نحوه نمره دهی و جلوگیری از تقلب در سال تحصیلی جدید

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: در سال کرونایی به دانشگاه ها اجازه دادیم به هر نسبت که می خواهند برای امتحان نمره در نظر بگیرند.

به گزارش مشرق، محمد رضا آهنچیان درباره برگزاری شیوه امتحان در سال تحصیلی جدید و جلوگیری از تقلب گفت: برای جلوگیری از تقلب از شیوه های سنتی امتحان به اصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاه ها خواستیم اساتید از روش های ارزشیابی مستمر استفاده کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال می داند که دانشجو از هفته اول ترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار می شود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طول ترم ایجاد شده است، خیلی بالا تر شود، استاد می تواند متوجه تقلب شود.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: راه حل این موضوع ارزشیابی مستمر است این موضوع بسته به عملکرد استادان دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و در نهایت نمره ارائه کنند.

وی با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات پایان ترم ادامه داد: قبل از شیوع کرونا استاد می توانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیرامتحان مانند فعالیت های کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره می شود را حتما به امتحان اختصاص دهد.

آهنچیان گفت: در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاه ها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که می خواهند برای امتحان و فعالیت غیر امتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند به عنوان مثال شاید یک استاد  ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.

 علی خاکی صدیق پیش از این عنوان کرده بود، نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 11
    این مجازی شدن، درس خوندن رو از دانشگاه انداخت! الان هیچکس دیگه استرس شب های امتحان ما رو نداره، چقدر زود همه چیز پیشرفت میکنه! خخخخخ
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 1
      اینم در نظر بگیر که مجازی تو دروس مبتنی به تئوری خیلی بیشتر بازدهی داره، چون استاد مجبوره دو ساعت صحبت کنه، ما حصل مطلب رو با اسلاید و تصویر و نمودار نشون بده. تو کلاسهای حضوری بچه ها همیشه سعی می کردند مانع بشن و کلاس تا حد محدودی پیش بره. الان چون نمی خوان با میکروفن تعامل داشته باشن، قشنگ گوش میدن. خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 1
    نمره دهی تو سیستم مجازی تنوع بسیار داره. کلاس های مجازی دروس غیر عملی به ویژه در سطح دانشگاهی بسیار کارآمده. جلسات ضبط میشه. بحث مشخصه. هدفمداره. دانشجوهایی که حرفی برای گفتن دارن خوب مشارکت می کنند. مگه دانشگاهی خیلی پرت باشه و ندونه چطور این فرصت طلایی رو استفاده کنه. دانشگاه مجازی باید جا بیفته. واقعا خیلی از رشته ها لزومی نیست، کلاس حضوری داشته باشن. برای دانشگاههای نسل آینده، قطعا ابزار کلاسهای مجازی جز لاینفک آموزش خواهد بود. با اختصاص اینترنت دانشجویی در هزینه های زندگی دانشجویی بسیار صرفه جویی میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس