کد خبر 1144848
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
"میانگین‌ها" تصویر فریبنده‌ای از امکانات آموزش و پرورش ارائه می‌دهد/ فقیرانه‌تر شدن هر چه بیشتر مدارس دولتی

بیش از ۳۵ درصد مدارس ابتدایی به‌صورت دوشیفته فعالیت دارند؛ تداوم این وضعیت به فقیرانه‌ترشدن هرچه‌بیشتر مدارس دولتی عادی منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق، رضا امیدی، پژوهشگر حوزه سیاست گذاری اجتماعی و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: چندی پیش یکی از وزرای پیشین آموزش و پرورش با تأکید بر میانگین برخی شاخص‌ها قائل به وجود نیروهای مازاد در وزارت آموزش و پرورش بود.

بیشتر بخوانید:

دانش‌آموزانی که برای درس خواندن سر به کوه گذاشتند! +عکس

برخی کارشناسان این حوزه نیز براساس همین میانگین‌ها (برای مثال میانگین دانش‌آموز به کلاس درس) سرمایه‌گذاری دولت در احداث مدرسه را ناموجه می‌دانند؛ تأکید بر این میانگین‌ها، تصویر فریبنده‌ای از وضعیت واقعی امکانات آموزش و پرورش ارائه می‌دهد که می‌تواند به تشدید افت کیفی آموزش عمومی منجر شود.

۶۰ درصد دانش‌آموزان دبستانی در کلاس‌های شلوغ درس می‌خوانند

با بررسی آمار آموزش و پرورش در سطح منطقه‌ای روشن می‌شود که وضعیت، به‌ویژه در محدوده‌های پرجمعیت شهری و حاشیۀ شهرها با میانگین‌ها بسیار فاصله دارد، برای مثال بر اساس سالنامۀ آماری آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ میانگین دانش‌آموز در کلاس درس دایر در مقطع ابتدایی ۲۳.۵ نفر برآورد می‌شود اما وقتی ترکیب مدارس بر اساس منطقه/ جمعیت دانش‌آموز معیار قرار داده شود متوجه می‌شویم بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در کلاس‌های شلوغ (با تراکم بالای ۲۶ نفر) درس می‌خوانند!

یک‌چهارم این دانش‌آموزان (یعنی ۱۵ درصد کل دانش‌آموزان مقطع ابتدایی) در کلاس‌های با تراکم ۳۶ نفر به بالا مشغول به تحصیل‌اند.

ببینید:

فیلم/ریزش کوه و تخریب مدرسه کانکسی در آستارا

همین مسئله در نسبت دانش‌آموز به معلم هم صادق است؛ استاندارد نسبت دانش‌آموز به معلم در مقطع ابتدایی، ۱۴ است؛ بر اساس سالنامۀ آماری آموزش و پرورش میانگین این نسبت در سال تحصیلی ۹۷-۹۸  بیش از ۳۰ نفر است.

حال اگر حدود ۱۳ هزار مدرسۀ ابتدایی که تعداد دانش‌آموز در هر کلاس کمتر از ۵ نفر است را از محاسبه کنار بگذاریم، نسبت دانش‌آموز به معلم حدود ۴ برابر استاندارد تعریف‌شده برای این مقطع است. طبیعتاً در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار ارتقای کیفیت آموزشی را داشت.

این کمبودها بیشتر مربوط به مدارس دولتی عادی است. باید توجه داشت که براساس شناسنامۀ فنی مدارس، چیزی حدود ۲۵ درصد مدارس کشور باید تخریب و جایگزین شوند.

۳۵ درصد مدارس ابتدایی دوشیفته‌

با توجه به روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزان، بی‌تردید در سال‌های آتی با روند افزایش مدارس دوشیفته و سه‌شیفته مواجه خواهیم شد.

باید توجه داشت که در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد مدارس ابتدایی به‌صورت دوشیفته فعالیت دارند. استدلال غالب این است که دولت‌ها در راستای مسئولیت‌زدایی از خود، دانسته این وضعیت را نادیده می‌گیرند تا خانواده‌های بیشتری ناگزیر شوند فرزندانشان را در مدارس غیر دولتی ثبت‌نام کنند. تداوم این وضعیت به فقیرانه‌ترشدن هرچه‌بیشتر مدارس دولتی عادی منجر خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    0 1
    توزیع نامتناسب و ناموزون کادر آموزشی در یک بازه ی زمانی خاص[استخدام های اتوبوسی و انحلال تاسف برانگیز و غیرقابل دفاع سازمان برنامه و بودجه] و بکارگیری انبوه نیروهای بازنشسته به عنوان مربی و معلم تنها بخشی از مشکلات و دردسرهای مدیریت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش هست. حالا شانس آورده ایم که قوانین جذب نیرو در دستگاه ها ترقی پیدا کرد و منوط به مجوز از وزارت کشور شد! اگرنه که دیگه خدا باید بخیر می گذرانید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس