کد خبر 1140996
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

گرچه بحران کرونا موجب کسادی بازارها و تعطیلی بسیاری از اصناف شده اما درطرف مقابل ترس مردم از این ویروس و هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر کاهش تردد و رفت آمد سبب شده که مشتریان فروشگاههای اینترنتی دو چندان شوند.

یکی از مهمترین اقلامی که در دوران کرونا مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد محصولات بهداشتی و دارویی است به همین دلیل مجبور هستند که برای تهیه این اقلام به داروخانه ها مراجعه کنند.اما نباید از این امر غافل ماند که داروخانه نیز به دلیل تردد بیماران همانند بیمارستان یکی از مکان‌های سرایت کرونا هستند.

به همین دلیل برخی از پلتفرم های فروش آنلاین همچون شرکت دیجی کالا اقدام به فروش مکمل های غذایی و دارویی (همچون قرص های جوشان) در سایت خود نمودند اما به یکباره و با تصمیمی بحث برانگیز سازمان غذا و دارو اعلام کرد که این فروشگاه اینترنتی مجاز نیست مکمل‌ها را در سایت خود به فروش برساند چراکه خرید فروش این اقلام در اینترنت ممنوع است.

مصوبه سازمان غذا و دارو به گسترش شیوع کرونا کمک می کند

این ممنوعیت قانونی برای داروهایی که نیاز به نسخه دارند قابل فهم است اما برای مکمل‌های غذایی و دارویی که نیازی به نسخه پزشک ندارند، مناسب به نظر نمی‌رسد. چنین تصمیمی در شرایط افزایش آمار ابتلا به کرونا، بسیار عجیب است و شائبه نوعی انحصار و رانت را به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر شواهد نشان می دهد که سازمان غذا و دارو صرفا از این پلتفرم درخواست کرده تا مکمل‌ها را از لیست فروش اینترنتی حذف کند و سایر پلتفرم‌ها نظیر "اسنپ فود"، "باسلام" و ... بدون محدودیت در حال فروش این محصولات هستند که شائبه حذف صرفا یکی از پلتفرم های فروش را افزایش می‌دهد.

فروش مکمل در باسلام

فروش مکمل در اسنپ فود

همچنین سایر پلتفرم‌ها درحال فروش محصولاتی هستند که امکان احصای شرایط فروش طبق مقررات کشور در آن‌ها مهیا نیست. برای نمونه می‌توان به فروش دخانیات و انواع سیگار اشاره کرد که مقررات قانونی خاصی برای فروش دارند.

چه باید کرد؟

این که سازمان غذا و دارو فروش محصولات دارویی را در اینترنت ممنوع کرده تصمیم درستی است ولی ممنوعیت فروش مکمل های غذایی آن هم برای یک شرکت خاص شائبه برانگیز است. اگر قرار به برخورد و عدم فروش در سایتهای اینترنتی است باید قوانین برای همه فروشندگان یکسان باشد و با همه فروشنده‌های اینترنتی برخورد شود نه این که به صورت گزینشی برخی را انتخاب و برخی را حذف کنند.

در آخر هم پیشنهاد این است که سازمان و غذا و دارو برای فروش و عرضه اینترنتی مکمل های غذایی و دارویی، آیین‌نامه‌ای شامل شرایط نگهداری و... را تصویب کند تا هر مجموعه‌ای که آنها را رعایت کرد، امکان فروش های این اقلام را داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس