گزارش تسنیم| ۴ دلیل برای توقف ریزش قیمت دلار/ همتی دست‌به‌کار شد؟

ریزش قیمت دلار درحالی فعلاً متوقف شده و مسیر بازار ارز صعودی شده است که دلایل مهمی از جمله نرخ‌شکنی برخی صادرکنندگان، تداوم ریزش بورس و البته مقاومت دلال‌ها برای جلوگیری از ضرر بیشتر برای آن متصور است

به گزارش مشرق، سیر صعودی قیمت‌ها درحالی بار دیگر در بازار ارز آغاز شده است که قیمت دلار طی چهار روز گذشته با ریزش ۷هزارتومانی همراه شده بود ولی در ادامه با برخی تحرکات از طرف تقاضا در بازار مسیر قیمتی برای ارز تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا می‌توان به رشد شاخص بورس امیدوار بود؟

افزایش قیمت‌ها درحالی در بازار رخ داده است که قیمت دلار از ۳۰هزار تومان ظهر چهارشنبه هفته قبل به ۲۳هزار تومان در صبح روز یکشنبه ۱۸ آبان رسید ولی این مسیر قیمتی خیلی دوام نداشت و از عصر دیروز تحرکاتی برای افزایش قیمت‌ها در بازار حس می‌شود که ماحصل آن بازگشت دلار به کانال‌های بالاتر بود.

بیشتر بخوانید:

افزایش مجدد قیمت‌ طلا و ارز

این درحالی است که بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، از میزان خریدهای هیجانی در بازار ارز کاسته شده و اکثریت بازار از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها فروشنده شده بودند؛ مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم‌انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات آمریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می‌شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار برود و بازار با امیدواری به آینده باید شاهد ریزش قیمت‌ها باشد.

اما افزایش مجدد قیمت ارز در بازار دلایل مشخصی دارد که از جمله آنها می‌توان به مقاومت صادرکنندگان برای فروش ارز به‌قیمت روز اشاره کرد؛ صادرکننده‌ها سعی دارند نرخ‌های پیشنهادی برای فروش ارز را بالاتر از قیمت‌های بازار اعلام کنند و همین موضوع باعث شده است قیمت ارز تغییر مسیر دهد و افزایشی شود.

برخی صادرکننده‌ها از دیروز، نرخ فروش ارز را بالاتر از نرخ‌های بازار اعلام می‌کنند که همین امر سبب شده است جو روانی بازار افزایشی شود؛ به‌عنوان نمونه در مقطعی که درهم در بازار آزاد ۶۷۰۰ تومان قیمت خورده بود، نرخ پیشنهادی صادرکننده‌ها برای درهم ۷هزار الی ۷۳۰۰ تومان بود.

بیشتر بخوانید:

سهام دلاری همچنان جذاب است

موضوع مهم دیگری که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که باعث افزایش تقاضا و قیمت‌ها در بازار شود، واردات با ارز متقاضی برای ترخیص کالاهای رسوب‌کرده در گمرک است که حواشی زیادی را هم در هفته‌های اخیر داشته است؛ این سیاست که با اصرار وزارت صمت و گمرک و تصمیم دولت اجرایی شده موجب افزایش تقاضا برای ارز در بازار شده است و همین موضوع هم دقیقاً در شرایط ریزشی بازار موجب شد ترمز کاهش قیمت کشیده شود و دلار تغییر جهت دهد.

برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند: دلیل افزایش قیمت ارز، اقدام اخیر وزارت صنعت در باز کردن ارز اشخاص و ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز در بازار است به‌نحوی که واردکنندگان در حال ایجاد تقاضای گسترده برای خرید ارز هستند و همین باعث شده است به‌جای اینکه ارز به حدود ۲۰ هزار تومان برسد در کانال‌های بالاتر بسته شود.

هرچند واردات با ارز اشخاص مخالفان و موافقان زیادی داشته است و تا الآن هم مخالفت جدی بانک مرکزی باعث توقف این سیاست شده بود ولی از هفته قبل با تصمیم دولت سرانجام این سیاست اجرایی شده است، هرچند هنوز هم بانک مرکزی سعی دارد مانع از اجرای این سیاست شود.

طبق خبرهای منتشرشده در محافل خبری، رئیس‌کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به رئیس جمهور از ترخیص کالاها از گمرک بدون تأیید و کد رهگیری بانک مرکزی به‌شدت انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از آن شده است. همتی این اقدام را دلیل اصلی رشد تقاضای ارز برای کالاهایی دانسته که بدون انتقال ارز در گمرک دپوشده بوده است.

دلیل دیگر برای بازگشت قیمت ارز، تداوم ریزش در قیمت سهام و بورس است و علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد سرمایه‌های فراری از بازار ارز و سکه به‌سمت بورس برود و موجب بازگشت بورس شود، ولی همچنان سهامداران از این بازار گریزان هستند و احتمالاً بخشی از این سرمایه‌ها مجدداً به‌سمت بازار ارز رفته باشد.

اما نکته مهم دیگر که باعث شده است ریزش قیمت ارز فعلاً متوقف شود، مقاومت دلال‌ها و دارندگان ارز در مبالغ بالاست؛ این روشی است که سال‌هاست مورد استفاده دلال‌هاست تا با نوسان‌گیری از ضررهای زیاد خود بکاهند.

در این ایام نیز دلال‌ها همزمان با ریزش قیمت‌ها دست به کار شده‌اند تا با افزایش موقتی قیمت‌ها هم که شده دلارهایی را که در قیمت‌های بالا خریده بودند به ریال تبدیل کنند و با نوسان‌گیری‌های متعدد در طول این روزها باز هم سودهای کلان به جیب بزنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    2 0
    یک دلیل برای افزایش امروز قیمت دلار دولت ننی خواهد در آمدش کم شود
  • احمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    2 0
    دلار دست دولت است و کسری بودجه را از فروش آن در بازار سیاه و بقولی آزاد بدست می آورد
  • ارسطو IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    2 1
    این نشون میده بانک مرکزی دلار نداره و به وارد کننده که تو گمرک کالا گیر کرده میگه برو از بازار آزاد دلار تو تهیه کن .بازار آزاد هم چیزی ارزون به کسی نمیفروشه
  • Reza IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    2 0
    سلام سگ زرد برادر شغاله ولی اینقدر بعد از انتخابات آمریکا خبر زرد درمورد بایدن نشر داده شد تا اینکه بازار تاثیر گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس