بایدن نمایه

یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از منابعی آشنا به تفکرات بایدن مدعی شده است که جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام در فرصت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری Justsecurity  به نقل از یک منبع آشنا به تفکرات «جو بایدن»گزارش داد، با توجه به اینکه از زمان تحلیف جو بایدن، (رئیس جمهور احتمالی بعدی آمریکا) تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۲۱ فقط ۵ ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین زمان بازگشت ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را تضمین کند.

این گزارش می‌گوید، دلیل «بازگشت پاک» آمریکا به برجام در ازای بازگشت ایران به محدودیتهای خود تحت توافق، قبل از هرگونه مذاکره گسترده برای توافقی دیگر، این است که پنجره عقب راندن ایران از توسعه فعالیتهای هسته‌ای این کشور، که در خلال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران به وجود آمده است، کوتاه است. 

بیشتر بخوانید:

ادعای نماینده سعودی در سازمان ملل: برجام مرده است

این گزارش از قول «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا می‌گوید که ایران تابستان سال بعد انتخابات برگزار می‌کند و احتمالا یک رئیس جمهور از جناح مقابل تیم فعلی در ایران پیروز انتخابات خواهد شد و حسن روحانی(رئیس جمهور به گفته آنها حامی تعامل) نمی‌تواند برای یک دوره دیگر نامزد انتخابات شود.

این گزارش در ادامه اضافه کرد، یک مقام دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا که با دیدگاههای جو بایدن آشنا است می‌گوید که موضع بایدن همان است که در ماه سپتامبر در مقاله‌ای آن را تشریح کرده بود؛ اگر ایران به تعهدات خود بازگردد واشنگتن به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به برجام بازخواهد گشت. 

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: آمریکا نباید به برجام برگردد

این مقام سابق آمریکایی همچنین مدعی شده، بایدن سپس، از احیای اعتبار آمریکا برای همراه کردن متحدان نزدیک خود در اروپا استفاده خواهد کرد و دیپلماسی دیگری را برای توسعه برجام، محکم کردن بندهای این توافق و رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه آغاز می‌کند. 

مقامات ایران هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام و بندهای مربوط به آن را رد کرده‌اند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیرا گفته، ما چیزی خارج از برجام نمی‌خواهیم. ما خواستار حقوق خود و آن چیزی هستیم که درباره آن مذاکره کردیم. امکان مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد.

Justsecurity همچنین به نقل از یک مقام سازمان ملل که به گفته این پایگاه خبری منحصرا درباره مسائل ایران کار می‌کند مدعی شده، «بازگشت پاک» آمریکا به برجام مطمئن ترین راه برای بازگشت ایران به محدودیتهای هسته‌ای ذیل این توافق و محدود کردن ذخایر اورانیوم این کشور است. 

ببینید:

فیلم/ شروط بایدن برای بازگشت به برجام

وی افزود: من فکر می‌کنم که یک بازگشت پاک نه تنها ممکن است بلکه هنوز هم مسیر پیشرفت رو به جلو علیرغم مخالفتها باز است.. 

وی تاکید می‌کند که آسانترین مسیر رو به جلو، بازگشت بدون پیش شرط به برجام است. 

این درحالیست که روزنامه «نیویورک‌تایمز» اخیرا به بررسی تلاش‌های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین هفته‌های خود جهت دشوار کردن کار دولت احتمالی جو بایدن برای بازگشت به سیاست‌های چهار سال پیش پرداخته و نوشت ترامپ به دنبال کاهش احتمال مشارکت دوباره واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «مقام‌های [دولت] ترامپ در تلاش هستند تا تحریم‌هایی جدیدی را بر ایران اعمال کنند که شاید برای آقای بایدن، خنثی کردن آنها دشوار باشد، به دلیل این نگرانی که به سهل گرفتن به یکی از خطرناک‌ترین دشمنان آمریکا متهم شود».

این مقام سازمان ملل با اشاره به مواضع مقامات ایرانی درباره اینکه آمریکا باید ابتدا به تعهداتش در برجام بازگردد نیز گفته، بایدن می‌تواند یک دستور اجرایی صادر کند تا دستور اجرایی ترامپ در سال ۲۰۱۸ باطل شود و به وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا این اختیار را بدهد که همزمان با تایید بازگشت ایران به تعهداتش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شروع به لغو تحریمها کنند. 

وی در ادامه مدعی شده، من فکر می‌کنم ایرانیها بین ۴ تا ۶ هفته، بسته به تصمیماتی که می‌گیرند، می‌توانند به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند و آژانس آن را راستی آزمایی کند. و این زمانی است که دفتر کنترل داراییهای وزارت خارجه آمریکا می‌تواند دستورالعملهای جدیدی در ارتباط با معافیتهای تحریمی و تعلیق تحریمهای بانکی ایران صادر کند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • احسان GB ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    6 19
    تا 2025 با ظریف - جو خابالو
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      2 2
      معلوم میشه که حماقت چیز کمیابی نیست.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    9 3
    بایدن یا آمریکا به برجام برگردد یا نه نباید برایتان مهم باشد ....به آبادانی کشور بپیوندید.....زیادی وارد سیاست شده اید
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    13 12
    نگویید برجام بگویید آمریکا باید به تعهداتی بین المللی خود عمل کند...اگر نکند دلیلی بر توافق بر یک عهد شکن بین المللی وجود ندارد....کسی که عهد می شکند چگونه تضمین میکند دوباره عهد نشکند ....
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    9 19
    الان اسراییل و عربستان شکست اقدامات خود را می بینند پس هوشیارانه عمل کنید
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    15 7
    مردم خواب نیستند که دوباره به این دولت رای بدن
  • سعید IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    25 38
    اگر کاسبان تحریم سنگ اندازی نکنند و این گزینه بازگشت به برجام عملی شود ، بهترین کار در وضع موجود است . به گفته آقای روحانی هیچکس نباید فرصت سوزی کند. همه در این دوسال گذشته با تمام وجود لمس کردند که بازار ایران بر مدار دلار امریکا می چرخد.بنابراین باید کمی از اوهام وتخیلات دوری کنیم تا مشکلات حل شود. به مدد رسانه های اجتماعی اغلب مردم امروز آگاه تر شده اند .مسئولان باید ملاحظه بیداری مردم را داشته باشند.امروز دیگر دوره قاجار نیست بلکه قرن 21 است وعصر اطلاعات است. علاوه بر برجام فعلی باید برجام دیگری هم شکل بگیرد. خیلی از مردم از نظر اقتصادی واقعا مشکل جدی دارند.مسئولان باید خیلی وخیلی مواظب باشند
    • جواد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      7 9
      سلام. عزیز با عرض معذرت، شما یا خیلی ساده ای یا غرض خاصی داری. متوجهی چی میگی؟
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      0 0
      مضخرف است. وابستگی قیمت ها به دلار را دولت ایجاد کرد و آن را تقویت کرد. اینکه گندم وارد نشود، نهاده ها وارد نشود حتی زمانیکه کشتی ها در کنار بندرها پهلو گرفته اند، اقدام شیطنت آمیز دولت .
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    6 26
    در اینصورت مجلس باید خروج از برجام را بلافاصه کلید بزند
  • بوسجين IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    8 14
    اين مسئولين واله و عاشق ما بايد حواسشان جمع باشد بدون تضمين هاي لازم اين را قبول نكنند وان رفع تحريم هاست چون با برگشت امريكا به برجام امريكا مي تواند از ان با بند ماشه ماشه مجددا اجماع جهاني درست كند و در كنار تحريم هاي خود بين المللي را هم به ان اضافه كند اين گفتم كه گفته باشم تا عقلا مدعي حواسشان جمع باشد و برجام و سختي هاي بعد از ان براي ملت ما درس عبرتي بايد باشد براي راه اينده. فكر نكنيم كه با ابخند ظاهري امريكا. و برگشت به برجام گل بلبل مي شود اگر حواسمان جمع نباشد چرا كه سياست مداران امريكا نتيجه خروج را ديدند كه متحدين خودش براي اعمال هر برنامه از او فاصله گرفتند و به تنهايي اين روش برش لازم را براي به زانو در اوردن ايران ندارد حالا مي خواهند براي سوار به موج اجماع جهاني به برجام بر گردند تا از مزاياي موجود در متن توافقنامه استفاده كنند
  • DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    17 19
    هرکس بگه که برای مذاکره و رضایت امریکا بایستی برنامه و برد موشک ها رو محدود کرد یک خائنه و باید زبونش رو برید .
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 20
    شیخ نشینان سعودی تا توانسته اند سلاحهای فرسوده از امریکا ذخیره کرده اند که هیچ گونه اجازه ای ندارند استفاده کنند.
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    23 16
    دقیقا همین اتفاق در دوره قبل انتخابات ایران اتفاق افتاد. ترامپ که در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود بلافاصله بعد از انتخاب شدن از برجام خارج میشود،یک سال در برجام ماند تا انتخابات ایران به نفع روحانی تمام شود و بعد از برجام خارج شد. الان هم داستان همینه ،احتمالا بایدن تمام تلاش خود را خواهد کرد تا قبل از انتخابات ایران به برجام برگردد و بعد از رای آوردن یک اصلاح طلب ( افساد طلب) دوباره روز از نو روزی از نو ،دوباره تحریم و فشارهای بیشتر امیدوارم مردم ایران در این ۸ سال نکبت کمی عاقل تر شده باشند
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    19 11
    دولت روحانی و اصلاح طلبا و برجام به همراه ترامپ به تاریخ پیوستند
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    مشخصا برای سیستم تصمیم سازی و مدیریتی امریکا، ایران مهمتر از حتی ترامپ و مشکلات داخلی خودشون هست که هنوز اون در حال دست و پا زدن و کودتاست اما اینها همین پرانتز باز شده رو هم غنیمت می شمرند و هنوز وارد کاخ سفید نشده، اقداماتشون رو شروع کرده اند. وقتشه به خودمون بیاییم که در عمل کی به کی وابسته است.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    2 13
    اول آمریکا باید به تعهداتش عمل کنه بعد ایران
    • مصطفی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      1 0
      و خسارت تاخیر هم بدهد
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    اینقدر روحانی وظریف مملکت را ضعیف کردند که اگر باید حرفی ازایران بزنه ،ذوق زده میشوند-اصلا بایدن نه اسم برجام را میآره نه اسم روحانی ودوستش ظریف را مبآره -این منبع خبری نامعلوم ازبایدن وبرجام حرف میزنه!؟بایدن مگر مغژ خر خورده که با دولتی که چندماه بیشتر نیست وبعدی معلوم نیست کی هست مذاکره کنه-این اصلاح طلبها هستند که منتظر(پسرخاله بایدن)مملکت را بیشتر از۲سال تعطیل ودر رکود وگرانی بردند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    3 0
    شیطان بزرگ
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    اگر منظور از بازگشت ب برجام دست کشیدن از توان موشکی است، یا کنار گذاشتن هم پیمانان، یا دست کشیدن از دوستی با روسیه و چین میباشد و یا اینکه مثلا نتوانیم سوخت ناو رودکی را هسته ای کنیم، بازگشت موقوف.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    مگر خودتان نمیگوئیدبارفتن ترامپ وآمدن دوستانتان مثل بایدن(تحریمها فرو پاشید!؟)پس چرا دنبال(برجام،بتن ریزی،مذاکره،قدم زدن،هتل کنستینتال،گران کردن مایحتاج مردم،عادیسازی وصلح با اسرائیل،عربستان وآمریکا)هستید!؟برای اینکه ایران راوابسته کنید،تا ژنهای برتر،آقاها وآقازادهاتون درغرب تحصیل،تفریح وعیاشی کنند وگروگان نگیرنشون وامتیازات،فساد،باندبازی،پارتی بازی،نجومیبگیریها وفسادخودیهاتون بیشتر بشه
  • اسماعیلی IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    خدا کنه زودتر تحریم ها برداشته شونداکثر مردم کشورمان با فقر وتنگدستی روبرو شده‌اند
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 0
    تا انتخابات ۱۴۰۰ برجام باید تعلبق شود. اگر طرف مقابل به راحتی از برجام خارج و سپس وارد می شود، پس اعضای دیگر هم می توانند همین مسیر را پیش گیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس