آیا مواضع واتیکان در آرای ترامپ موثر بوده است؟

رابطه بین واتیکان و دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته به تیرگی شدید گراییده بود و به نظر می رسد که این رابطه تیره در آرای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نقش داشته است.

به گزارش مشرق، چندی پیش، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به ایتالیا از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان درخواست ملاقات کرد، ولی با مخالفت واتیکان روبرو شد.
قطعا وزیر امور خارجه دولت ترامپ به دنبال بهره برداری انتخاباتی از ملاقات با رهبر کاتولیک های جهان برای جذب آرای بیشتر در جامعه مذهبی آمریکا بوده است. البته به نظر می رسد این مسئله تلاشی هم بوده برای بهبود روابط بین آمریکا و واتیکان که در دوره ترامپ به تیره ترین وضعیت خود رسید.

بیشتر بخوانید:

۶۹درصد مسلمانان آمریکا به بایدن رای داده اند

نخستین تنش ها بین واتیکان و ترامپ قبل از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رخ داده بود. در سال ۲۰۱۶ وقتی که ترامپ برنامه ساخت دیوار در مرز مکزیک (کشوری با اکثریت کاتولیک) را به عنوان شعار انتخاباتی اش اعلام کرده بود، پاپ فرانسیس در جمله ای ضد ترامپ گفته بود: "مردی که به جای ساخت پل به فکر ساخت دیوار است، مسیحی نیست."

البته برای ترامپ که در جریان کارزار انتخاباتی اش از مسیحیت استفاده ابزاری می کرد و پیش از سخنرانی ها توسط یک روحانی مسیحی تقدیس می شد، این جمله بسیار گران آمده بود به گونه ای که همان روز در پاسخ به پاپ گفته بود: "من مفتخرم که یک مسیحی هستم و به عنوان رئیس جمهور آینده نخواهم گذاشت که مسیحیت مورد تضعیف قرار گیرد. اتفاقی که در دوره رئیس جمهور فعلی (اوباما ) در حال وقوع است. هیچ کس به خصوص یک رهبر مذهبی نباید ایمان دیگری را زیر سوال ببرد."

اختلافات بین واتیکان و دولت ترامپ در دوره ریاست جمهوری ترامپ به خصوص درباره تصمیمات ضد مهاجرتی ترامپ و خروجش از معاهدات آب و هوایی تشدید شده بود. امضای قرارداد همکاری بین چین و واتیکان هم بر شدت این اختلافات افزود.

البته ترامپ در ۲۰۱۷ و در جریان ملاقاتش با پاپ فرانسیس تلاش کرد خود را به واتیکان نزدیک کند. ولی در این زمینه موفق نبود. پاپ در اقدامی نمادین در جریان این ملاقات یک نسخه از رساله اش درباره وجوب حفظ محیط زیست به رئیس جمهور آمریکا هدیه داد تا اعتراضش را نسبت به خروج ترامپ از معاهده آب و هوایی پاریس را نشان دهد.

در ضمن اظهارات افراطی ترامپ و برخی از نزدیکانش چون مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا استیو بنن نیز در تیرگی روابط بین ترامپ و رهبر کاتولیک های جهان بی تاثیر نبوده است. واتیکان کاخ سفید را به رویکردهای آخر الزمانی متهم کرده بود. از جمله نشریه "سیویلتا کاتولیکا" که وابسته به واتیکان است، در مقاله ای سیاست های دولت ترامپ را بر مبنای "بنیادگرایی انجیلی" دانسته بود که با خوانشی غلط از کتاب مقدس به دنبال گسترش جنگ و درگیری است.
این مقاله دقیقا فردای روزی منتشر شده بود که در اتاق بیضی کاخ سفید ملاقاتی بین ترامپ و گروهی از رهبران افراطی آمریکا با موضوع حمایت از صهیونیسم رخ داده بود. عکسی که از مراسم دعای این جلسه در رسانه ها مخابره شده بود به خوبی تفکر آخرالزمانی در مجموعه ترامپ را منعکس میکرد.

به نظر میرسد انتقاداتی که واتیکان نسبت به سیاست ها و رفتارهای افراطی دولت ترامپ داشته است نقش موثری در ریزش آرای جمهوری خواهان به نفع ترامپ داشته است. خانم کارولین وو از نزدیکان جو بایدن و مسئول مجموعه "کاتولیک ها برای بایدن" در کارزار انتخاباتی کاندیدای دموکرات در این زمینه رسما به آسوشیتدپرس گفته بود: "اولویت بی قید و شرطی که پاپ نسبت به فضیلت انسان ها قائل است در سیاست میانه چپ دموکرات ها بازتاب می یابد."

جو بایدن خود معتقد به آئین کاتولیک است. در ضمن از بین مخالفین ترامپ چهره های کاتولیک زیادی به چشم می خورند، از جمله خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از منتقدین سرسخت سیاست های افراطی ترامپ است. دونالد ترامپ خود به فرقه کوچکی از آئین پروتستان به نام پرسبیتریانیسم یا مسیحیت مشایخی تعلق دارد که در قرن ۱۶ میلادی در اسکاتلند ظهور کرده است.

چند هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بسیاری از رهبرای کاتولیک آمریکایی و نهاد های کلیسای کاتولیک در آمریکا از جمله کلیسای کالجی نیویورک، حمایت خود را از جو بایدن اعلام کرده بودند.

بر طبق آمارها بیش از ۲۲ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا پیروی آئین کاتولیک هستند. در بین کشورهای انگلیسی زبان، آمریکا از بیش ترین جمعیت کاتولیک در جهان برخوردار است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز سه شنبه گذشته برگزار شد و طبق ارای شمارش شده تاکنون جو بایدن با ۲۶۴رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال از دونالد ترامپ پیش است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    4 0
    خدایاشرامریکاراازسرمنطقه وجهان کم کن
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    حالا نیست مردم هم متدین و تابع نظر واتیکان بودن
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    شکی نیست که جمهوری خواهان بیشتر مسیحی فکر می کنند مخالف دگرباشان جنسی و سقط جنین هستند انتخابات نشون میده برای کاتولیک های آمریکا تضعیف جایگاه پروتستانیسم بیشتر ارزش داره تا رشد دین گرایی در دولت.
  • CA ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    والا اگر پمپ آب هم الان تو واتیکان بود وضع مسیحیت خیلی بهتر از الان بود
  • رضا IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    آفرين ! پاپ هم از خودمونه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس