همراه با ظریف در لاپاز/ ایران در کنار دولت و ملت بولیوی - کراپ‌شده

وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی به این کشور سفر کرد، ضمن شرکت در این مراسم، در دیدار با آرسه گفت که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت بولیوی است.

به گزارش مشرق،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین و آخرین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین و بعد از سفر به ونزوئلا و کوبا به منظور شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور منتخب این کشور به لاپاز سفر کرد.

وی در مصاحبه‌ای که با شبکه «تله سور» ونزوئلا داشت، درباره سفرش به بولیوی گفته بود: بعد از کوبا خوشحالم که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب بولیوی شرکت می‌کنم. ما روابط بسیاری عالی با «اوو مورالس» داشتیم و امیدواریم با دولت منتخب جدید هم این روابط خوب ادامه یابد.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این سفر و بعد از پیروزی رئیس جمهور جدید بولیوی با اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه بعدازظهر ۳۰ مهر ماه تلفنی با اوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی گفت‌وگو کرد و ضمن تبریک پیروزی حزب مورالس در صحنه سیاسی بولیوی، بر آمادگی ایران برای گسترش روابط فیمابین در دولت قانونی جدید این کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین ۲۹ مهر ماه در توئیتی برگزاری انتخابات در بولیوی را به مردم‌ این کشور تبریک گفت و نوشت: به مردم قهرمان بولیوی صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت پیروزی قاطع در برابر برنامه‌های بی ثبات ساز امپریالیست یانکی(آمریکا) ابراز می‌دارم. تبریک به لوئیس آرسه رئیس جمهور منتخب و داوید چوکه اوئنکا معاون رئیس جمهور به خاطر این پیروزی ارزشمند مردمی.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یک روز قبل از آن انتخاب رئیس جمهور منتخب بولیوی را به وی تبریک گفت.

به گزارش مشرق، انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی یک سال پس از انتخابات جنجالی سال گذشته برگزار شد. سال گذشته به کودتای راست‌گرایان و استعفا و تبعید «اوو مورالس» تنها رئیس‌جمهور بومی این کشور منجر شد. این انتخابات تاکنون دوبار به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود. پس از کودتای سال گذشته، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد. پس از برگزاری انتخابات جدید، مقام‌های بولیوی رسماً «لوئیس آرسه» نامزد حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» (MAS) و از افراد نزدیک به «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق این کشور را به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

ظریف که بامداد یکشنبه به وقت تهران وارد لاپاز شد در توئیتی در این خصوص نوشت: وارد لاپاز شدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی شان را جشن بگیرم و مفتخرم که روز یکشنبه در مراسم تحلیف رئیس جمهور آرسه شرکت کنم. مشاهده شور و شعفی که مردم در جشن احیای آزادی و دموکراسی خود نشان می‌دهند، فوق العاده است.

وی در مدت حضورش در بولیوی با رئیس جمهور جدید و معاونش دیدار و بر تقویت مناسبات ایران و بولیوی تأکید کرد.

ظریف در این دیدار ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید بر لزوم تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها تأکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت بولیوی است.

*آرسه: درصددیم روابط با ایران را ارتقا ببخشیم

لوئیس آرسه نیز ضمن قدردانی از حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بولیوی گفت که کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از دیدار با رئیس جمهور جدید بولیوی در توئیتی نوشت: با رئیس جمهور منتخب و معاون ایشان دیدار کردم. به نمایندگی از کشورم پیروزی آنها در انتخابات را تبریک گفتم و برای آنها و مردم بولیوی بهترین‌ها را خواستار شدم. همکاری‌های برادرانه در حوزه‌های سیاسی - اقتصادی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از موضوعات مورد گفت‌وگو بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر یکشنبه به وقت تهران در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کرد و از سوی دولت و ملت ایران به وی تبریک گفت.

وی همچنین به همراه پادشاه اسپانیا، روسای جمهور آرژانتین، پاراگوئه و کلمبیا، نخست‌وزیر پرو و وزرای خارجه اسپانیا، شیلی و ونزوئلا با رئیس جمهور جدید بولیوی عکس یادگاری گرفت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در مدت حضورش در لاپاز با «دنیس مونکادا» وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه تلفنی گفت‌وگو کرد. ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به این کشور سفر کند.

وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور بولیوی با «آندرس آیامند زاوالا» وزیر خارجه شیلی دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران همزمان با حضورش در لاپاز در توئیتی درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نوشت: مردم آمریکا نظر خود را اعلام کردند و اکنون دنیا نظاره گر است که آیا رهبران جدید، روش مخرب، ضد قانون و قلدرمابانه رژیم در حال رفتن را کنار خواهند گذاشت و چند جانبه گرایی، همکاری و احترام به قانون را برخواهند گزید. این اقدام و عمل است که بیش از همه چیز مهم است. 

وی همچنین در توئیتی به زبان عربی خطاب به همسایگان نوشت: ترامپ رفت، ما و همسایگانمان ماندیم. تکیه به بیگانگا امنیت نمی‌آورد، بلکه امید را بر باد می‌دهد. دست‌های خود را برای همکاری جهت تحقق منافع مشترک مردم و کشورهایمان دراز می‌کنیم. ما همه را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم چرا که تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست. همه با هم برای ساخت آینده‌ای بهتر برای منطقه مان.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس