امنیت پایدار را جز با مشارکت و صلح با همسایگان میسر نمی‌دانیم

رئیس‌جمهور گفت: ایران بر سیاست اصولی خود مبنی بر حسن همجواری و گفتگو با همسایگان تاکید داشته و امنیت پایدار را جز با همکاری، مشارکت و صلح میسر نمی‌داند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست مجازی سران کشورهای عضو سازمان شانگهای اظهار کرد: ایران کمک‌های انسان‌دوستانه خود را برای بهبود شرایط در برخی از کشورهای منطقه ارائه کرده است. همچنین این آمادگی را دارد تا در مسیر مبارزه با کووید -۱۹ با کشورهای عضو سازمان شانگهای تحربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

ببینید:

عکس/ اجلاس شورای سران سازمان همکاری شانگهای

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود در تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفتگو با همسایگان در حوزه‌هایی همچون ارواسیا، خلیج فارس، جنوب و غرب آسیا تاکید داشته است و حصول امنیت پایدار را جز از طریق همکاری، مشارکت و صلح میسر نمی‌داند.

وی افزود: ارائه ابتکار صلح هرمز، مشارکت در روند صلح آستانه، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چندجانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نمونه‌هایی از توجه ایران به مشارکت و همکاری برای حصول امنیت پایدار در منطقه و جهان است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همکاری در غالب سازمان همکاری شانگهای برای مواجه با چالش‌های منطقه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال می‌کند. ایران همواره امنیت حوزه پیرامونی را به مثابه امنیت خود دیده و برای حفظ صلح و ثبات منطقه کوشیده است.

ببینید:

فیلم/ روحانی در اجلاس شانگهای: کرونا اثر مخربی بر معیشت مردم گذاشت

روحانی گفت: در این جهت ما به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای جهت مقابله موثر با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهیم داد.

وی افزود: یکی از اصول محوری همکاری‌های کشورهای منطقه و اعضای شانگهای، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی است. جلوگیری از توسعه ایدئولوژی خشونت و افراط‌گرایی و مقابله دسته جمعی با جریانات و نهادهای تولید و انتشار تفکر افراطی‌گری در منطقه در کنار شناسایی کانون‌های شکل‌گیری، حامیان و منابع مالی گروه‌های تروریستی از مهمترین رسالت‌های مشترک سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیت دسته جمعی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سال‌ها تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط‌گرایی اعلام می‌کند. هرچند در ابتدای سال جاری میلادی، یکی از بزرگترین فرماندهان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، سردار شهید قاسم سلیمانی، توسط به وجود آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری و تروریستی، به طور ناجوانمردانه‌ای ترور شد و به شهادت رسید، اما ما همچنان مصمم هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم.

روحانی افزود: در همین رابطه قطعنامه پیشنهادی ایران تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» با رای مثبت ۱۹۰ کشور در دسامبر ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، که می‌تواند همچنان مورد توجه جدی برای اقدامات عملی، از سوی این سازمان قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه، از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرآیند حل و فصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است که دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق بین‌الملل حل و فصل کنند. در این راستا ایران طرح صلحی به منظور برقراری آتش بس و ایجاد صلح ارائه کرد و همچنین رایزنی‌های فشرده‌ای با طرفین درگیری و سایر کشورهای ذینفع بعمل آورده و از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش و اختلافات و برقراری ثبات، امنیت و صلح پایدار و عادلانه در این منطقه استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشورهای دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه استوار بوده و در این جهت ابتکاراتی را پیشنهاد و از ابتکارات کشورهای دوست نیز استقبال کرده است. ضرورت دارد در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقر زدایی در منطقه، از فرصت همکاری‌های مشترک، بهره برداری حداکثری به عمل آید.

روحانی گفت: گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه از مهمترین ساز و کارهای همکاری در منطقه محسوب می‌شود. کشور ایران به عنوان یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، قادر به تامین نیازهای اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است.

وی اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و بویژه کریدور شمال – جنوب فرصت بسیار بااهمیت و پایداری برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در این سازوکار است. خوشحالم به اطلاع برسانم که بزودی با تکمیل مسیر ریلی رشت – بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت عظیمی را برای حمل و نقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. بعلاوه ما در تلاش هستیم ساخت مسیر ریلی رشت– آستارا را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را تحقق بخشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود. ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آب‌های آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قرار دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفت و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد. نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم آمریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت آمریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.

وی در ادامه افزود: یک بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتماً راه خود را گم کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند. بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست.

روحانی در پایان با تشکر از برگزار کنندگان اجلاس شانگهای گفت: در خاتمه مایلم با اغتنام از فرصت یکبار دیگر از رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس تشکر نمایم و برای دولت و مردم روسیه آرزوی سربلندی و بهروزی کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    5 0
    آره حتما تجربیات دولت را برای کاهش کرونا ، در اختیار و بقیه گروه شانگهای مخصوصا بگذارید . مرسی
  • FR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 0
    داستان پیوستن به این سازمان چه شد؟ هنوز هم عضو ناظر؟؟
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    راه سیاست خارجی رو خودت باید نشونش بدی چشم به دست دشمن دوختن تا ابد !
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    5 0
    علت تصمیم دولت مبنی بر آزاد سازی کالاهای گمرکی دقیقا همزمان با اعلام پیروزی بایدن و پایین آمدن نرخ ارز چیست؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    خرسند باشید !
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    حریرچی معاون وزیر بهداشت گفته تو شرایط اوج کرونا و تا وقتی که آی‌سی‌یوهامون پره اقدامات مقطعی جوابگو نیست و حتما باید تعطیلی کامل صورت بگیره و نیروهای مسلح هم نظرشون همینه وزارت بهداشت شفاف اعلام کنه که چه فرد یا افرادی در ستاد ملی کرونا جان مردم رو‌ به بازی گرفتند ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس