مذاکره - کراپ‌شده

عضو گروهک ملی مذهبی می‌گوید: آن برجامی که بایدن از بازگشت به آن سخن می‌گوید با برجامی که ایران تعریف می‌کند، شباهت زیادی ندارد و در واقع همان برنامه ‌ترامپ در قالبی دیپلماتیک و محترمانه است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «احمد - ز» در یادداشتی نوشت: هر دولتی که در آمریکا بر سر کار آید، بی‌چون و چرا از امنیت و منافع اسرائیل حمایت می‌کند. در این مورد نباید ‌تردید به خود راه داد. با این حال، معمولاً بین رؤسای‌جمهور مختلف و دو حزب اصلی آمریکا بر سر اینکه منافع اسرائیل چیست و چه راهکاری امنیت آن را تأمین می‌کند، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

رؤسای‌جمهور آمریکا در نیم قرن گذشته، عموماً نظری مشابه بلوکِ میانه متمایل به چپِ اسرائیل برای حفظ امنیت و منافع آن داشته‌اند، اما دونالد ‌ترامپ برای نخستین‌بار به سمت بلوک میانه متمایل به راست چرخید و طرح صلحِ پُرسروصدای خود را بر مبنای نظرات آنها تدوین کرد.

وی می‌افزاید: در این میان سعودی‌ها اما به خلاف همه تحلیل‌ها از پیروزی بایدن کاملاًً سود خواهند برد. سعودی‌ها برای حفظ امنیت خود به آمریکا محتاجند و آمریکا نیز به متحدی مانند آنان در منطقه کاملاًً نیازمند است. بنابراین، دولت بایدن با هر اقدامی که ثبات و امنیت عربستان را به خطر اندازد مقابله خواهد کرد. از این‌رو اگر دولت بایدن فرمولی هم برای پایان جنگ در یمن ارائه کند، بدون شک متضمن تأمین امنیت عربستان خواهد بود.

‌ترامپ در واقع با قلدرمآبی می‌کوشید تا سعودی‌ها را برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل تحت فشار بگذارد، بدون آنکه به طرح صلح ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان اعتنای لازم را نشان دهد. از این جهت سعودی‌ها دچار تنگنای شدیدی شده بودند چرا که از یک طرف نمی‌توانستند بدون تأمین حداقلی از حقوق فلسطینی‌ها برقراری رابطه با اسرائیل را توجیه کنند و از سوی دیگر تاب تحمل فشارهای فزاینده ‌ترامپ و برانگیختن خشم او را هم نداشتند. بنابراین، پیروزی بایدن به واقع آنها را از این مخمصه نجات داد.

سعودی‌ها در عین حال، از زخم زبان و لحن گزنده ‌ترامپ هم که وقت و بی‌وقت به تحقیر آنها برمی‌خاست، در امان نبودند، اما به‌دلیل نیازشان به حمایت او، راهی جز خویشتنداری نیز پیش روی خود نمی‌دیدند.

وی درباره برجام نوشت: عمده‌ترین نگرانی سعودی‌ها از بایدن، بازگشت احتمالی او به برجام است، اما به‌نظرم این نگرانی هم به‌سرعت رفع خواهد شد؛ زیرا آن برجامی که بایدن از بازگشت به آن سخن می‌گوید با برجامی که ایران تعریف می‌کند، شباهت زیادی ندارد و در واقع همان برنامه ‌ترامپ در قالبی دیپلماتیک و محترمانه است، بر این اساس، به ‌نظرم سعودی‌ها از پیروزی بایدن و شکست ‌ترامپ سود می‌برند!

وی که با نشریات اصلاح‌طلب همکاری دارد، همچنین به «دیپلماسی ایرانی» گفت: اصلاح‌طلبان باید دندان لق مذاکره با آمریکا را بکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 1
    گروهك ملى مذهبى ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس