اتحادیه اروپا: عناصر مسلح باید از قره‌باغ خارج شوند

اتحادیه اروپا با تاکید بر ضرورت خروج عناصر مسلح بیگانه از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ اعلام کرد که که از دستیابی به راه‌حلی دائمی برای این بحران حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق  به نقل از اسپوتنیک، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای تاکید کرد که خروج عناصر مسلح بیگانه از قره‌باغ ضروری است و جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به پایبند بودن به توافق آتش‌بس فراخواند.

در این بیانیه آمده است: از آتش بس اعلام شده و دستیابی به آن که با میانجیگری روسیه در اقلیم ناگورنو-قره باغ صورت گرفت، استقبال می‌کنیم و از تمامی عناصر مسلح بیگانه می‌خواهیم که هر چه سریعتر از این منطقه خارج شوند.

جوزپ بورل بار دیگر تاکید کرد که برای دستیابی به راه حلی نهایی و دائمی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره بحران قره باغ، از گروه مینسک که وابسته به سازمان امنیت و همکاری در اروپاست، حمایت می‌کند.

او از تمامی طرف‌ها خواست برای ممانعت از ایجاد هرگونه خسارت جانی به صورت کامل به آتش بس اعلام شده پایبند باشند.

از سوی دیگر؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون ۳۸۵ جسد متعلق به قربانیان درگیری نظامی اخیر در قره باغ را تبادل کرده‌اند.

او گفت: این تعداد اجساد متعلق به هر دو طرف می‌باشد که از ۱۳ نوامبر تاکنون تبادل شده است.

زاخارووا افزود: در پنج روز گذشته نیز ۳۰۵۴ غیرنظامی که از ساکنان قره باغ بودند با نظارت مسئول امور آوراگان سازمان ملل به خانه‌های خود بازگشتند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به ارتباط مستمر با دولت‌های آذربایجان و ارمنستان برای هماهنگی فعالیت در مرحله پس از تشدید تنش ادامه می‌دهد و حمایت از مقدسات و مکان‌های میراث فرهنگی در قره‌باغ از اهمیت بالایی در دستورکار این ارتباطات برخوردار است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر برای آتش بس فراگیر در قره باغ با میانجیگری روسیه توافق کردند و اعلامیه‌ای سه جانبه در این خصوص امضا کرده و از ده نوامبر این توافق اجرایی شد.

بر اساس این توافق طرفین باید نیروهای خود را در مواضع کنونی متوقف کنند و نیروهای حافظ صلح روسیه در خط مشترک میان طرفین و گذرگاه ارمنستان و قره باغ مستقر شوند و موانع آمد و شد و تبادل اسرا میان طرفین برداشته شود و آوارگان به مناطق زندگی خود بازگردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    4 24
    کاش ما اونجا را گرفته بودیم
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      37 3
      خاک صاحب داره واسه متر به مترش شهید داده مگه نذری پخش میکردند که تو بگیری
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      19 13
      مهلت ترکمنچای به پایان رسیده و ایروان باید به مام وطن بازگردد تا امنیتش تامین گردد.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    33 1
    همه منتظر اظهار نظر اتحادیه اوشون بودند! گروه مینسک مرده.. اروپا هم پاشو از گلیمش دراز نکنه.
  • ََReza Aslani IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    3 36
    آمار و داده های خیلی رسمی و معتبر نشان میدهد که ترکیه بیش از چهار هزار تروریست تکفیری را به منطقه درگیری آورده که این واقعا خطر جدی است برای منطقه قفقاز ترکیه در صدد اشغال این مناطق از طریق ماشه های تروریست هایش است تا بیشتر با اعمال نفوذ اش دیگر کشور ها را مورد ضرر قرار بدهد در زند خودش که ابزاری برای تحمییل زیاده خواهی اش بکند اما کور خوانده اگر غلطی بکنند جزایش را خواهند خورد
    • قره باغ خاک اسلام است IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      29 2
      دوست عزیز به جای این چرندیات از مرز کردستان بگو که هرروز توسط تروریست های پژاک جوونامون شهید میشن
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      21 1
      آمار و داده ها از تروریستهای غرب کشور چی میگن؟ مثلا از عناصر تروریست پژاک که فقط در این چهل روز جنگ قره باغ چندین تن از از مرزبانهای ایران عزیز رو شهید کردن؟!
    • iran IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      2 20
      دوست عزیز ، تروریست چه داعشی باشد مورد حمایت اردوغان و ترکیه ، چه تروریست های پژاک و پ ک ک باشند ! در حال حاضر مشکل تروریست های انتقالی ترکیه به منطقه قره باغ آنسوی رود ارس هست که باعث نگرانی است...
    • NL ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      17 3
      اخبار حکایت از انتقال عناصر تروریستی به قره باغ دارد ( از هر دو سو) این درست! اما سوال اینجاست، اگر در حال حاضر مشکل تروریست های انتقال یافته به قره باغ است، چرا اخبار اقدامات تروریستی از مرزهای غربی به گوش میرسد نه از شمالغرب؟
    • iran IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      1 3
      دوست گرامی تروریست ها و تکفیری های سوری که از جانب اردوغان به قفقاز اعزام شدن فعلا" این اتفاق تازه صورت گرفته اطمینان داشته باشید اگر این تروریست های تکفیری اردوغان در قفقاز باقی بمانند مناطق آذربایجان ایران در خطر هستند ! متاسفانه قومگرایی و قبیله پرستی جریانات پانترکیسم گویا چشم پانترک ها رو کور کرده فقط نگران تروریست های پژاک و تروریست های پ ک ک هستند !!! آرزوی تفکر و تعقل !!!
    • NL ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      2 0
      تروریست های داعشی که به مجلس حمله کردند، از کجا بودند؟!
  • علی خان IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    29 1
    اتفاقا مرزهای ایران از همیشه امن تر خواهد شد ، چیزی که فرانسه و تروریستها را ناراحت می کند، آذربایجانی ها با فرهنگ ترین مردم جهان هستند ، سی سال مذاکره کردن صبر کردن بعد دیگه نتیجه رسیدن که با مذاکره حل نمیشه اقدام کردن ،
    • RU ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      16 0
      بسیار عالی فرمودید
    • پاپک آذری iran IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      0 8
      آذربایجان ( بادکوبه ) پاره تن ایران زمین قطعا" ما ایرانیان هیچ نگرانی از بابت هم تباران آذری آنسوی رود ارس نداریم ، نگرانی ایران حضور بیگانگان همچون ترکیه و اسرائیل و تروریست های تکفیری وابسته به ترکیه و اسرائیل هست که در آنسوی رود ارس مستقر شدند !
  • قره باغ خاک اسلام است IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    22 1
    حالا که خاک آذربایجان آزاد شده الان وقتشه ایران و آذربایجان قرار داد ببندند که شهروندان دو کشور بدون ویزا و فقط با پاسپورت می تونند بهدو کشور سفر کنند این طرح یه چند سالی مابین تبریز و باکو اجرا شد اقتصاد تبریز و مردم تبریز به شدت بالا رفت
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    22 2
    منظورشان ارامنه فراری از سوریه و لبنان و همچنین تروریست های پ ک ک و پژاک و کومله می باشد
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      0 1
      منظور اروپا تروریست های تکفیری سوری که مورد حمایت و مزدور آقا رجب ترکیه هستند ، گروهک های تروریستی پژاک و پ ک ک هم تروریست و مزدور بیگانگان هستند ولی فعلا" مشکل تروریست های مش رجب عثمانی است که باعث نگرانی منطقه و جهان شده !
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    16 0
    فرانسه و اتحادیه اروپا، آیا همان کسانی نیستند که در موضوع جنگ سوریه ، خود از تروریست ها پشتیبانی میکردند؟!
  • حسین IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    13 0
    دوستان نگران نباشید اروپا پیر شده هیچ غلطی نمی تونه بکنه اونها نتونستن بدون اجازه امریکا یه کانل مالی با ایران باز کنن زیاد خوتون را ناراحت نکنید
  • IE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    6 0
    پژاک منظورشونه نه ؟؟؟؟؟ چون بزرگترین مشکل مرزبان های ما اونان همین ی‌ هفته پیش سه مرزبان ما در مرز با اقلیم کردستان شهید شده
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 0
    اتفاقا امنترین مرزهای زمینی ایران با آذربایجان هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس