کد خبر 1140879
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
دانشجو نمایه دانشجویان نمایه دانشگاه نمایه

بعد از همه‌گیری کرونا و به دنبال آن تعطیل شدن خوابگاه‌ها و خدمات تغذیه، دانشگاه فرهنگیان ۲۵ درصد از حقوق دانشجویان را بابت این خدمات برمی‌دارد که این موضوع باعث نارضایتی دانشجو معلمان شده است.

به گزارش مشرق، دانشگاه فرهنگیان از بدو تاسیس با اولویت کیفیت بخشی، ارتقای همه جانبه حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و دانشجویی تلاش کرده است همتراز دانشگاه‌های دیگر نسبت به جذب اعضای هیات عملی توانمند، دعوت از مدرسان مدعو شایسته، پذیرش دانشجویان برگزیده و ارائه برنامه‌های مصوب و استاندارد در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و مهارت آموزان اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به دانشگاه استخدام آموزش و پرورش هستند و حقوق دریافت می‌کنند؛ از ابتدای شروع فعالیت دانشگاه فرهنگیان بر اساس مصوبات جلسات هیات امنا دانشگاه فرهنگیان برای تامین هزینه‌های دانشگاه، از دانشجویان خوابگاهی ۴۵ درصد، غیرخوابگاهی ۲۵ درصد و در ایام تعطیل و تابستان ۱۰ درصد از حقوق دانشجویان کسر و به حساب دانشگاه واریز شود.

این موضوع از سال ۹۱ وجود داشته و تا الان هم ادامه دارد و هرسال هم جزو مطالبات دانشجویان بوده؛  از سال گذشته هم که با شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، خدماتی که دانشگاه فرهنگیان ارائه داده دیگر وجود ندارد پس هزینه‌ای هم صرف این کار نمی‌شود؛ اما در این مدت تعطیلی هم هرماه ۲۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان تقریبا هرماه حدود ۷۰۰ هزار تومان کم شده است!

علت کسری از حقوق در ایام کرونا دادن غذا درج شده است!

زینب سادات رازی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از زمانی که ما وارد دانشگاه شدیم تا اسفندماه ۱۳۹۸ روال کسورات دانشگاه بدین صورت بود که از بومی‌ها ۲۵ درصد و غیر بومی ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان کسر شود؛ با اینکه بسیاری از دانشجویان حتی از سلف دانشگاه استفاده نکردند و غذایی رزرو نمی‌کردند اما طبق روال این هزینه از حقوق دانشجو معلمان کسر ‌می‌شد.

وی افزود: برای دادن خدمات میزان کسورات مذکور برای بومی و غیر بومی از حقوق پایه که بر اساس حکم جدید امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، کسر می‌شد که این کسری در تابستان به دلیل حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه ۱۰ درصد اعمال می‌شود؛ حال در دوره کرونا که ما هیچ خدماتی از دانشگاه دریافت نکردیم، همان ۲۵ درصد کم شده است که در فیش حقوقی علت این کسری، دادن غذا درج شده است!

این دانشجو ادامه داد: ما دانشجویان فرهنگیان خواستار این هستیم که بدانیم این کسری کجا خرج می‌شود؟ در صورتی که ما در این مدت هیچ خدماتی از دانشگاه دریافت نکرده‌ایم؛ آیا واقعا این قابل پذیرش است که کسری حقوق‌ها در شرایطی که ما از دانشگاه خدماتی دریافت نکرده‌ایم با زمانی که اوضاع به شکل دیگری بوده یکسان باشد؟!

دانشگاه هر ماه ۱۲ میلیون تومان از کسورات حقوق دانشجویان درآمد دارد

وی ادامه داد: ترم گذشته یعنی از اسفند ۹۸ که دانشگاه به صورت مجازی به کار خود ادامه داد تا این ترم هیچ خدماتی اعم از آماده سازی وعده‌های غذا دانشجویان و خوابگاه برای دانشجویان ارائه نکرده اما همچنان این کسری حقوق ادامه دارد.

رازی در ادامه گفت: اگر فقط تعداد یکی از پردیس‌های خواهران و یا برادران را بر مبنا ۳۰۰ دانشجو بگذاریم( که این حداقل تعداد دانشجو هرپردیس هست) و از هر دانشجویی ۴۰۰ هزار تومان از حقوق مقرری ایشان کسر شود یعنی هر ماه ۱۲ میلیون تومان از کسورات دانشجویان درآمد دارد در حالی که در این دو ترم یعنی ترم گذشته و حال حاضر نه هزینه‌ای برای خرید مواد غذایی و نه امکانات رفاهی اعم از آب و برق و... توسط دانشگاه انجام نپذیرفته؛ این میزان از کسری حقوق دانشجو معلمان به کجا میرود؟

مسوولان دانشگاه شفاف سازی کنند!

نیما رنجبران از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: برای پیگیری این موضوع، چندی قبل نامه‌ای با امضای حدود ۱۷ هزار دانشجو معلم تنظیم شد ولی تا این لحظه نتیجه‌ای در پی نداشته است و حتی الان هم دوستان ما در بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران درحال جمع آوری امضای دانشجو معلمان برای پیگیری مجدد این موضوع هستند.

وی افزود: از ۸ ماه گذشته که دانشگاه تعطیل بوده تا حالا هرماه حدود ۷۰۰ هزار تومان از حقوق تمام دانشجویان کسر شده، اگر این مبلغ را در تعداد دانشجویان که حدود ۷۰ هزار نفر هستند ضرب کنیم با میزان نجومی این حقوق کسر شده فقط در یک ماه روبرو می‌شویم؛ خب ما میخواهیم بدانیم این مبلغ صرف چه کاری شده و چرا باوجود تعطیلی از حقوق ما کم شده؟

رنجبران ادامه داد: پاسخ مسوولان دانشگاه این بود که صرف خرید سرور برای آموزش مجازی شده! اما این درست نیست چرا که طی این مدت ۴ ماه اول کلاس‌ها در گروه های واتساپ تشکیل شده و هیچ هزینه‌ای برای دانشگاه نداشته، ۳ ماه هم که کلا تعطیل بوده و هیچ آموزش مجازی وجود نداشته و فقط از ابتدای مهرماه تاکنون آموزش مجازی صورت گرفته که هزینه سرورهای آن هم تقریب با یک ماه کسرحقوق تامین می‌شود.

رنجبران تصریح کرد: بقیه مبالغی که در آن ۷ ماه( از ابتدای اسفند تا آخرشهریورماه) از حقوق دانشجویان کسر شده صرف چه کاری شده؟ از مسوولان انتظار داریم این موارد را شفاف سازی کنند.

افزایش و کاهش حقوق در حیطه اختیارات دانشگاه فرهنگیان استان نیست

تاج‌الدین صالحیان سرپرست دانشگاه فرهنگیان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ایلام گفت: کسر از حقوق دانشجو معلمان بر اساس قانون متعهدین خدمت است( تبصره ذیل ماده ۶) هر گونه افزایش یا کاهش حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با هیات امناست که رئیس آن ریاست جمهور و نایب رئیس آن وزیر آموزش و پرورش و کسری‌ها توسط آموزش وپرورش صورت می‌گیرد که مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه هم قرار گرفته و مطابق تصویب مجلس جزو درآمدهای اختصاصی دانشگاه محسوب می‌شود. 

وی افزود: این فرآیند طی جلسات کارشناسی و مطابق با موازین و بخشنامه‌های قانونی هیات امنا عمل می‌شود و این امر در حیطه اختیارات دانشگاه فرهنگیان در سازمان مرکزی و یا در استان‌ها نخواهد بود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: مبلغی که ماهیانه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد در واقع به نوعی کمک هزینه است که در دل آن سرانه دانشجو از سال ۱۳۶۹ تعریف شده است لذا هم دانشگاه و هم دانشجو در آن سهیم‌اند.

در ایام کرونا کسری از حقوق از ۴۵ درصد به ۲۵ درصد تغییر یافت

وی ادامه داد: در واقع هزینه خدمات به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از این طریق پرداخت می‌شود و در ایام کرونا نیز زیرساخت فناوری اطلاعات دانشگاه فرهنگیان جهت پوشش همه دانشجویان باید تکمیل می‌شد و بحث نگهداشت مراکز و پردیس‌ها، استیجار، زیر ساخت‌ها، فیبر نوری، تولید دروس، فناوری، آزمون‌های مجازی و... که چندین میلیارد برای تامین سرور و مسائل فوق و جانبی دیگر هزینه شده است.

صالحیان گفت: بنابراین با توجه به تصمیمات هیات امنا و وزارت آموزش وپرورش، این کسری از ۴۵ درصد به ۲۵ درصدی در ایام کرونا وبه نفع دانشجو معلمان تغییر یافت و تا زمان تصویب قانون یا قوانین جایگزین از طرف مجلس شورای اسلامی قوانین فعلی پابرجا خواهد بود و به آن عمل می‌شود.

وی ادامه داد: تمام کلاس‌های مراکز و پردیس‌ها از اول مهرماه از طریق سامانه L.M.S دانشگاه برگزار شده است و هیچ کلاسی در برنامه‌های پیام رسان دیگر برگزار نمی‌شود و اگر برگزار شود غیرقانونی و خلاف مقررات دانشگاه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس