود می‌دهد. ایشان نمی‌گوید که تمام این وضعیت ناکارآمدی اقتصادی نتیجه «سیاست‌های عمومی» سترون و ضدتولیدی است که او و امثال او بر این ملت تحمیل کرده و خام‌ترین و غیربهداشتی‌ترین چلوکبابی است که آنان در ظرف یکبار مصرفِ غیرِشفاف، بسته‌بندی کرده و به زور به‌خورد مردم می‌دهند. آقای آخوندی البته به درستی گفته‌اند که چلوکباب مجانی وجود ندارد و اگر ادعا شود چلوکباب ارزان به شما می‌دهند، فاسد و آلوده است. اما نمی‌گویند که ابتنای رای جمع کردن هم تیمی‌های وی در انتخابات 92 و 94 و 96، بر همین ساده‌سازی ارزان‌نمایی وعده‌های گشایش اقتصادی بود. چنان که وانمود شد با واگذاری 95 درصد برنامه هسته‌ای (بی‌ارزش بلکه خسارت‌بار!) می‌توان ظرف 100 روز و بدون هیچ هزینه‌ای، چنان رونقی در اقتصاد ایجاد کرد و چنان مردم را از درآمد سرشار کرد که نیازی به پول ناچیز یارانه نداشته باشند!!


البته به بخش دوم این ادعا خوب عمل شد؛ یعنی همان وعده‌دهندگان ظرف 7 سال چنان سوءمدیریتی مرتکب شدند و چنان فرصت‌سوزی راه انداختند که ارزش 45 هزار تومان پول یارانه و ارزش پول ملی به شدت افت کرد؛ اما دریغ از وعده رونق و درآمد سرشار!


در ادامه همان صحنه‌سازی‌ها بود که آقای آخوندی سه فروند هواپیما را خرید - و وعده خرید 200 فروند هواپیما را داد - و با همین آسان‌سازی و ارزان‌نمایی و جذاب‌سازی معامله با آمریکا، انتخابات مجلس را برگزار کردند اما معلوم شد نوع قراردادهای هواپیما و خودرو و... فاقد کمترین ضمانت اجرا بوده و تنها کاربرد انتخاباتی (چلوکباب مفت می‌دهند!) داشته است.


ثانیا تفاوت مدیران فعال در حوزه هسته‌ای و سوخت 20 درصد و ماهواره و موشک و زیردریایی، در این است که هیچ‌کدام از آنها مانند وزیر مستعفی، نه جزو مدیران اشرافی محسوب می‌شوند، نه قبیله سیاسی - انتخاباتی دارند که پس از هر انتخاباتی مجبور شوند به آنها - ولو فاقد کمترین کفایت مدیریتی باشند - پست و امتیاز و رانت بدهند و نه دچار تعارض منافع خصوصی و دولتی هستند. هنر آنها این است که در شرایط تحریم صد درصدی و نیاز موجود، کشور را بی‌نیاز کردند و حصار تحریم را شکستند. برخلاف امثال آقای آخوندی که با لفاظی و پرگویی، پنج سال فرصت رونق درون‌زا در حوزه مسکن و حمل‌ونقل  را بر باد دادند و تورم بالای 600 درصدی را به بخش مسکن و اجاره‌بها تحمیل نمودند؛ بی آنکه به اعتراف خودشان، حتی یک خانه بسازند و جای مسکن مهر بگذارند که بتوان با تولیدات موشکی و نظامی و بنزین ستاره خلیج فارس و... مقایسه کرد.


هنر مدیران انقلابی این بود که چه در تولید بنزین و چه در تولید تسلیحات، به جایگاهی رسیدند که کشور می‌تواند ضمن خودکفایی، صادرکننده باشد و ارزآوری داشته باشد. برعکس رفتار مدیریت اشرافی که هنرش، وابسته‌تر کردن کشور و بر باد دادن منابع ارزی است. اما درباره سیاست ضدتولیدی مورد ادعای آقای آخوندی، کدام سیاست ضدتولیدی‌تر از مشی غلط خود وی در دوره وزارت که باعث تحمیل رکود سنگین به بخش پیشران مسکن و سپس تحمیل تورم بی‌سابقه شد؟ آن هم در حوزه‌ای که هم تقاضای کافی وجود دارد، هم نقدینگی و سرمایه فراوان برای سرمایه‌گذاری (در صورت تدبیر و حمایت دولت) هست، هم نیروی کار ماهر و عادی هست که می‌تواند شاغل شود، و هم عمده لوازم ساخت‌وساز در کشور قابل تولید است و اگر بخش مسکن رونق بگیرد، 250 شاخه شغلی و صنعتی هم رونق می‌گیرد و می‌تواند لوکوموتیو پیشران اقتصاد باشد. این وضعیت را مقایسه کنید با تهدید و خسارتی که مدیریت آقای آخوندی و نظایرش فراهم کردند.

ایران

۷۰ میلیارد دلار خسارت امریکا به درآمد نفتی ایران

   خبر اول اینکه، وزارت امور خارجه امریکا در گزارشی درباره ایران مدعی شد که این کشور با پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران به میزان ۷۰ میلیارد دلار به درآمد نفتی ایران خسارت زده است.
به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا در گزارشی درباره سیاست‌های امریکا در قبال ایران نوشت: کارزار فشار حداکثری علیه ایران همچنان به‌طرز خارق‌العاده‌ای مؤثر است. امروز، اقتصاد ایران با بحران پول رایج، افزایش بدهی‌های عمومی و تورم مواجه است. پیش از کارزار فشار حداکثری، ایران تقریباً ۲.۵ میلیون بشکه نفت در هر روز صادر می‌کرد. اکنون حتی برای ارسال یک چهارم آن نیز با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. از ماه مه سال ۲۰۱۸، مانع دستیابی ایران به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفت شده‌ایم و به ممانعت از دستیابی آن به ارزش  تقریبی۵۰ میلیارد دلار به طور سالانه خواهیم شد. ادعای وزارت امور خارجه امریکا درباره خسارت به ایران در پی این مطرح می‌شود که دولت این کشور در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و با رویکردی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تحریم‌های متعددی را علیه ایران اعمال کرد.

صداو سیما: در رأس اعتماد مردم هستیم

خبر دیگر اینکه، رئیس سازمان صداوسیما بر اساس نظرسنجی‌هایی مدعی شد که این رسانه در رأس اعتماد مردم قرار دارد. علی عسگری البته اشاره‌ای به جزئیات این نظرسنجی‌ها نکرد.
به گزارش ایلنا رئیس سازمان صداوسیما در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وی، با تأکید بر اینکه فضای مجازی یکی دیگر از راه‌های دشمن برای هجمه فرهنگی است تصریح کرد: فضای مجازی امروز برای ما هم فرصت و هم تهدید است و باید با قانون‌مند کردن آن مانند همه‌جای دنیا، از فرصت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کنیم و نقش مجلس در این باره و در رأس آن، کمیسیون فرهنگی بسیار مهم است.علی عسگری با بیان اینکه با وجود همه هجمه فرهنگی و عملیات روانی دشمنان، صداوسیما در رأس اعتماد مردم قرار دارد، افزود: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای میان مردم هم از منظر اعتماد عمومی و هم میزان مراجعه و علاقه‌مندی دارد.

امریکا کشوری جهان سومی شده است

  دست آخر اینکه،  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌بینی کرده که امریکا هم همچون اتحاد جماهیر شوروی در مسیر فروپاشی است. عباس مقتدایی، در گفت‌وگو با عصرایران گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بر موضع اصولی خود پافشاری کند در جنگ اراده‌ها همانگونه که تاکنون پیروز شده است پیروز خواهد شد، فقط باید به این نکته توجه کنیم که امریکا امروز از یک کشور قدرت جهان اولی به کشوری جهان سومی با تمام ویژگی‌های آن تبدیل شده و الان بدهکارترین کشور دنیا است... دولت این کشور توان صحیح برگزاری انتخابات را ندارد و دیکتاتوری در آن رخ نموده است، تبعیض نژادی و نادیده گرفتن آزادی‌های مدنی وجود دارد و همه این عوامل نشان می‌دهد که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ایالات متحده امریکا در حال رخ دادن است.

خراسان

رفتار عجیب وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید
بر اساس ابلاغیه آبان یک نهاد مسئول دولتی به وزارت جهادکشاورزی مبنی بر لزوم بررسی و برنامه ریزی به موقع در زمینه تنظیم بازار و ذخیره سازی میوه مورد نیاز مردم برای شب عید امسال به منظور جلوگیری از افزایش معنی دار قیمت با ورود واسطه ها و دلال ها، مکاتبات مربوط در روزهای اخیر نشان می دهد وزارت جهاد کشاورزی از قبول مسئولیت ذخیره سازی این میوه ها سر باز زده است اما همچنان اصرار نهادهای دولتی به اجرای این کار توسط وزارت مذکور است.
الزام دولتی ها به ثبت وام و کمک پرداختی به اشخاص 
یک نهاد نظارتی در ابلاغیه خود خطاب به تعدادی از دستگاه های دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به الزامات مندرج در قانون بودجه امسال و قانون برنامه ششم توسعه، در خصوص شفاف سازی کمک به اقشار آسیب پذیر، برای ثبت تمامی حمایت ها و کمک های خود به تفکیک کد ملی فرد دریافت کننده، در سامانه تعیین شده اقدام کنند و این موضوع شامل وام های قرض الحسنه پرداخت شده به این افراد توسط بانک ها و موسسات اعتباری دولتی نیز می شود.

آرمان ملی

واکنش آشنا به محکوم شدنش

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور به صدور حکم هیات منصفه دادگاه سیاسی نسبت به خود واکنش نشان داد. وی در توئیتی نوشت؛ قبول ندارم که اسرار هویدا می‌کردم و اشاعه اکاذیب می‌کردم.

کنایه امیرآبادی به روحانی

عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی با هشتگ روحان و مدیریت به رئیس‌جمهور کنایه زد. احمد امیرآبادی فرهانی نوشت: مدیریت یعنی مرغ 35هزار تومانی.

بازداشت مادر و دختر داعشی

آژانس اطلاعات عراق از بازداشت یک زن داعشی و دخترش خبر داد که در عملیات ترور مسئول روستایی در شهرستان سامرا در استان صلاح‌الدین در شمال این کشور دست داشتند. بعد از بررسی و تلاش‌های اطلاعاتی مشخص شد دو عامل ترور کدخدای روستای سموم در شهرستان سامرا این دو یعنی مادر و دختر بودند. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، این آژانس افزود، این دو بازداشت شده در جریان تحقیقات اولیه اعتراف کردند که در این جنایت با مشارکت چهار تروریست دیگر دست داشته‌اند. به گزارش آژانس اطلاعات عراق، انگیزه‌های قتل، تروریستی بوده و این مادر و دختر وابسته به داعش هستند.

صداوسیما در راس اعتماد مردم!

علی عسکری در نخستین جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با رئیس و معاونان رسانه ملی تصریح کرد: فضای مجازی امروز برای ما هم فرصت است و هم تهدید و باید با قانون‌مند کردن آن مانند همه‌جای دنیا، از فرصت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کنیم و نقش مجلس در این زمینه و در رأس آن، کمیسیون فرهنگی بسیار مهم است. رئیس رسانه ملی با بیان اینکه با وجود همه هجمه فرهنگی و عملیات روانی دشمنان، صداوسیما در رأس اعتماد مردم قرار دارد، افزود: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای میان مردم هم از منظر اعتماد عمومی و هم میزان مراجعه و علاقه‌مندی قرار دارد.

بازداشت 3 نفر به دلیل نزدن ماسک

دادستان دنا کهگیلویه‌وبویراحمد در یک بازدید میدانی به همراه ماموران کلانتری از سطح شهر، دستور بازداشت و جلب سه نفر از شهروندان سی‌سختی که ماسک نزده بودند را صادر کرد. به به دلیل ساده‌انگاری کرونا و بی‌خیالی عده ای از مردم، دادستان دنا شخصا به خیابان‌های شهر آمد و با آن دسته افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کردند برخورد شد. در همین راستا غریب‌پور تعداد 3 نفر از شهروندان سی‌سختی را که از ماسک استفاده نمی‌کردند و با دهن‌کجی به دستورالعمل‌ها در سطح شهر تردد می‌کردند برخورد کرد و دستور بازداشت آنها را به کلانتری صادر کرد که بلافاصله مأموران کلانتری آنها را به بازداشتگاه انتقال دادند.

جریمه بیش از 11هزار خودرو

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه نظارت‌ها بر اجرای طرح جامع هوشمند بیماری کرونا بسیار جدی است؛ گفت: طی سه روز اخیر بیش از 11هزار خودرو در کشور جریمه شده و در حوزه اصناف هم 69769 مورد تذکر داده شده و 7398 مورد نیز پلمب شده‌اند. حسین ذوالفقاری افزود: طبق گزارشات مبنی بر اجرای این طرح در دور روز گذشته، به‌طور میانگین در پنج حوزه فعالیتی بیش از 85 درصد رعایت شده و در حوزه تردد خودروها شاهد کاهش 39 درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم و بیش از 11هزار دستگاه خودرو جریمه اعم از جریمه‌های یک‌ میلیون، پانصدهزار و دویست‌هزار تومانی شده‌اند. همچنین طبق گزارش ناجا بیش از 230 هزار مورد به خودروها در طول مسیر تذکر داده شده و 93هزار خودرو با تذکر داده شده به مبدا برگشت داده شده‌اند.

نشست آسفالت در اتوبان بابایی

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور فاتب گفت: در محدوده اتوبان بابایی به غرب قبل از استخر در دو مقطع نشست آسفالت روی داد. سرهنگ مجید رنجبر افزود: فرونشست آسفالت اتوبان بابایی باعث شد تا بار ترافیکی در محدوده افزایش یابد. به دلیل اهمیت موضوع و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، بلافاصله عوامل راهور منطقه 25 پلیس راهور فاتب و به‌موقع در محل حاضر شدند و نسبت به ایمن‌سازی محدوده و روان‌سازی ترافیک اقدام کردند تا خودرویی در این فرونشست نیفتد و باعث حادثه نشود.

ابتلای کامبوزیا پرتوی به کرونا

کامبوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا راهی بیمارستان شد و تحت درمان تیم پزشکی قرار گرفت. بر اساس اعلام خانواده پرتوی، این فیلمساز در بیمارستان دی بستری است و بنیاد سینمایی فارابی، خانه سینما و کانون کارگردانان خانه سینما برای بستری و مراقبت از او همکاری‌های لازم را انجام دادند. کامبوزیا پرتوی که متولد 1334 است و کارگردانی فیلم‌هایی چون «ماهی»، «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «پرده» و «کامیون» را برعهده داشته است. تازه‌ترین ساخته او فیلم «کامیون» است که هنوز به نمایش عمومی درنیامده است.

ذوب‌آهن تهدید به کناره‌گیری کرد

باشگاه ذوب‌آهن در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است در صورت تکرار اشتباهات داوری علیه تیم فوتبال این باشگاه، از لیگ برتر کناره‌گیری می‌کند. در بخشی از بیانیه این تیم آمده: در صورت ادامه این روند که به معنای بیهوده بودن حضور و تلاش ما در عرصه فوتبال کشور و جهت جلوگیری از به هدر رفتن میلیاردها ریال بیت‌المال و هزاران نفر- ساعت وقت و استعداد ورزش در این زمینه است از ادامه حضور در لیگ برتر فوتبال امتناع کرده و عطای لیگ رابه لقای مافیای برد و باخت و دست‌های پشت پرده آن خواهیم بخشید.

ماجرای کشف توپ جنگی صفوی

مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از کشف و شناسایی یک عراده توپ جنگی متعلق به دوران صفوی خبر دادند و اعلام کردند که این ابزار تسلیحاتی در میان ضایعاتی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نگهداری می‌شد، کشف و شناسایی شده است. به گفته علیرضا امیری مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان روزانه هزاران تُن ضایعات و آهن قراضه توسط این کارخانه برای استفاده در فرایند تولید چدن و فولاد استفاده می‌شود که این توپ جنگی نیز در میان آنها قرار داشته است. وی افزود: با توجه به حساسیت موجود برای ریختن ضایعات در کوره ذوب، قطعات آهن قراضه قبل از انداخته شدن داخل کوره بررسی می‌شود که مبادا ذوب شدن آنها حادثه‌ای به‌همراه نداشته باشد.

ضرب‌وشتم تکنسین اورژانس تهران

رئیس مرکز اورژانس تهران از ضرب و شتم تکنسین اورژانس تهران حین خدمت‌رسانی خبر داد و گفت: هم‌اکنون تکنسین حادثه‌دیده در بیمارستان فیروزگر تحت مراقبت قرار دارد. پیمان صابریان اعلام کرد: حوالی ساعت 45 دقیقه بامداد روز دوشنبه تصادف دو دستگاه موتورسیکلت به مرکز 115 اورژانس تهران گزارش شد. با اعلام این گزارش بلافاصله تکنسین‌های اورژانس به محل حادثه در پل چوبی اعزام شدند. وی افزود: حین خدمت‌رسانی ناگهان راکب موتور که تحت تاثیر مشروبات الکی بوده است به تکنسین اورژانس حمله‌ور می‌شود. به گفته وی، متاسفانه در این حادثه کارشناس اورژانس 115 تهران از ناحیه دهان مورد آسیب جدی قرار گرفته و دندان او شکسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    این آقای آخوندی یک تاجر است که به عالم سیاست وارد شد و دقیقاً عین ترامپ است دنبال سود خود است و فرصت طلب و زورگو و متکبر . انشاء الله مثل ترامپ هم با دماغ به روی زمین سقوط می کند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    عضو مرکزیت حزب اعتماد ملت ضمن حمایت از عملکرد دولت روحانی می‌گوید: مردم فقط از چند اصلاح‌طلب ناراضی هستند.(!) . حرف درستی است فقط میمونه اینکه اون چند نفر واقعا چند نفرند ؟ به نظر شما میشه *چند * را * همه *معنی کرد . در این صورت باید گفت که بلاخره یک اصلاح طلب حرف درست و حسابی زد .
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    منفعللللللللللللللل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس