شرایط حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ اعلام شد

مسکو متن بیانیه مشترک «ولادیمیر پوتین»، «الهام علی اف» و «نیکول پاشینیان» روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان و همچنین نخست وزیر ارمنستان برای شرایط حضور صلحبانان روسی در منظقه قره باغ را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، این بیانیه مشترک که عصر سه شنبه در وبسایت رسمی کرملین منتشر شده است روشن می‌کند که نیروهای حافظ صلح قره باغ تنها برای نیروهای روسی پیش بینی شده است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای حافظ صلح روسی برای مدت ۵ سال در منطقه مستقر می‌شوند و در صورت لزوم برای دوره‌های پنج ساله بعدی به صورت خودکار تمدید می‌شوند.

سران سه کشور در این بیانیه گفتند: "در امتداد خط حائل در قره باغ و خط دالان لاچین (متصل کننده قره باغ به ارمنستان)  یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد یکهزار و ۹۶۰ نفر پرسنل نظامی با تعداد سلاح های کم، ۹۰ دستگاه زره پوش، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می‌شود.

 در این سند آمده است: مدت اقامت نیروهای حفاظت از صلح فدراسیون روسیه با تمدید خودکار برای دوره‌های بعدی نیز پنج سال است به شرطی که هر کدام از طرفین ۶ماه قبل از انقضای مدت برای خاتمه دادن به این دوره درخواست نداده باشند.

یک مقام وزارت خارجه روسیه که نامش را فاش نکرد گفت که بر اساس این سند نقش ترکیه برای کنترل آتش بس محدود است.

این سند برای تحققآتش بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد ۱۰ نوامبر (امروز سه شنبه) به وقت مسکو به امضای  «الهام علی اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه رسید.

به گزارش ایرنا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر می‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می‌شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می‌شود.

پوتین گفت: ما تصور می کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد تاکنون کار اعزام صلحبانان روسی و تجهیزات لازم برای تحقق آتش بس در منطقه قره باغ توسط ۲۰ فروند هواپیما انجام شده است.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    36 4
    خوشحالیم قره باغ به وطن خودش برگشت! ارمنستان قبلا در میدان نبرد شکست خورده بود و پاشینیان چاره ای جز پذیرش این توافق نداشت وگرنه ایروان رو هم از دست میداد !
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    16 3
    سیاستمدار کار کشته تمدید رفت تا ابد
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    11 6
    اگر چه همه در آرزوی صلح بودیم حفاظت خاک قره باغ برعهده دولت باکو یا ایران باید باشد نه کمونیست های دوآتشه . متاسفانه خبر خوبی برای آذربایجان و ایران نیست
  • محمدخلیل آزون IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    علی اف با قبول این توافق پیروزی مسلم راتبدیل به شکست کرد.البته مسائل ودخالتهای آشکاروپنهان سایر قدرتها را دراین توافق نباید نادیده گرفت.ولی درمجموع بیشتر ارمنستان ازاین توافق سود برده تا آدربایجان.یعنی روسیه عملا طرف ارمنی را گرفت.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 1
    خوب این جنگ کاملا به ضرر ارمنستان بود این کشور بازیچه قدرت های بزرگ شده
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 0
    این جنگ نشان داد ترکیه و روسیه دارند خاورميانه را بین خودشون تقسیم می کنند
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    6 1
    ایران و انصار الله از این جنگ باید چیزهایی را باید یاد بگیرند و آن اینکه بدون فوت وقت از پهبادهای بمب افکن استفاده نمایند آذربایجان با هشت پهباد کار ارمنستان را یکسره کرد
  • DE ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    10 1
    سانسور خبری لازم نیست ترکیه وروسیه در شرایط مساوی در ناحیه مرزی آذربایجان با ارمنستان حضور خواهند داشت
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      جالا شما چرا ذوق گردی نیروهای ترکیه حتما لیخ گوش ایرتن حضور داشته باشن ؟؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    حق تعیین سرنوشت؟ آن هم برای 50 یا نهایتاً 100 هزار نفر؟ خوب با این حساب باید ده ها هزار کشور در دنیا به وجود بیاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس