کد خبر 1140321
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بورس نمایه

میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق ‌بهادار می‌گوید که سازمان بورس تحت فشار نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌ها است و نمی‌تواند نهادی مستقل و قوی باشد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، آیا بازار به صورت دستوری ریزش پیدا کرد یا نه؟ آیا سازمان خود را متولی رشد شاخص می‌داند یا اینکه تحت فشار دست به چنین اقداماتی زده است؟ ابطال سفارشات توسط کارگزاری‌ها به چه منظور بود؟ این سوالاتی است که در دوران ریزش بارها از کارشناسان و متولیان سازمان بورس پرسیده شد و پاسخ های متعددی و حتی متفاوت در مورد آن داده شد. برخی می‌گویند که دولت به صورت دستوری روند بازار را کنترل می‌کند، اما برخی دیگر این دیدگاه را قبول ندارند و دولت را حامی رشد بازار و حمایت کننده از سهامداران خرد می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

بازار بورس کی به تعادل می‌رسد؟

اینکه سازمان بورس با تحت فشار قرار دادن حقوقی‌ها و کارگزاری‌ها در روند بازار دخالت کرده را کسی کتمان نمی‌کند اما آیا این به معنی دستوری بودن بازار است؟ برخی دستوری بودن بازار را این گونه تعریف کردند: زمانی می‌توان گفت که دولت به صورت دستوری بازار را کنترل می‌کند که در روند عرضه و تقاضا به صورت مستقیم دخالت کند اما برخی دیگر همین تحت فشار قرار دادن حقوقی‌ها و کارگزاری‌ها  را مصداق دستوری بودن بازار می‌دانند.

جدا از بحث دستوری بودن یا نبودن بازار، می‌توان بخشی از زیان حاصل به سهامداران تازه کار را به دعوت مردم بدون آگاهی به بازار سرمایه توسط دولت ربط داد. که تقریبا بر روی این موضوع تمامی کارشناسان اتفاق نظر دارد، در همین راستا برخی عنوان کردند که کارگزاری‌ها باید آموزش لازم را قبل از کد معاملاتی به سهامداران می‌داد و آن‌ها را در موضوع عدم آگاهی به سهامداران تازه کار مقصر می‌دانند.  

به منظور بررسی دستوری بودن بازار و همچنین دخالت در روند بازار سرمایه توسط سازمان و بحث آموزش توسط کارگزاری‌ها به سراغ  روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق ‌بهادار رفتیم.  

*تقریبا بسیاری از افراد اعتقاد دارند که دولت مردم را بدون اینکه از خطرات و ریسک‌های بازار سرمایه با خبر کند به این بازار دعوت کرد و گلایه و اعتراض عموم مردم هم بیشتر به این دعوت بدون پشتوانه بر می‌گردد. در همین رابطه برخی با مثال زدن کارگزاری‌های دیگر کشورها مبنی بر آموزش سهامداران قبل از ورود به بازار سرمایه می‌گویند که یکی از وظایف کارگزاری ها آموزش به مشتریان‌شان است اما کارگزاری‌ها در ایران این وظیفه را انجام نمی‌دهند، آیا واقعا وظیفه آموزش در خصوص بازار سرمایه در کشور بر عهده کارگزاری‌ها است؟  

کارگزار هیچ وظیفه برای آموزش و فرهنگ سازی ندارد، معمولا فرهنگ سازی وظیفه دولت‌هاست. در اساس نامه کارگزاری هیچ گونه بحثی در مورد آموزش وجود ندارد، البته که بسیاری از کارگزاری‌ها  در راستای ارائه سرویس و خدمات بهتر، آموزش‌های را به مشتریان خود می‌دهند اما در کل وظیفه‌ای ندارند. بنگاه خصوصی وظیفه آموزش و فرهنگ سازی ندارد و کارگزاری‌ها هم بنگاه خصوصی هستند. فرهنگسازی وظیفه  نهاد عمومی غیر دولتی و یا دولتی است مثل صدا و سیما که  وظیفه فرهنگ سازی دارد.

هم کارگزاری‌ها و هم کانون کارگزاری که بزرگترین نهاد آموزنده در بازار سرمایه، دوره های آموزش زیادی را برگزار می کنند اما به صورت قانونی وظیفه از این زمینه بر گردن کارگزاران نیست. به نظر بنده  دعوتی که از طرف دولت برای ورود مردم به بازار صورت گرفت یک دعوت خام بود. طبیعی است که در هیچ کجای دنیا مردم به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نمی‌شوند. بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای و پر ریسک برای عموم مردم که دانش حرفه‌ای لازم و یا وقت کافی برای تحلیل سهام و میزان ریسک آن را ندارند است. اینکه دولت مردم را برای حضور در بازار سرمایه دعوت می‌کند، فی نفسه بد نیست اما اینکه این مستقیم مردم را بدون آگاهی دعوت کنیم جای تعجب دارد.

رشد و ریزش شاخص به عرضه و تقاضا ارتباط دارد، زمانی که بازار روند صعودی دارد یعنی تقاضا بیشتر از عرضه است و زمانی که روند منفی در پیش می‌گیرد یعنی عرضه بیشتر از تقاضا است ولی این دلیل بر این نمی‌شود ناظر در بازار دخالت کند و به نفع یک نفر داوری کند

در کشورهای مختلف عموم مردم در صندوق های سرمایه‌گذاری و یا سبدها، سرمایه‌گذاری می‌کنند یعنی پولشان را دست افراد حرفه‌ای تحت نظارت می‌دهند تا  توسط آن‌ها مدیریت شود. دعوت مستقیم مردم به بازار سرمایه سبب شد که مشتریان کانال‌های سیگنال دهی بسیار زیاد شوند در حالی که این کانال‌ها هم دانش حرفه ای را ندارد و هم تحت نظارت نیستند و همین‌ها مصیبتی را بر بازار وارد کرد به گونه‌ای سبب شدند ارزش سهم‌های که به صورت ذاتی بسیار پایین بودند با استفاده از  موج مردم و به وسیله سگنال دهی اشتباه، ارزش آن‌ها را بسیار بالاتر از ارزش ذاتیشان برود.

*آیا امکان سازماندهی این کانال‌ها نبود؟

خیر؛ بازار سرمایه با صدای بلند اعلام می‌کرد که این صندوق‌ها و سبدهای تحت نظارت من است نه کانال‌های سیگنال دهی. دولت باید الزامات بازار سرمایه مانند پر ریسک بودن آن، ورود با سرمایه غیر ضروری زندگی، ورود به صورت غیر مستقیم به بازار و غیره  را به مردم گفته اما نه اینکه آن‌ها را به صورت خام به بازار سرمایه دعوت کند.

*بسیاری از فعالان بازار سرمایه عنوان کردند که بازار به صورت دستوری ریزش پیدا می‌کند، که دلایل از جمله عرضه آبشاری و هماهنگ حقوقی‌ها را مطرح می‌کنند، آیا شما موافق چنین دیدگاهی هستید؟

تصور می‌کنم که بالا رفتن و پایین آمدن بازار تلاقی عرضه و تقاضا است. وقتی تقاضا بر عرضه بیشتر باشد بازار به سمت بالا حرکت می‌کند کما اینکه در ۵ ماه اول هم شاهد بودیم به همین دلیل بازار روند روبه رشدی داشت و وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد روند بازار به صورت نزولی خواهد بود.

انتهای مرداد که ریزش اتفاق افتاد خرید شرکت‌های حقوقی افزایش و فروش حقیقی‌ها بیشتر شد، پس عرضه را حقیقی‌ها ایجاد کردند. یعنی اینکه عرضه سمت حقیقی‌ها بوده و تقاضا بیشتر سمت حقوقی‌ها، چطور می‌توان گفت که  دولت این بازار را ریزشی کرده است؟ آیا دولت با کدهای حقیقی فروش انجام داده است؟ که به نظر بنده این موضوع یک مقدار دور از ذهن است.

*در دوران ریزش یا رشد شاخص(به نقل از برخی فعالان بازار سرمایه) سازمان بورس کارگزارن و شرکت‌های حقوقی بازار را تحت فشار قرار می‌داد که برخی کدها معاملاتی به خصوص سفارش حقوقی‌ها را به منظور تاثیر بر روی شاخص کد ابطال کند یا اینکه به نوعی آن‌ها را مجبور به حمایت یا عدم حمایت از بازار می‌کرد، آیا این موضوع دخالت در بازار نیست؟ به نظر شما چرا سازمان با وجود اینکه تبعات این اقدام را می‌دانست اقدام به چنین کاری کرد؟

کارگزاری‌ها در دوران ریزش تحت فشار قرار گرفتند، حتی برای کدهای حقوقی محدودیت‌های اعمال می‌شد و در برخی از مواقع  دسترسی معاملات بر خط هم از آن‌ها گرفته شد یا اینکه فروششان را ابطال می‌کردند و همه  این موضوعات مصداق دخالت در بازار است. وظیفه نهاد ناظر و دولت این است که زمین بازی را عادلانه برای دو طرف بچیند یعنی اینکه در بازی بازار سرمایه سازمان بورس و دولت همه  تلاششان این باشد که بین عرضه کننده و خریدار زمین بازی منصفانه باشد نه اینکه تمایل داشته باشد بازار مثبت باشد یا منفی شود، این داوری منصفانه‌ای نیست که تمایل داشته باشد یک طرف پیروز شود و طرف دیگر ببازد. از نظر سازمان بورس و دولت نباید مهم باشد که شاخص بالا می‌رود یا پایین مهم این باید باشد که بازار کار خود را منصفانه و شفاف پیش ببرد.

 رشد و ریزش شاخص به عرضه و تقاضا ارتباط دارد، زمانی که بازار روند صعودی دارد یعنی تقاضا بیشتر از عرضه است و زمانی که روند منفی در پیش می‌گیرد یعنی عرضه بیشتر از تقاضا است ولی این دلیل بر این نمی‌شود ناظر در بازار دخالت کند و به نفع یک نفر داوری کند. اینکه ما محدودیت‌های قرار می‌دهیم و به کارگزار فشار می‌آوریم که فروش نزند و یا اینکه کد حقوقی‌ها را متوقف می‌کنیم  یا اینکه سفارش آن ابطال می‌شود، این  یعنی اینکه داور انصافش را از دست داده است حتی به قیمت رشد شاخص. معنی ندارد که سازمان بورس بخواهد شاخص رشد کند، سازمان بورس ناظر است و باید کنار بنشیند، رشد و کاهش شاخص نه تقصیر سازمان بورس و نه دولت که بخواهد در ان دخالت کند. اینکه شاخص صعودی باشد یا نزولی بستگی به وضعیت اقتصادی کشور، شاخص تورم،  نرخ دلار، وضعیت تحریم ها، سیاست‌های وزارت صمت و غیر دارد نه عملکرد مدیران بورس، بنابراین این سازمان ناظر در این حوزه باید داور بی‌طرف باشد و موضعی در قبال رشد یا کاهش نگیرد اگر  هم موضعی داشته باشد به معنی دخالت است که متاسفانه انجام شد.

سازمان علاقه‌ای به این کار نشان می‌دهد یا تحت فشار است؟

بنده  تصور می‌کنم ورود سازمان به این حوزه به خاطر فشار نهادهای حاکمیتی مانند نمایندگان مجلس، وزارت‌خانه‌ها و غیره است که شاخص بالا ببرید و سازمان تحت این فشارها  کاری می‌کند که نباید انجام دهد به بیان دیگر داور تحت فشار افراد بالای سوت زدن‌های را به نفع یک تیم انجام می‌دهد که نباید.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • چنگیز IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    52 1
    خداوند ان شالله این سازمانو و همه عواملش رو یه جا به زمین گرم بزند کلا صفر شدیم
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      13 0
      این پولهای سهامدارای خرد و بی پناه قطعا از گلویشتن پایین نخواهد رفت
  • ناشناس IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 0
    آمین
    • ناشنای IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      8 0
      الهی آمین
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 1
    دمتون گرم مصاحبه عالی بود
  • بد شانس IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    10 0
    خدایا چرا کسی به داده ما نمیرسه چهارماهه سهام .... خریدم همش وعده اینکه فردا خوب میشه فردا سبزه ولی چهل درصد منفی شده سبزی کجا بود که وعده میدن آخه زمستونه همه چی خشکیده سبزی کجا بوده که وعده میدن
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 0
      هفتاد درصد منفی ام! تا منفی پنجاه!! از بس هر روز گفتند صبر کنید و اعتماد کردیم. ولی کدامیک از وعده ها عمل شد!؟؟ یکدرصد صندوق ملی؟ اجبار حقوقی به جمع کردن سهم؟ یا ... تا الان هر چه گفتند در مرحله ی عمل باد هوا بوده
  • دیدگا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    این چه حرف مزخرفیه که مدام یه عده تکرار میکنن؟ آموزش ندیدن سهامداران تازه وارد؟؟!! اینکه حقوقی های عمدتا دولتی سهم رو روی بالاترین قیمت روی سر سهامداران تازه وارد و کهنه وارد خالی کردن تقصیر آموزش ندیدن سهامداران تازه وارده؟!! حالا میگن سهامدارای تازه وارد ناشی بودن و آموزش ندیده بودن!!! بعله آموزش ندیده بودن و نمیدونستن که حقوقی های بیشرف و مافیای بورسی فقط میخوان نقدینگی سهامدارای خرد رو جمع کنند و بزنن به چاک و از بورس خارج بشن و بعد وقتی حسابی ریخت و اومد پایین دوباره به یک سوم قیمت جمع کنن!!!!
  • ناشناس IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 0
    بر کسی که مردم راتشویق به بورس کرد
  • Arash IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    11 0
    تو این مملکت که نمیشه خرده شکم کارکرد به چه بدبختی زندگی مون تو بورس گذاشتیم نابود شدیم خدا باعث و بانیش و نابود کنه
  • رضا NL ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    8 1
    چرا سهامی که رسیده ب کف قیمت قیمت عرضه اولیه باوجوداین بازمنفی میخوره این یعنی چی چرابسته نمیشه یعنی همینطور پایین باید بیاد تا صفربشه
  • سجاد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    اولین روز که بازار میخواد سبز بشه حقوقی ها اینقدر عرضه میکنن تا ملت هم که فقط چشمشون به حرکات حقوقی هاست شروع کنن به فروش. بطور مثال امروز وبصادر صف خرید بود ولی حقوقی پیشگشایش 70 میلیون اوردر فروش گذاشت تا ملت هم پشتش بندش شروع کردن ب فروش. ضمنا قانونهایی که سازمان بورس مصوب میکنه اجراشون نمیکنه مثلا ارودر در پیشگشایش‌ اگر حذف بشه کد باید مسدود بشه ولی فقط روند امروز وبصادر رو ببینید متوجه میشید اصلا این قانون اجرا نمیشه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    8 0
    سلام چقدر دروغ میگید پول این ضعیف خوردن نداره باید جواب بدی تابلو دستوری شده بورس
  • ناشناس IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    لطفا مطالب بی دلیل ارائه نفرماییدایابه سهام داران خردچندصدعرضه واگذار شده که تاثیردرروندبازارداشته باشد
  • علی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    یک دفعه پنجاه درصد منفی بزنید همه رو خلاص کنید
  • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    9 0
    تا قرون آخر جیب مردمو خالی نکنن دست بردار نیستن
  • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    باید به عرض برسونم تمام اینها دست خودشون می باشد .و همه این کارشناسها هم از خودشون هستند . بورس که نباید دستوری باشد .سازمان بورس باید مستقل باشد .نه اینکه چون دولت نیاز به پول مردم داشت مردم را با کلک و حقه وارد بورس کردند .وقتی هم به اهدافشون رسیدند بورس را پکوندند .چطور شد اونوقت که دلار تند و تند میرفت بالا بورس هر روز سقوط میکرد پس تقصیر را گردن دلار نیاندازند و بگند سهام به خاطر دلار اومده پایین
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    الان اگه باپولمان (عنبرنسارا) میخریدیم ۱۰برابر شده سهاما از پشگل هم ارزان تره
  • یه نفر IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    من ماشین دوتا بچمو فروختم اومدم بورس تا سر وسامان بگیرم کم مونده صفر بشم وخدا اینو قبول نمیکنه ها
  • حمید US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    9 0
    به دعوت مسئولین ارشد نظام ودولت به بورس دعوت شدیم نمادهای بنیادی هم خریدیم از طریق کارشناسان بازار سرمایه هم خریدم الان سرمایه بنده ۷۵درصد کم شده چه کسی پاسخگو هست
  • ,ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 0
    سرمایه ژنه وپچمان را به باد دادن...
  • علی خان IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    دوستان من خودم کاسب هستم و در زندگی تجربیات زیادی دارم ، خداوند هیچ وقت راضی نمیشود حق بندگان او پایمال شود ، بدانید این بندگان که خود را زرنگ میدانند در واقع خود را فریب میدن ، و روزی اینها تاوان سخت خواهند داد و آن وقت میگن خدا چرا من ، مگه من چیکار کردم چون ممکن است من یا امثال من را خدا قبول نداشته باشه ولی افرادی هم هستن که واقعا مجبور بودن برای به دست آوردن پول مورد نیاز وارد این بازار شون ،آه این افراد سریع دامن این دوستان زرنگ را خواهد گرفت . شاید من هم در کاسبی خودم درست عمل نکرده بودم که در بورس تاوان پس دادم ، ولی افرادی را می شناسم که پول کارگری ، فروش طلای دختر و خانم خود را وارد این بازار کردن.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    قمار خانمانسوز آخر عاقبتش میشه خاکسترنشینی
    • جواد IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      0 0
      بورس سالم ترین و حلال ترین کسابی هس چون هم مالیات میدی هم باعث کمبود جنس در بازار نمیشه و باعث رونق تولید میشه
  • اکبر حسینی DE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    انهایی راکه مردم رابه بورس دعوت کردند چه عدم آموزشی استادهای تکنیکال هم متضررشدند
  • حسین IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    تمایل به مفت خوری این مسائل را هم داره. حالا دلالی ماشین باشه یا مسکن یا سهام.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    داداش 10 تومن گذاشتیم، الان شده 4 تومن. هاج و واج موندیم!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    خدالعنت کنه مسئولین بی کفایت ودزدکشورخدابه زمین گرمشون بزنه
  • مریم IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    دولت دردی به همه زد که تا ۱۰ سال دیگه جبران نمیشه .
  • افشین IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا هی میگید بدون آگاهی من با هماهنگی کارگزاری خرید و فروش میکردم ولی بازم تو 60درصد منفی هستم ...
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 1
    قیمت یک بسته آدامس موزی دقیقا 10دبرابر سهم خساپا هست.... آدم نباید از خدا و پیغمبر بری بشه
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    چقدر قمار روی یکمشت سهام پاره ؟ چقدررررررر ؟ خسته نشدین از این قمار خانمانسوز ؟
  • حسین IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    ریشه اقتصاد خشک بشه که اینقدر ظلم به ما شده و هیچ ارگانی به داد ما نمیرسه
  • هادی IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    اینا همش توجیح هستش، بورس دستوریه چرا که خیلی واضح هست که برخی سهام ها که روند مثبت دارند رو بزور به سمت منفی شدن میبرن . الان بورس در کف هستش اگه دستوری نیست چرا رشد نمیکنه و باز هم نزولیه، اغلب سهام ها در کف قیمتی هستن حقوقی ها و ... در کف از مردم خریدن و فرداعا در اوج میفروشن
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    خواهشایااظهار نظر نکنید .یا حقیقت رو بگید. الکی به آموزش و این حرفا ربطش ندید بنده با کلی مطالعه و محاسبه سهام مثلا بنیادی خریدم .با سو استفاده بازارگردان و حقوقی ها الان حداقل از اصل پولم 60 درصد تو ضرر هستم.شماها که اینقدر اطمینان دادید مردم نفروشید اله بله اما حقوقیهاتون رو گفتید بفروشید پاینتر با منت به اسم بازار گردون بخرید.شما که آموزش دیدید یه دوتا سهم بگید که ریزش نداشته باشه بازار گردون یه مدل استثمار جدیده بیشتر بازار خرابکنن تا بازار گردان .یه چیزی از یه جایی کپی کردید اما نمیدونید که باید بازارگردون طبق قوانینی از حمایت سهم سود ببره نه خودش تبدیل بشه به نوسانگیر
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    هفتاد درصد منفی ام! تا منفی پنجاه!! از بس هر روز گفتند صبر کنید و اعتماد کردیم. ولی کدامیک از وعده ها عمل شد!؟؟ یکدرصد صندوق ملی؟ اجبار حقوقی به جمع کردن سهم؟ یا ... تا الان هر چه گفتند در مرحله ی عمل باد هوا بوده
  • یوسف علی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    2 0
    ما احمق نیستم این دروغ ها را باور کنیم انشاالله که سازمان بورس مثل قبر رضا شاه با خاک یکسان بشه مردم را بیچاره کرده دروغ هم تحویل میدن
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام.۱.چرا سهامهای عدالت رو قسطی پرداخت میکنین۲ چرا در پرتفوی مردم نمیگذارید۳چرا از حقوقیها کارمزد نمیگیرید۴ چرا در خرید و فروش همه بطور یکسان وارد نمیشوند۵ چرا باید بعضیها سرخطی داشته باشن۶چرا باید پیشگشایش وجود داشته باشد۷ چرا وقتی سهامی ک افشای الف میخوره ک به سود دهی رسیده است آن نقدینگی بین سهامدارن آن سهم تقسیم نمیشود مگر جز این بوده ک آن سهم فقط سود کرده۸ چرا دولت خودشو وارد بورس کرد۹ چرا باید کارگزاریها و بانکها سهام عدالتهای مردمو را بفروشند.چرا نباید در پرتفوی افراد قرار بگیرد۱۰چرا باید درجایی ک مردم برای ابادنی شرکتها سرمایه گذاری میکنن صفهای فیک درست بشود.
  • Mohsen IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    خداوند انشالا زلزله ای به قدرت 10ریشتر بیاد ک سازمان بورس و دزدان کثیف همه بلعیده بشن و روز قیامت وشب اول قبر نتونن جواب این ملتو بدن. خدا لعنتتون بکنه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    نتیجه اعتماد به مسئولین این جوابش بود
  • حسین مولایی US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    بورس تموم شد ، مرد ، نوربخدا اگر دین و ایمان دارید دست از سر دوزار پول مردم بردارید بزارین ملت بدبخت پولشون بردارند برن دنبال زندگیشون
  • محمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    تا حالا شده ناظر به شکایت حقیقی رسیدگی کنه چطور وقتی بازار ریزش داره ناظر هیچ کاری نمیکنه اما تا یک سهمی سه روز مثبت میخورد ناظر هر کار برا منفی شدنش میکرد به قول شما من بدون سواد وارد بورس شدم و خرید انجام دادم چطور منی که هیچ فروشی انجام ندادم فقط سرمایم آب شده اگه دستوری نبود چطور روزی که بانک صادرات باز شد همه معاملاتو باطل کردن تا اون هم منفی بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس