دفاع مقدس نمایه جنگ تحمیلی نمایه رزمندگان نمایه

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد شکست حصر شهر عاشقان شهادت، سوسنگرد با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان این حماسه ماندگار در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی مجمع پیشکسوتان جهاد وشهادت جبهه سوسنگرد، صبح روز گذشته، دوشنبه ۲۶ آبان مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد شکست حصر شهر عاشقان شهادت، سوسنگرد با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان این حماسه ماندگار در فضای مجازی به طور آنلاین تصویری برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

عهد شهدا برای دفاع از سوسنگرد تا آخرین قطره خون

در این مراسم شکوهمند که به همت مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد شاخه قم و با همکاری مرکز بسیج پیشکسوتان سپاه استان قم برگزار شد، در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی حیدری فر مسئول مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد - شاخه قم به حاضرین از استان های مختلف کشور خوش آمد گفت و سپس چند تن از  رزمندگان استان های تهران، قم، آذربایجان به بیان خاطرات شیرین خود از آن روزهای پرافتخار پرداختند.

علیرضا عندلیب از مدافعان داخل شهر عاشقان شهادت(سوسنگرد قهرمان) به بیان وضعیت داخل شهر در روز های محاصره پرداخت و گفت: در روز دوم محاصره یعنی ۲۴ آبان ماه محاصره شهر از چهار طرف توسط دشمن بعثی کامل شد و هیچ راهی به خارج از شهر نداشتیم.آتش دشمن به شدت روی شهر اجرا می شد و دیگر هیچ امیدی به زنده ماندن نمانده بود و تصمیم همگی ما بر مقاومت تا آخرین رمق بود. لذا با تعدادی از دوستان وصیت نامه ای نوشتیم و به یک پیرمرد بومی که هنوز در خانه اش مانده و موفق به ترک شهر نشده بود، دادیم تا در صورت زنده ماندن بعدا از طریق پست به خانه مان بفرستد.بعدها این نامه توسط پست به خانه مان رسید.

سردار دکتر صادق حیدرخانی معاون وقت عملیات سپاه سوسنگرد و معاون شهید تجلایی دیگر سخنران بود که به تشریح فعالیت ها و تدابیر شهید تجلایی در دفاع از شهر اشاره کرد.

ببینید:

فیلم/ نقش آیت الله خامنه‌ای در شکست حصر سوسنگرد

محمد جواد فرهی، جانباز ۷۰ درصد قطع نخاع از نیروهای ستاد جنگ های نامنظم که خود در این عملیات به افتخار جانبازی نائل امده بود، بهمراه ناصر حمزه ای دیگر رزمنده جنگ های نامنظم مشاهدات خود از حماسه های ماندگار دوستان رزمنده شان به فرماندهی شهید دکتر چمران در این عملیات سرنوشت ساز را تشریح کرد.

سردار سرلشگر جعفری، دیگر رزمنده عملیات شکست حصر سوسنگرد بود که ضمن بیان مشاهدات خود از حمله دشمن به جاده حمیدیه- سوسنگرد و قطع ارتباط اهواز به سوسنگرد به خاطرات خود از چگونگی حمله رزمندگان سپاه، ارتش، بسیج، داوطلبان ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید دکتر چمران پرداخت و در چهلمین سالگرد این حماسه پرافتخار و جاویدان گفت: ما رزمندگان جبهه سوسنگرد همانطور که در سوسنگرد آرزوی شهادت می کردیم ،باید همچنان این آرزو را در دل خودمان زنده نگه داریم و برای رسیدن به آن بکوشیم.روزانه بارها در بین انتخاب دنیا و دین قرار می گیریم و باید بتوانیم راه خود را به درستی انتخاب کنیم.

در ادامه چند تن از رزمندگان آذربایجانی به نام های برادران چمیدی فر و حاج عبدالوهاب که تحت فرماندهی شهید علی تجلایی در مقاومت و جنگ خیابانی داخل شهر با دشمن حضور داشتند، خاطرات فراموش نشدنی خود را از آن روزهای آتش و خون و سرنوشت ساز بیان کرده و  تاکید کردند: چنانچه مقاومت در سوسنگرد نبود، اهواز به محاصره می افتاد و سوسنگرد کلید نجات اهواز بود.

در این مراسم همچنین بیان شد: در منطقه سوسنگرد طی ۸ سال دفاع مقدس  حدود ۸۰۰۰ نفر به شهادت رسیده اند که اسامی آنها به ثبت رسیده است. از این تعداد ۱۲۰۰ نفر از اهالی قهرمان سوسنگرد بوده اند که عمده آنها افراد غیرنظامی بوده اند.

طی سال ۵۹ تا ۶۱ سپاه سوسنگرد تعداد ۷ فرمانده به خود دیده است که ۶ نفر از آنان به نام های حبیب شریفی- محمد رضا پورکیان- حمید معینیان- غلامحسین بسطامی- اسماعیل دقایقی و علی هاشمی در دفاع مقدس به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

سوسنگرد همچنین مهد تربیت و رشد فرماندهانی بود که سال های بعد فرماندهی یگان ها و لشگرهای رزمی را در دفاع مقدس به عهده گرفتند. از جمله این فرماندهان می توان از سرداران دکتر مصطفی چمران- حسین خرازی- احمد کاظمی- نورعلی شوشتری- قاسم سلیمانی- علیرضا نوری- علی هاشمی- اسماعیل دقایقی- مهدی زین الدین و امیر مسعود نیاکی منفرد نام برد که نام مقدس همگی آنها در زمره شهدای سر افراز اسلام و انقلاب است.

در این مراسم از هفت تن از رزمندگان جبهه سوسنگرد که در دفاع از حریم اهل بیت سلام الله علیهم به فیض رفیع شهادت رسیده بودند، سرداران شهید حبیب جنت مکان- سید حمید تقوی فر- احمد غلامی- محمد علی الله دادی- حمید مختار بند- هادی کجباف و قاسم سلیمانی تجلیل به عمل آمد.

این مراسم مقارن با اذان ظهر روز ۲۶ آبان ماه پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس