کد خبر 1142296
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
گفتگو| دست ‌پنهان دلالان مجازی در نوسانات ارزی/ بازار فردایی بهشت نوسان‌گیران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: علی‌رغم اینکه فعالیت دلالان مجازی ارز نسبت به گذشته پیچیده‌تر است اما دستاوردهای یکماه اخیر وزارت اطلاعات در مواجه با مافیای دلار مثبت بوده است

به گزارش مشرق، تخلیه حباب شارپی نرخ ارز در روزهای اخیر از دو جنبه بنیادی و سفته بازی قابل بررسی و ارزیابی است. از جنبه بنیادی، بازار ارز با توجه به سیگنال‌ها و اخبار حقیقی که در هفته‌های اخیر دریافت کرده بود، این اطمینان را در ذهن فعالان اقتصادی ایجاد کرد که در آینده نزدیک نرخ واقعی ارز به قیمتی کمتر از ۳۰هزارتومان سقوط خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

۴ دلیل برای توقف ریزش قیمت دلار؛ همتی دست‌به‌کار شد؟

از میان این اخبار مثبت می‌توان به ۵ مورد «افزایش فروش نفت خام»، «رشد عرضه حواله ارز در نیما»، «آزادسازی منابع بلوکه شده در عراق و کره»، «مجوز نقل و انتقال ۵۰۰ هزار دلاری صرافی‌های مجاز در بازار متشکل ارزی» و نیز «اجرای طرح تهاتر ارز صادراتی و نفت خام در ازای واردات کالای اساسی» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

روند ورود دلارهای خانگی به بازار سرعت گرفت

اما از سوی دیگر جنبه سفته بازی داستان این روزهای کاهش نرخ ارز، مربوط به دستان پنهان دلالان و کانالهای تلگرامی می‌شود که با شنیدن خبر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا به یکباره از نرخ گذاری‌های نجومی در فضای مجازی دست کشیدند چراکه می‌دانستند در صورت ادامه دادن به نرخ‌گذاری مصنوعی در بازار، اعتماد مخاطبانشان به قیمتهای صوری آنان دچار تزلزل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دلار خریدار ندارد؛ ترس بازار از ریزش بیشتر قیمت‌

این مسئله لزوم برخورد قهری و انتظامی با این نوسانگیران را روز به روز مهم‌تر می‌کند. دستاوردهای مثبت وزارت اطلاعات در شناسایی و بازداشت ۹۳ نفر سرشاخه‌های شبکه قاچاق و دلالی ارز استانهای اصفهان و یزد در یک ماه اخیر، نوید آن را می‌دهد که در آینده نزدیک عرصه بر دلالان مجازی بیش از پیش تنگ‌تر شود.

* ۲ گروه اخلاگر بازار ارز؛ بازار فردایی بهشت نوسانگیران

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین ارتباط گفت: بخش مهمی از نوسانات کاذب بازار ارز ایران به التهاب‌آفرینی از طریق پمپاژ هدفمند اخبار منفی به بازار ارز مرتبط می‌شود.

کریمی در ادامه به نقش مخرب دو گروه در فرآیند فضاسازی روانی در بازار ارز اشاره و خاطر نشان کرد: گروه اول واسطه‌گران و دلالانی هستند که در کف بازار به شکل لفظی نرخ‌گذاری می‌کنند و گروه دوم نوسانگیرانی هستند که در بستر فضای مجازی، کانالها و درگاه‌های اینترنتی اقدام به انتشار اخبار و سیگنالهای دروغ درباره افزایش نرخ ارز می‌کنند.

وی با عنوان اینکه با ردیابی سرشاخه‌ها و مهره‌های اصلی متخلفان ارزی متوجه خواهیم شد که دلالان عمده ارز در کل کشور تعداد انگشت شماری دارند، گفت: مصداق بارز نوسان‌سازی در فضای مجازی بازار فردایی ارز است که با نرخ‌گذاری مصنوعی و تخیلی برای آینده ارز موجب صعودی شدن آن می‌شود.

* عملکرد مثبت نهادهای نظارتی در مواجه با مافیای پیچیده دلار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در سالهای گذشته اقدامات نهادهای امنیتی در بازداشت متخلفان شناخته شده‌ ارزی فعال در کف بازار ارز، بسیار مفید و اثربخش بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرچشمه بسیاری از التهابات به طیف وسیعی از کانالها و گروه‌های فضای مجازی مربوط می‌شود و همین قضیه باعث شده است کار نهادهای نظارتی و امنیتی برای ردیابی شبکه‌های دلالی ارز به مراتب از قبل دشوارتر بشود.

کریمی خاطر نشان کرد: علی رغم تمام پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی که در ردیابی دلالان و نوسانگیران باهوش فضای مجازی وجود دارد، خوشبختانه شاهد بودیم که سربازان گمنام امام زمان(ع) در هفته‌های اخیر موفق به شناسایی و انهدام شبکه‌های بزرگ قاچاق و دلالی ارز را در استانهای اصفهان و یزد شدند.

* آسیب نوسانات کاذب نرخ ارز به تولید ملی

وی با بیان اینکه این شوک‌های ارزی کاذب و موقت در فضای مجازی می‌تواند بر تصمیمات بلند مدت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و تجار اثر سوء داشته باشد، عنوان کرد: نا اطمینانی به آینده نرخ ارز به شکل مستقیم اذهان عمومی مردم را مشوش می‌کند و حتی یک کارمند ساده را هم به اتخاذ تصمیمات غلط در مدیریت دارایی خویش که مصداق بارز آن سرمایه گذاری در بازارهای دلالی مثل طلا و ارز است، ترغیب کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این دلالان ارز در شرایط سخت تحریمی به مردم ایران خیانت می‌کنند، افزود: افرادی که بسترساز افزایش نرخ می‌شوند باید به عنوان جنایتکار جنگی معرفی و محاکمه شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    به خدا خود دولت نمی خواد دلار بیاد پایین
  • تارا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    بزرگترین و اختلاگر ارز کیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس