کد خبر 1142784
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
نوزاد نمایه

شیرها و مواد غذایی که برای کودکان نوپا تولید می‌شوند، دارای مقدار زیادی شکر بوده و همچنین قیمتی که برای آنها تعیین شده بیش از حد گران است و فاقد مواد مغذی مهم هستند.

به گزارش مشرق، طبق یک تحقیق جدید، دانشمندان در دانشگاه دیکین (Deakin University) در کانبرا متوجه شده اند که برخی از شیرهایی که برای کودکان تولید می شود در هر وعده مصرف یا به اصطلاح serving‌ که کمتر از یک فنجان است تا ۸ گرم بیشتر از شیر کامل تازه، شکر دارد.

این تحقیق که به سفارش مرکز VicHealth انجام شده است مبتنی بر تحقیقات دکترای جنیفر مک کان (Jennifer McCann) است که می گوید شیر مخصوص کودکان با شیر خشک که معمولا توسط کارشناسان سلامت به عنوان جایگزینی برای شیر مادر قلمداد می شود، تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید:

زدن واکسن آنفلوآنزا برای کودکان در ایام کرونایی ضرورت دارد؟

این تحقیقات نشان می دهد شیر کودکان نه تنها برای کودکان بالای ۱۲ ماه غیر ضروری است، بلکه میزان سالم بودن آن کمتر از شیر عادی گاو است.

برخی از سازمان های سلامت در حال تلاش برای متقاعد کردن دولت استرالیا هستند تا قوانینی را در مورد تبلیغ چنین مواد غذایی اعمال کند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا با چند روش ساده

جنیفر مک کان می گوید: «شیر کودکان چیزی است که تا همین ۱۰ سال پیش حتی وجود نداشت. این ها چیزی هستند که در طول دهه گذشته به بازار عرضه شده اند. در این شیرها شکر بیشتر، کلسیم کمتر و پروتئین کمتری در مقایسه با شیر عادی گاو وجود دارد و بچه هایی که در این سنین هستند واقعا باید از غذاهای عادی خانواده اما به میزان مناسب برای بچه ها استفاده کنند.»

ناما زوهر (Naama Zohar) مادر چهار فرزند، از جمله دو کودک است و در ملبورن زندگی می کند. وی بنا به دلایل فرهنگی، به جای شیر گاو به کودکانش شیر خشک می دهد. او می گوید: «ما از مدیترانه آمده ایم و ما واقعا شیر زیادی - مثلا در لیوان های بزرگ - مصرف نمی کنیم. ما از آن در آشپزی یا شیرینی پزی استفاده می کنیم ولی نوشیدن مقدار زیادی شیر چیزی نیست که ما با آن بزرگ شده باشیم یا انجام دهیم به همین دلیل هرگز این طور از شیر استفاده نکرده ایم. و این فقط برای شش ماه است تا آنها بتوانند خودشان غذا بخورند

مرکز VicHealth  یک بنیاد مستقل ترویج دهنده سلامت به شمار می رود که روی سیاستگذاری های سلامت ویکتوریا متمرکز است. یک مطالعه که توسط این مرکز روی دو هزار نفر از ساکنان ویکتوریا انجام شده بود نشان داد که در اولین تعطیلی های مربوط به کروناویروس در این ایالت، یک نفر از هر شش نفر نگران بودند که نتوانند توان مالی لازم را برای تهیه مواد غذایی داشته باشند.

دکتر ساندرو دمایو (Sandro Demaio) رییس این مرکز می گوید خرید شیر مخصوص کودکان چیزی است که هزینه ای غیر ضروری را به خانواده تحمیل می کند. این مطالعه نشان می دهد شیرهای مخصوص کودکانی که در استرالیا به فروش می رسند به طور میانگین ۴ بار گران تر از شیرهای تازه عادی هستند.

دکتر دمایو می گوید: «اگر این شیرهای مخصوص کودکان هر روز مصرف شوند برای هر خانواده در ماه در حدود ۲۳ دلار بیشتر هزینه در بر خواهند داشت. در طول یک سال این یک فشار ۲۸۰ دلاری را روی بودجه خانواده وارد می کند و این برای محصولی غیر ضروری است که برای سلامت کودک حتی مضر هم هست. ما از دولت فدرال می خواهیم تا فورا اقدام کند و استانداردهای سفت و سخت تری را در مورد درج صادقانه برچسب های مربوط به میزان شکر افزوده و نحوه بازاریابی این محصولات به خانواده ها اعمال کند.»

ببینید:

عکس/روزجهانی کودک متفاوت کودک ویلچرنشین

آلیس پرایور مدیر مرکز Parents’ Voice‌ یا «صدای والدین» است. این گروهی است که از خانواده ها حمایت می کند و می گوید نگران نحوه استفاده تولیدکنندگان این محصولات از رسانه های اجتماعی است.
وی می گوید: «این واقعا نگران کننده است که می بینیم تولیدکنندگان از تاکتیک های فریبنده برای تبلیغ شیرها و غذاهای مخصوص کودکان استفاده می کنند. اینفلوئنسرهای معروف این شیرها و غذاهای کودکان را طوری واقعی ترویج می دهند که تشخیص این که این یک تبلیغ یا مشارکت پولی است سخت است.»

مک کان که همزمان با کار به عنوان یک متخصص تعذیه در مقطع دکترا نیز تحصیل می کند می گوید شیرهای مخصوص کودکان به رژیم غذایی کودکی که هر روز فقط یک فنجان از این شیرها مصرف کند در سال در حدود ۳ کیلوگرم شکر بیشتر اضافه می کند.

وی می گوید این شیرها در گروهی از محصولات قرار می گیرند که خلاءهای قانونی زیادی در مورد آن ها وجود دارد.

مک کان می گوید:‌ «اساسا مقررات نظارتی اندکی در مورد شیرهای مخصوص کودکان وجود دارد. آنها در گروه غذاهای با اهداف مخصوص قرار می گیرند. این ها یک غذای مکمل هستند، یعنی برای بیماری ها و موارد ویژه. یعنی در مواردی که یک کودک یک بیماری خاص دارد و نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را تامین کند. اما این ها طوری بازاریابی می شوند که انگار برای کودک شما ضروری هستند و اگر آنها را مصرف نکند چیزی را از دست می دهد.»

در یکی از آخرین مطالعات آکادمیک در طرحی مشترک توسط دانشگاه کانبرا استرالیا و دانشگاه نوادا آمریکا مطالعه روی ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور جهان نشان داده است که موفقیت، رابطه مستقیمی با محیط دوران کودکی دارد و اینکه تا چه اندازه کتاب در محیط اطراف کودک وجود داشته باشد، به رشد استعدادهای افراد کمک می‌کند.

در این مطالعه به سرپرستی «جوانا سیکورا» ثابت شد بزرگسالان موفق در سه حوزه ادبیات، ریاضی و تکنولوژی اکثرا در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که کتابخانه داشته است. بر اساس یافته‌های این مطالعه، داشتن کتابخانه در خانه برای رشد و ایجاد انگیزه برای موفقیت کودکان مفید است حتی اگر همه آنها را هم مطالعه نکند.

به عقیده محققان این دانشگاه‌ها کتابخانه‌های بزرگ در خانه‌ها با تعداد زیاد کتاب به‌طور غیرمستقیم محیطی انگیزشی برای کودکان ایجاد می‌کند که در آینده به کتاب و مطالعه همچنین رشد استعدادها کمک کند. براساس یافته‌های تیم تحقیقاتی دکتر سیکورا به‌نظر می‌رسد این نظریه مطرح‌شده توسط این محققان به واقعیت نزدیک باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس