کد خبر 1143901
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
تعویض روغن کامیون ۱۸ میلیون؛لاستیک ۹۰میلیون!/ تدبیر دولت چیست؟

مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر واگذاری قیمت گذاری لاستیک به تولیدکننده و سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۵۳ درصدی روغن موتور، کامیون داران را با هزینه های سرسام آور مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً مجوز افزایش قیمت روغن موتور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳ درصد را به شرکت‌های تولیدکننده داده است.

بیشتر بخوانید:

مصوبه گرانی لاستیک هنوز ابلاغ نشده است

همه شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی و روانکارها که در بورس فعال هستند، در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی اطلاعات شرکت‌های بورسی) این مجوز سازمان حمایت را ارائه کرده اند.

این افزایش قیمت روغن موتور تولید داخل در ۱۸ آبان ماه در حالی بود که همین شرکت‌های بورسی تولیدکننده فرآورده‌های نفتی، در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ درصدی روغن موتورهای دیزلی خبر داده بودند.

به عبارت دیگر، تنها طی ۶ ماه، قیمت روغن موتورهای دیزلی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است! این افزایش قیمت سبب شده تا فشار زیادی به کامیون داران وارد شود.

دبیر کانون کامیونداران: هزینه هر بار تعویض روغن موتور، ۱.۵ میلیون تومان

احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیون داران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل می‌بینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمی‌شود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می‌رسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنی‌ها نیست.

وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف می‌شود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.

به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق می‌افتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار می‌گذارد؛ این نرخ‌ها بدون هزینه‌های جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.

وزیر راه دستور داد تا بر توزیع و نرخ فروش روغن موتور به رانندگان، نظارت بیشتری شود

کریمی به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تشدید نظارت بر توزیع روغن موتور کامیون‌ها اشاره و اظهار کرد: اینکه نظارت و ورود تعزیرات تشدید شود، اتفاق خوبی است؛ اما وقتی کمبود در بازار هست، هر چه قدر هم نظارت بیشتر شود، باز هم امکان تخلف در توزیع و فروش به مصرف کننده نهایی وجود دارد.

حذف ارز دولتی لاستیک و تغییر نرخی که چرخ اقتصاد کامیون‌داران را از حرکت انداخت

اخیراً ستاد تنظیم بازار با واگذاری تعیین قیمت لاستیک به تولیدکننده موافقت کرده است. مجوزی که اگرچه صرفاً برای لاستیک‌های سواری صادر شده و وزارت صمت از افزایش قمیت لاستیک سنگین ممانعت می‌کند، اما سبب شده تا برخی تولیدکنندگان نسبت به کاهش میزان تولید لاستیک سنگین اقدام کنند که درنتیجه قیمت آن در بازار مصرف افزایش چشمگیری داشته است.

هر چند که محصولات داخلی لاستیک سنگین، حداکثر تا ۴۰ درصد نیاز بازار را تأمین کرده و عمده مصرف لاستیک سنگین، لاستیک‌های وارداتی است؛ لذا ستاد تنظیم بازار، فعالیت توزیع لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را که حواله آن از سوی سازمان راهداری صادر می‌شود، تمدید کرده است.

اما از سوی دیگر، پیش از این تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک سنگین متوقف شده بود و از ابتدای امسال، لاستیک کامیون و اتوبوس با ارز نیمایی وارد می‌شد که سبب بروز اختلاف فاحش قیمت میان لاستیک‌های حواله‌ای و لاستیک‌های با نرخ آزاد شده است.

نگاهی به هزینه‌های تعویض لاستیک برای کامیون داران: قیمت لاستیک با ارز آزاد از لاستیک نیمایی ارزان‌تر است!

دبیر کانون کامیون داران با بیان اینکه از ابتدای امسال لاستیک از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد، گفت: رانندگان و کامیون داران اعلام کردند اجرای این مصوبه سبب شده تا قیمت تمام شده حمل کالا برای رانندگان افزایش یابد؛ درنتیجه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد آن دسته از لاستیک‌های سنگین وارداتی که تا پایان شهریور ماه اظهار شده اند، مشمول همان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند.

وی ادامه داد: لاستیک‌های حواله‌ای، تنها ۱۰ درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تأمین می‌کند و مابقی نیاز خود را از مجبورند از بازار آزاد تأمین کنند.

کریمی تأکید کرد: در حال حاضر در چند فقره لاستیک وارداتی با ارز آزاد، قیمت‌ها از لاستیک‌هایی که با ارز نیمایی وارد شده اند، یک تا یک و نیم میلیون تومان ارزان‌تر هستند!

قیمت لاستیک سنگین؛ هر جفت ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان

دبیر کانون کامیون داران با اشاره به افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل گفت: لاستیک‌های وارداتی در حال حاضر در هر جفت بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است. اما برخی لاستیک‌های مرغوب وارداتی مانند میشلن فرانسوی برای کامیون‌های نفتکش و محور جلوی اتوبوس‌ها که نیاز به ایمنی بالاتری دارند، استفاده می‌شود که نرخ آنها نیز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در هر جفت لاستیک است.

وی با بیان اینکه اصرار وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، سبب شده تا تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن صرف اقتصادی آن، از تولید لاستیک سنگین سر باز بزنند، گفت: کمبود لاستیک عملاً به افزایش قیمت‌ها دامن زده و باید وزارت صمت دست تولیدکننده را برای تعیین قیمت لاستیک سنگین همانند لاستیک سبک، باز بگذارد. به خصوص که هدف گذاری وزارت صمت دستیابی به رقم تولید سالانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین است ولی هیچ گاه نتوانسته ایم به این هدف دست یابیم.

قیمت لاستیک سنگین ایرانی در یک سال ۲.۵ برابر شد

به گفته این فعال صنفی حمل و نقل جاده‌ای، قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، عملاً ۲.۵ برابر قیمت آن در سال گذشته شده که به مشکل کامیون داران دامن زده است.

دبیر کانون کامیون داران درباره میزان مصرف لاستیک سنگین برای کامیون داران و فشاری که این تغییرات بر رانندگان وارد می‌کند، گفت: اولاً بسیاری از کامیون داران از نوسازی لاستیک‌ها خودداری می‌کنند ثانیاً با تعویض لاستیک‌های جلو و انتقال لاستیک‌های کهنه به محور عقب کامیون، از افزایش هزینه‌های نگهداری خودروی سنگین جلوگیری می‌کنند.

تحمیل هزینه سالانه ۹۰ میلیون تومان تعویض لاستیک به رانندگان خودروهای سنگین

وی ادامه داد: اما اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است، کامیون داران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند؛ اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سال ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار صرفاً بابت تعویض لاستیک باقی می‌گذارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    19 0
    واقعا هرچی این چند وقت وچندماه که باکامیون کارکرده ام فقط خرج نگهداری خودش شده واصتحلاکش شده .هزینه نگهداری یک کامیون تریلی معمولی درسال که اگر موتور وگریبکس ودیفرانسیل خرابی پیدانکنه بین حدود۱۵۰میلیون تا۲۰۰میلیون می باشدواین رابگم که یک تعمیرموتور تنهافقطتوی این روزها بین ۲۴۰میلیون تا۳۰۰میلیون هزینه داره.که واقعا بااین کرایه ها مقروم به صرفه نیست ماشینداری .ازهر ماشینداربپرسی ناراضیه...
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 0
    ستاد تنظیم بازار فقط گزارش میدهد وکاری ازدستش برنمیآید فقط یک نمونه " کارواش برای یک روشوئی ساده 18000تومان پول میگیرد یعنی 50% افزایش قیمت " . کدام ارگان نظارت دارد؟ هیچکس!!
  • کهتری PL ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 6
    خبرنگار محترم، مصوبه افزایش قیمت ۶۰ درصدی دیزل مربوط به سال ۹۸ می باشد. آن هم بعد از ۵ سال تثبیت قیمت و به دنبال تغییر مبنای ارز از دولتی به نیمایی که مجوز ۱۰۰ درصدی افزایش قیمت داده شد اما عملا ۶۰ درصد اعمال شد. مجوز آبانماه امسال هم با توجه به تغییر ۱۷۵ درصدی نرخ نهاده ها،فقط به میزان ۵۳ درصد اعمال شده است. این نتیجه گیری شتاب زده و تشویش اذهان برای چیست؟ عملا یکسال رو ندیده گرفتید. لطفا اصلاح فرمایید و خبر رسانی صحیح بنمایید
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 0
    بر.... !
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 1
    خبر در خودش تناقض دارد. مصوبه اردیبهشت 98 رو به اردیبهشت 99 اعلام کردید. و نتیجه گیری اشتباه است. اصلاح لطفا.
    • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 0
      کامیون دویست بود خونه ۵۰ تومن بود الان دومیلیارده باهاش لونه میتونی بخری؟؟!حالت خوش نیستا
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 3
    راننده محترم زمانی که تریلی که ۲۰۰ میلیون خریدی الان شده ۲ میلیارد حال میکنی باید فکر اینجاشم بکنی دیگه
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 0
      اولا توام میگرفتی میخریدی که الان دومیلیارد داشته باشی دوما درامدم دومیلیارد نشده شاید 30درصد افزایش داشته سوما شما دعا کن یه ماشین بشه صدمیلیون خرجشم بشه صد هزارتومن ما راضیم الان باید با این اوضاع کرایه ازاصفهان به بندر عباس یازده میلیون باشه
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 0
      2 میلیارد شده، بفروشه چی میتونه بخره هیچ کسی از این گرونی ها خوشحال نیست عزیز دل
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      0 0
      احمق شده دو میلیارد... راننده میخواد باهاش کار یه لقمه نان در بیاره.. ثانیا گرونی ماشین به ضرر ماست لوازم سر فلک گذاشته کجاش حال کردن داره مگه میخام خرید فروش کنم که سود کنم..
  • تراب IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    قشر مظلوم و بدون هیچ گونه حمایت رانندگان کامیون هستند.باید ببینید همین ترکیه چه حمایت هایی از رانندگانش میکنه و ترانزیت منطقه را به دست گرفته.اما در کشور ما بجای حمایت این شغل به حاشیه رفته
  • چجچ IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 10
    ناشکری نکنید اگر مثل سوریه عراق یا مثل دوست وبرادر افغانستان باشید در خانه جلوی منزل خیابان یا سالم به جاده برسید اگر بمبی یا گلوله ای یا خمپاره ای شما را مصدوم کند یا کل خانواده با ادمهایش رابکشنند بابا جان به مالتان اسیب برسد مثل اینکه صدقه می دهید این همه نگ نگ نکنید شما هم دست کرایه را زیاد کردید اسوده کسی که خر ندارد
    • کامیون دار پر توقع IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 2
      گل گفتی برادر وقتی که ماشین هاتون از 200میلیون شد 3میلیارد بشکن بشکن بود خوشحال بودید کرایه مسیر 800کیلومتری میرفتید15میلیون کرایه میگیرید حالا که روغن کمی بالا رفت زورتون میاد حق تون است
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      2 0
      من نميدونم چرا فقط ما بايد سه تا كشور بدبخت دور برمونو ببينيم ضمن اينكه با اونام حرف ميزني ميگن عاملش ما هستيم بسته بابا خجالت بكشين مثلا ديدن كشورهاي حاشيه خليج كره ژاپن اين همه كشور كه تو چهل ساله كه نوكر ما بودن الان جواب سلام مارو نميدنو نميبينين
  • علی GB ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط یک مورد را که من مطمئن هستم را اشاره کنم که ٪۹۰ درصد کامیون داران تعویض روغن را خودشان انجام می دهند و هزینه ای بابت تعویض روغن پرداخت نمی کنند اما در سایر موارد حق با شمایت خواهشا" با صداقت حرف بزنیم و به سخنانمان اب و تاب ندهیم .
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    لاستیک و روغن موتور را تامین کنید که مهمترین اقلام مصرفی هستن. با این مخارج اصلا نمیصرفه
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    کجای این کشور دستمزد تعویض روغن خودرو ۴۰۰۰۰۰ تومانه بیشتر تعویض روغنها از کامیونها دستمزد نمیگیرند
  • علیرضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    3 0
    این دولت فقط گرانی و تورم را دوس دارد کاری ندارد برای کسی صرف دارد یا نه جناب دولت به عنوان کامیوندار عرض میکنم اولین پیشرفت هر کشوری جاده و حمل و نقل است از هرکامیون بطور مستقیم و غیرمستقیم هفتاد الی هشتاد نفر نان میخورند گرانی حمل و نقل یعنی گرانی و تورم افسارگسیخته در کل کشور و هزاران معایب دیگر انصافا خجالت نمیکشید که این همه فشارو سختی و گرانی و تورم در همه بخشها به مردم وارد میکنید چرا مجبور میکنید یک کامیوندار البته به برکت دولت روحانی در ارزانی فروختم وبا این گرانی محاله دوباره ماشین دار بشیم چرا مجبور میکنید یک کامیوندار با مدرک تحصیلی دوم راهنمایی شمارا که دم از دکترا میزنید نصیحت کند و راه و چاره نشان دهد از خدا بترسید وعده و خشم خدا نزدیک است
  • امیر IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر یک چیز را گران بفروشید هزاران چیز را باید گران بخرید بهترین راه اینه که دولت و ملت دست از بهانه گیری و بالا بردن قیمتها بردارند و هیچ چیز را گران نکنند اگر این وضعیت ادامه داشته باشد کشور رو به فنا خواهد رفت
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    فقط میتوان گفت وهیچ چاره ای نداریم مرگ بر گرانی
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    امسال قیمتهاروغن و فراورده نفتی چندبارتکرارشده هیچ جواب گوی ملت نیست تنها کشور بی قانونی داریم اینچنین هرج ومرجی داشته باشه کشوری ثروتمندانی مردمی فقیر دائم گرسنه
  • رضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 1
    با سلام خدمت نویسنده عزیز. وقتیکه جنسی در ابتدا ۶۰درصد گران میشود یعنی فیمت اولیه در ۱.۶۰ ضرب میشه و وقتیکه دوباره ۵۳ درصد گران میشه یعنی۱.۶۰×۱.۵۳=۲.۴۴۸ یعنی قیمت اولیه ۱۴۴.۸ درصد افزایش پیدا میکنه نه ۱۱۳ درصد پس جمع جبری دو بار افزایش قیمت اشتباهه.
  • Aa123456 IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    تورا خدا اینا را توی گوگل نذارید،اینقدر به التهاب خودرو کمک نکنید
  • کاربر مهمان IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 2
    وقتی یک کامیون حداقل روزانه ۳ الی ۵ میلیون کار میکنه در قبال این درآمد هزینه روغن و لاستیک و تعمیر و... که چیزی نیست
  • ابولفضل IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    چه تیتر مضخرفی زدی
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    در تاریخ ۹۷.۳.۱ همین کامیوندار ها بودند که اعتصاب کردند و بهانه ای شد برای یک عده افراد سود جو که قیمت اجناس رو ببرند بالا امروز حق کامیون داران هست که لاستیک ۱۶ میلیونی بخرند که براشون صرف نکنه تا شما باشید اعتصاب کنید شیشه ماشین همکار خود تون را بشکنید و حرج و مرج در کشور درست کنید
  • حامد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام وعرض ادب به همه رانندگان عزیز وقتی همه جا میشینید میگید اخر ماه حساب کردم 70و80میلیون درامد داشتم دولتم میاد سریع اینجوری تو پاچمون میکنه خب وقتی هی میگی درامد بالا هستش اینا هم میگن درامدشون که میگن خوبه حالا هم باید بپردازیم عزیزان دل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس