کد خبر 1141639
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
بورس نمایه

در روز ۱۹ آبان شاخص کل بورس به یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد نزول کرد که نسبت به ابتدای پائیز ۳۶۶ هزار واحد پایین آمده است. خروج پول از بازار نیز در طول فصل پاییز ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ۵۰ روز از پاییز گذشته است و پس از تابستان داغ بورس که با ورود پول‌های حقیقی و افزایش تعداد معامله‌گران بازار همراه بود، حالا دیگر به سردی گراییده و با موج خروج سهام‌داران خرد مواجه شده است. در ابتدای تابستان به طور متوسط ۸۵۰ هزار معامله‌گر در هر روز به خرید و فروش سهام می‌پرداختند که نشان از افزایش نفوذ بازار سهام داشت.

بیشتر بخوانید:

بازار بورس به سمت رکود می‌رود یا رونق؟

۵۰ روز داغ بورس

در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، ۱۰۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بورس تهران وارد شده است.  با توجه به اینکه ۳۳ هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان از این رقم (معادل ۳۲ درصد) نقدینگی در فصل بهار به بازار وارد شده، و خروج ۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در شهریورماه، ۷۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۶۸ درصد نقدینگی وارد شده طی دوره ۶ ماهه ابتدایی سال) طی تیر و مرداد وارد بازار شده که عمده آن در ۵۰ روز داغ ابتدایی تابستان امسال وارد بازار شده است.

شاخص کل در تاریخ ۱۹ مرداد به رقم ۲ میلیون واحد رسید که نسبت به ابتدای تیرماه ۵۹ درصد رشد داشت، به عبارت دیگر بازدهی بورس برای سهام‌داران به طور متوسط ۵۹ درصد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز در این دوزه ۳۰ درصد رشد کرد. در ۳۵ روز کاری این دوره، بورس روزهای داغ و پرهیجانی را تجربه کرد و شاخص کل بورس ۲۵ روز مثبت را پشت سر گذاشت.

۵۰ روز سرد بورس

از ابتدای مهرماه تاکنون در مجموع بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. در شهریور نیز حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده بود. عددی که حکایت از خروج نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان از  بورس در مقایسه با نقطه اوج دارد.البته مجموع پول‌های حقیقی خارج شده از بورس طی این دوره ۵۰ روزه و نیمه دوم فصل تابستان همچنان از مجموع پول‌های حقیقی وارد شده در ۵۰ روز ابتدایی تابستان کمتر است، اما شاخص کل بورس به رقم انتهای فصل بهار برگشته است و ارزش معاملات خرد بازار به رقم ۲۱ دی ماه نزول کرده که در واقع عقب گردی ۱۰ ماهه داشته است.

شاخص کل در ابتدای مهرماه در رقم یک میلیون و ۵۸۱ هزار واحد قرار داشت و در روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه به یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد نزول کرد که در این دوره ۳۶۶ هزار واحد پایین آمده است. شاخص کل در طی این دوره ۲۳ درصد افت داشته و شاخص کل هم‌وزن کاهش ۱۱ درصدی داشته است. در ۳۲ روز کاری فصل پاییز، بورس ۲۲ روز منفی را پشت سر گذاشته که می‌توانیم آن را خزان بورس تعبیر کنیم.

پول‌هایی که دود می‌شوند و به هوا می‌روند

شاخص کل بورس در روز ۱۹ آبان نسبت به نقطه اوج ۲ میلیون واحدی در ۱۹ مرداد ماه، ۴۱ درصد افت داشته است. به عبارت دیگر اگر کسی در ۱۹ مرداد با ۱۰۰ میلیون تومان وارد بورس شده باشد ارزش سرمایه او امروز به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. با این حال، بورس نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۹ بازدهی ۱۳۹ درصدی داشته است. 

منبع:اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 0
    ملت یادتان هست ی می‌گفت مردم سرمایه‌تون را وارد بورس کنید که بورس بهترین جا برای سرمایه گذاریه؟ در واقع منظورش این بود که بهترین جا برای کلاهبرداری از ملت توی بورسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس