نخست وزیر ارمنستان: تصمیم ما برای توقف جنگ به موقع بود

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان تصمیم بموقع برای توقف جنگ در قره باغ گرفت.

به گزارش مشرق، پاشینیان سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه۱» گفت: این ناکامی بزرگ برای ما و فاجعه بزرگ و سوگواری بزرگ برای از دست رفتن شمار زیادی از مردم است اما باور دارم که ارمنستان و قره باغ باید زندگی کنند و تقویت شوند.

به گفته نخست وزیر ارمنستان، وی خود را در وضعیت پیش آمده مسوول می‌داند و مسئولیت خود در مسائل را می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: باید در دیدگاه‌های خود نسبت به مسائل مختلف بازنگری کرد. من می دانم که قبلا اجرای راه حل‌های دیگر ناممکن بود.

پاشینیان خاطرنشان کرد که اگر توافقنامه صلح قره باغ امضا نمی‌شد وضعیت بدتر و وخیم‌تر می شد.

 نخست وزیر ارمنستان گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که ما افتادیم اما به پرتگاه سقوط نکردیم ما بموقع تصمیم به توقف جنگ گرفتیم.

وی خواستار گرفتن درس عبرت از وضعیت پیش آمده شد و گفت که این رویکرد برای پیشرفت کشور در آینده مهم است.

پاشینیان پیشتر گفته بود که توافقنامه صلح قره باغ برای وی تصمیم بسیار سنگین و دشواری بود.

توافقنامه صلح قره باغ برای تحقق آتش بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره باغ از بامداد ۱۰ نوامبر (امروز سه شنبه) به وقت مسکو به امضای  «الهام علی اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه رسید.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر می‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می‌شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می‌شود.

پوتین گفت: ما تصور می‌کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:


وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد تاکنون کار اعزام صلحبانان روسی و تجهیزات لازم برای تحقق آتش بس در منطقه قره باغ توسط ۲۰ فروند هواپیما انجام شده است.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • CH ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    27 1
    چهار سال پیش آقای پاشینیان گفته بودند سرزمینهای آذربایجان باید برگردونده بشه ولی بعدا جو گیر شد حالا هم بعد اینهمه کشته شدن جوانها از هر دو طرف بالاخره تصمیم خوبی بوده .این دو کشور باید بجای جنگ باید متحد بشوند و از امکانات همدیگر بهره ببرند دوست بمانند به هر حال از پایان جنگ و پایان کشته شدن جوانهای مردم در جنگ خوشحالم امیدوارم این دو ملت قدیمی با همدیگر آشتی و همسایگان خوبی برای همدیگر باشند. من خودم آذری ربان هستم ولی صحنه های اصابت بمبها بر سر سرباز های ارمنی و آذری و مردم بی دفاع آذربایجان بسیار نارحت کننده بود و خدا را شکر که این جنگ خاتمه یافت انشالله که یمن و سوریه و عراق و افغانستان نیز از شر جنگ و ترور خلاصی پیدا کنند .
  • US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    25 1
    بعضی از فرماندهان ارمنی اعتراف کردن دیگه سلاح و تجهیزات برای شأن نمانده بود نزدیک به دوازده هزار سرباز ارمنی کشته شدن در اصل با این توافق روسیه ارمنی ها رو نجات داد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 5
    دقت کنید. پاشینیان در سال 2018 کودتا کرد و دولت را سرنگون کرد. جنگ را آغاز کرد و به محض اینکه خاک جمهوری با نخجوان و ترکیه ارتباط زمینی پیدا کرد، پاشینیان جنگ را متوقف کرد.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    17 2
    احتمالا فشار روسیه بود که آذربایجان رضایت داد جنگ تموم بشه یه ۱۰ روزم ادامه داشت کل ارتش ارمنستان با تروریست های پ ک ک در جبهه ارمنی ها نابود می شد البته دیگه خودمختاری ارامنه هم از بین رفت و پرچم و قوانین آذربایجان در کل قره باغ برقرار میشه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 22
    باختید .. لااقل اون کریدور ذلت بار رو.ندید مگه چند نفر ارمنی در قره باغ زندگی میکنند .. بیاوریدشان به مرزهای ارمنستان و دنبال بمب اتمی و تسلیحات دفاع جمعی باشید و خار چشم ترکیه وحشی و پانترکها .. امریکا و اسراییل و فرانسه و غرب را متحد استراتژیک خود کنید و از باکو در این زمینه جلوتر بزنید ..
    • قره باغ خاک اسلام است IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      24 1
      یخ بذار درست اونجایی که می سوزه خخخخخ
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      8 1
      ارمنستان کریدور رو داد امضا هم کرده نخجوان هم به آذربایجان متصل شد لعنت به خواهان آذربایجان
    • ناشناس IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      17 2
      قربان ممنون از پیشنهادات ارزشمندتان! در اسرع وقت با آقای پاشینیان در میان می گذاریم. آها چون آذربایجان سرزمین شو پس گرفته شده پانترک وحشی(بماند مسئله آوارگان و کشته شدگان آذری سال 1992) یاد می گیریم به هر کسی که حق خودشو خواست یه پیشوند پان اضافه می کنیم. در مورد اتحاد ارمنستان با غرب فرمودید. همین الانشم فرانسه و آمریکا از ارمنستان دفاع می کردند فکر کردی این همه تجهیزات ارمنستان از کجا اومده؟ جناب فرانسه و امریکا کمک حال ارتش ارمنستان بوده. ارمنستان سه هفته قبل جنگ ارتباطش رو با اسرائیل شروع کرده بود که جنگ قره باغ منحلش کرد. اینم از اسرائیل!
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      9 2
      به ارامنه بغل ترکا خوش میگذره.. تو چرا ناراحتی؟
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      9 2
      استدلال یک پان فارس از این بیشتر نیس
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      1 1
      این نظر رو باید با طلا نوشت
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    13 0
    زیاد هم به موقع نبود 30سال طول کشید
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    5 15
    زمانه کثیف و بیرحمی داریم،کسی که نفت داره پول داره قدرت نظامی و پشتیبانی آمریکا و اردوغان رو داره هر کاری بکنه حق با اوست ،ولی کسی که اینها رو نداره و فقط خدا رو داره محکوم به شکست و از دست دادن سرزمین و دین و قوم و جان و مالش است
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      23 3
      قره باغ خاک آذربایجان است آذربایجان فقط خاک خودش رو پس گرفت مثل اینکه از ارمنی ها بیشتر شما ناراحت هستید
    • ایرانلی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      23 3
      مشکل اینجاست که اطلاعات امثال شما در مورد مسئله قره باغ فقط همین 40 روز جنگ است فکر می کنید ارمنستان مظلوم واقع شده و آذربایجان به خاک ارمنستان تجاوز کرده! ببینید سال 1992 در قره باغ همین ارمنستان ظاهرا مظلوم چه به سر ملت آذربایجان ساکن قره باغ آورد بیش از 70 هزار نفر آواره و مجبور به کوچ از قره باغ به سایر نقاط آذربایجان و همچنین اردوگاه آوارگان در ایران شدند(اردبیل). مظلوم شناس هم شدید؟! این چهل روز آذربایجان هر روز کارش شده بود انهدام ادوات و تجهیزات نظامی ارمنستان. این ارمنستان مظلوم این همه تجهیزات رو از کجا آورده؟ ارمنستان فقط خدا رو داره؟! نه برادر من ارمنستان فرانسه، آمریکا و ... را داره! همین جمهوری خودخوانده قره باغ که در بین الملل به رسمیت شناخته نشده آمریکا براش ویزا صادر میکنه! چرا؟ جالب اینجاست تا میخواهیم حرف منطقی بزنیم برچسب پانترکیسم و افراطی گری به ما میزنید! مشرق نظرمو چاپ کن.
    • سعید FR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      3 0
      همچین صحبتی از یک ادم بیسواد دور از ذهن نیست
    • ببببببببب IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      17 3
      چقدر احمقی تو . خوب آذربایجان سی سال پیش فقیر و بدبخت بود قتل عام خوجالی و اخراج یک میلیون ترک آذری از قره باغ کار شایسته ای بود تو اصلا تاریخ نودی خیر داری از چیزی که اظهار نظر می کنی گوسفند
    • رامین IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      4 0
      اره زمانه بدی هستش اونی که قدرت هایمسیحب جهانی پشتشه میاد مردم یه کشور مخصوصا مسلمون باشه رو قتل عام میکنه از زن تا بچه و حامله و پیرمرد کشتار میکنه... بعد سرزمینشو اشغال میکنه همه آثار باستانیشو خراب میکنه مسجدشو تبدیل به طویله میکنه بعد 30 سال که طرف مسلمون قدرتمند شد حقشو میگیره، انگ وحشی و پان بهش میزنند... دنیای جالبه همون کشور حامی ارمنستان که فرانسه باشه در الجزایر میلیونها مسلمون رو کشت و از استخونشون مواد بهداشتی درست میکردش الان شده طرفدار صلح....
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      9 2
      اتفاقا ارامنه از طرف کل دنیا بجز ترکیه و پاکستان حمایت شد در صورتی که حق با آذربایجان بود اگر بالعکس بود و آذربایجان خاک ارمنستان رو گرفته بود کل اروپا و آمریکا و روسیه ارتششونو برای کمک به ارمنستان می فرستاند هر چند الانم خیلیا علنی یا پنهانی از عرمنستان حمایت کردند ولی ارتش آذربایجان به امید و یاری خدا ارنش عرمنستان رو با خاک یکسان کرد
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      تو هم برو در ایروان یا همان محله خودتان اعتراض کن و اتفاقی نیکول را بخاه آب هم با خودت ببر اگه کسی حرفت را گوش نکرد حداقل حرف اوستا محمود احمدی نژاد را اجرا کنی
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    17 4
    خاک اسلام از مسیحیان پس گرفته شد
  • GB ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    12 2
    بالاخره اشغالگرا شکست خوردن
  • علیرضا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    9 2
    اگر به قرارداد مادرید عمل میکردن کسی هم کشته نمی شد ولی بهای گزافی دادن هر چند که به نظر من به نفع خود آنها خواهد بود و آینده اینو ثابت خواهد کرد رشد و شکوفائی اقتصادی برای ارمنستان ایجاد خواهد شد
    • حسین IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      14 0
      30 ساله نتونستن بابا کوتاه بیایین
  • علی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    8 2
    یاشاسین آذربایجان
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    9 0
    دردش رو پاشینیان کشیده اون وقت تو میگی وقتش نبوده؟
  • DE ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 30
    توقع داشتيد ارمنستان جلوي تركيه دوام مياورد؟ ولي اگر انصاف داشته باشيد ديديد كه ارمني ها با دست خالي جلوي تركيه جنگیدن
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 2
      ترکیه کوچکترین دخالتی نکرد. ارامنه با بیش از پانزده هزار کشته و نابودی تجهیزات پنج لشکر ارمنستان به ارزش سه میلیارد دلار فقط در مقابل آزربايجان باختند. تمام خاک آزربايجان به وطن بازگشت.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      8 2
      اگر ترکیه بود که هفته اول از گوش ارمنی ها و تروریست های پ ک ک که در جبهه ارمنی ها می جنگیدن میگفرت مینداخت بیرون از قره باغ اینقدر طول نمی کشید.
    • US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      4 0
      ترکیه دخالت نظامی نکرد و سلاح به آذربایجان داد در ضمن ارمنستان دست خالی نبود سوخو ۳۰ بالستیک اسکندر و اسکات و شش تا اس ۳۰۰ و ده ها پدافند هوایی دیگر ۳۰۰ تانک صدها خودروهای زرهی و..داشت روسیه فرانسه و..به ارمنستان سلاح مجانی می دادن تروریست های پ ک ک و دیگر تروریست های که از لبنان عراق سوریه هم به کمک ارمنستان رفتند
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 0
    خیلی به موقع بود. ارمنستان هم پیازه رو خورد هم کتکه رو. کلی هم باید خسارت بپردازه
  • کامران IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 7
    بالاخره بعد سی سال با کمک داعش تونستن قسمت‌هایی رو تصرف کنن
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    شانس آوردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس