انتخابات آمریکا - نمایه

اگر هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نتوانند اکثریت آرای الکترال، یعنی 270 یا بیش‌تر، را کسب کنند، کار انتخاب رئیس‌جمهور به کنگره کشیده می‌شود. آیا ممکن است امسال این اتفاق بیفتد؟

سرویس جهان مشرق - شب شمارش آرای انتخابات در آمریکا خبری به ستاد انتخاباتی بایدن رسید که شاید در ابتدا خیلی بااهمیت به نظر نمی‌آمد: نامزد دموکرات‌ها یکی از آرای الکترال را در ایالت نبراسکا برده بود. این ایالت و ایالت مِین، تنها ایالت‌هایی هستند که آرای الکترال خود را میان نامزدهای انتخابات تقسیم می‌کنند. اکنون که به ساعت‌های پایانی شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی انتخابات نزدیک می‌شویم، اهمیت همان یک رأی مشخص شده است.

به نظر می‌آید برخی از رسانه‌های ایران به اشتباه تصور کرده‌اند بایدن با احتساب رأی الکترال نبراسکا به 265 رأی الکترال رسیده است. این در حالی است که احتمالاً این برداشت اشتباه، از گزارش جدید پایگاه اینترنتی شبکه فاکس‌نیوز (لینک) نشأت گرفته باشد. اما اهمیت رأی الکترال نبراسکا برای بایدن چیست و گزارش فاکس‌نیوز چه می‌گوید؟

در حال حاضر بایدن با ۲۶۴ رأی الکترال (با احتساب رأی الکترال نبراسکا) از ترامپ پیش است. بایدن در میان ایالت‌هایی که هنوز نتیجه انتخابات‌شان قابل‌پیش‌بینی نیست، فقط در نوادا از ترامپ جلوتر است. نوادا ۶ رأی الکترال دارد و اگر بایدن بتواند برتری خود را در این ایالت حفظ کند، حتی در صورت از دست دادن ایالت‌های دیگر هم می‌تواند ۲۷۰ رأی الکترال (یعنی حداقل آرای لازم برای تضمین پیروزی در انتخابات) را کسب کند.

این در حالی است که اگر بایدن موفق به کسب تک‌رأی الکترال ایالت نبراسکا نمی‌شد، و از طرف دیگر، ترامپ در همه ایالت‌های باقی‌مانده به جز ایالت نوادا پیروز می‌شد (هرچند احتمال برتری ترامپ در این ایالت‌ها اکنون کم‌تر شده است)، حالتی اتفاق می‌افتاد که تا کنون در تاریخ انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا تنها دو بار، در سال‌های ۱۸۰۰ و ۱۸۲۴، رخ داده است: دست نیافتن هیچ‌کدام از نامزدها به اکثریت آرای الکترال.

طبق قانون اساسی آمریکا و متمم دوازدهم آن، اگر هیچ‌کدام از نامزدها نتوانند حائز اکثریت آرای الکترال (در حال حاضر ۲۷۰ رأی) شود، انتخاب رئیس‌جمهور به مجلس نمایندگان آمریکا در کنگره محول خواهد شد. در این صورت، هیأت‌های نمایندگی هر کدام از ایالت‌ها به صورت واحد یک رأی به رئیس‌جمهور مدنظر خود می‌دهند. با توجه به این‌که هم‌اکنون ۵۰ ایالت عضو ایالات متحده آمریکا هستند، ۵۰ رأی باید صادر شود و نامزدی که بتواند اکثریت این آرا، یعنی ۲۶ رأی، را کسب کند، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد. اگر در این رأی‌گیری هم هر دو نامزد به ۲۵ رأی دست پیدا کنند، رأی‌گیری تکرار خواهد شد. و این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا بالأخره یکی از نامزدها به عنوان رئیس‌جمهور منتخب معرفی شود.

البته این سناریو در انتخابات امسال بسیار بسیار بعید به نظر می‌آید؛ مگر این‌که آرای شمرده‌نشده در بسیاری از ایالت‌ها نتایج پیش‌بینی‌شده کنونی را متحول کند، و ترامپ و باید هر کدام به ۲۶۹ رأی الکترال برسند. در حال حاضر، اگر نتیجه انتخابات در ایالت‌هایی که پیشاپیش برنده انتخابات در آن‌ها با قطعیت بالا پیش‌بینی‌شده تغییری نکند، آن‌وقت با توجه به تک‌رأی الکترال بایدن در ایالت نبراسکا، امکان تحقق سناریوی ۲۶۹-۲۶۹ از نظر ریاضی غیرممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    16 5
    امریکا را نصف کنند راحت
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 3
    منبع آگاه درآمریکا اعلام کرده:انتخابات آمریکا،بدلیل شرایط کرونایی تا یکسال،انتخابات آمریکا باطل اعلام میشود.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 3
    منبع آگاه درآمریکا اعلام کرده:انتخابات آمریکا،بدلیل شرایط کرونایی تا یکسال،انتخابات آمریکا باطل اعلام میشود.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    14 7
    آره امکان داره کروبی ببره!!
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 4
    کارنشد نداره.!!!
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    6 3
    توآمریکا اگر ملت خودش کشور را اداره کند بهتر از داشتن رئیس جمهوری مثل ترامپ وبایدن است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس