کد خبر 1139294
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
نقش دیوان عالی در تصمیم گیری برای سرنوشت انتخابات آمریکا

ادعای «دونالد ترامپ» در مورد وجود اشکالاتی در شمارش آرا در برخی ایالت های آمریکا، احتمال مطرح‌شدن پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری در دیوان عالی این کشور را افزایش داده‌است.

به گزارش مشرق، ایالات متحده در یک شب انتخاباتی تاریخی به سر می برد و هنوز برنده این ماراتن سیاسی مشخص نشده است. در حالی که انتظار می رود نتیجه انتخابات ایالات متحده طی ساعات و یا روزهای آینده اعلام شود، دونالد ترامپ پیشتر خود را برنده انتخابات معرفی کرده و می خواهد ادامه شمارش آرا پستی را توسط دادگاه متوقف کند. اما آیا او می تواند این کار را به راحتی انجام دهد؟ پروفسور «مایکل اشتاک» استاد علوم سیاسی از دانشگاه هلموت اشمیت هامبورگ امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه SAT۱ آلمان گفت: ادعای ترامپ در مورد دستکاری در انتخابات به ویژه هنگامی که وی درصد بالایی از آرا را به دست آورده، قابل باور نیست.

بیشتر بخوانید:

ترامپ برای توقف آرای الکترال دست به کار شد

وی افزود: همچنین شمارش آرا در برخی ایالت ها ادامه دارد و مشخص نیست ادعای مطرح شده از سوی ترامپ مربوط به کدام ایالت ها می شود. در چنین شرایطی ترامپ نه تنها خود را پیروز انتخابات اعلام کرده بلکه مدعی است که شمارش آرا در برخی ایالت ها باید متوقف شود.

دکتر اشتاک در مورد تلاش ترامپ برای کشاندن موضوع شمارش آرا به دیوان عالی نیز یادآور شد: «در یک دموکراسی باید منتظر نتیجه شمارش آرا ماند، اگر نتایج مورد اختلاف بود گام بعدی بازشماری آراء است و در مرحله بعدی می توان از طریق حقوقی این مسئله را پیگیری کرد. در چنین حالتی موضوع به دادگاه های ایالت هایی که مورد منازعه در آنها رخ داده، ارجاع داده می شود و در نهایت این پرونده ها به دیوان عالی می رود که یک روند طولانی را شامل خواهد شد. در این صورت باید یک تا چند هفته منتظر اعلام نتیجه قطعی شمارش آرا یک ایالت از سوی دیوان عالی باشیم و این خود یک چالش بسیار بزرگ برای این دموکراسی خواهد بود.»

تارنمای نشریه اشترن آلمان نیز امروز این موضوع را مورد بررسی قرار داد و نوشت: ترامپ اعلام کرده است که از دیوان عالی کشور می خواهد از شمارش آرا پستی جلوگیری کند، اما آیا او می تواند این خواسته را عملی کند؟

اشترن در پاسخ یه این سوال می افزاید: در نهایت این به دادگاه ها بستگی دارد: دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کرده است ، اما جو بایدن رقیب نیز از پیروزی خود اطمینان دارد. در بسیاری از ایالت ها ، آرا همچنان در حال شمارش و نتیجه بسیار تنگاتنگ است.

چه زمانی می توان به دیوان عالی مراجعه کرد؟

در این شرایط ترامپ اعلام کرده که به دیوان عالی مراجعه می کند و به این ترتیب احتمال باز شدن پای دادگاه ها به انتخابات این دوره بیشتر شده است. نخست باید بر این نکته تاکید کرد که ادعاها و اظهارات کنونی ترامپ هیچ اثر حقوقی بر روند شمارش آرا نخواهد گذاشت.

ترامپ و تیم انتخاباتی جمهوری خواهش برای به چالش کشیدن انتخابات یا متوقف کردن شمارش آرا باید در ایالت هایی که بازنده شده اند، شکایت کنند. برای این منظور آنها به احتمال زیاد روی ایالاتی که در آنها نتیجه فشرده ای داشته اند - مانند پنسیلوانیا - توجه می کنند. در هر حال طرح دعاوی در دیوان عالی واشنگتن تنها پس از پایان روند قانونی شمارش آرا امکان پذیر خواهد بود.

مسئله دیگر این است که حتی قبل از برگزاری انتخابات ، پرونده های قضایی متعدد انتخاباتی تشکیل شده که چندین مورد از آنها در دیوان عالی مورد رسیدگی قرار گرفته است. به عنوان مثال، یک مورد این بوده که آیا مهلت قبول آرا توسط دادگاه قابل تغییر است یا فقط پارلمان ایالت مربوطه این اختیار را دارد. در هر حال ترامپ نباید انتظار جانبداری از شکایتش از سوی دیوان عالی را داشته باشد زیرا تصمیمات این دیوان ، به طور کلی بدون هیچ گرایش به حزب و جریان مشخصی اتخاذ می شود.

برخی کارشناسان این نکته را مطرح می کنند که ترامپ در دیوان عالی کشور دارای برتری است: ۶ نفر از ۹ قاضی دیوان عالی محافظه کارانی با گرایش جمهوری خواه هستند که سه نفرشان را ترامپ شخصا معرفی کرده است. قاضی محافظه کار «امی برت» که به تازگی به این سمت منصوب شده است ، اخیراً در چندین تصمیم دادگاه رای ممتنع داده است. در هر صورت نباید فراموش کرد که این قضات نمی توانند خود نتیجه انتخابات را تعیین کنند، بلکه تنها می توانند در مورد قانونی بودن مهلت های داده شده برای شمارش آرا ، قوانین شمارش یا صحت آرا مشکوک تصمیم بگیرند.

اهمیت تصمیم دادگاه چیست؟

به دلیل نزدیکی آرای شمارش شده هر دو نامزد، نتیجه انتخابات در برخی ایالت ها تنها با چند صد رأی تعیین می شود. در صورت وجود یک نتیجه بسیار نزدیک، یک تصمیم دادگاه که به خودی خود اهمیت چندانی ندارد ، برای تایید با ابطال برخی آرا می تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. برای طرح چنین و مقابله با چنین دعاوی دموکرات ها و جمهوری خواهان پیش از انتخابات وکلای زیادی استخدام کرده اند. این وکلا در تلاش هستند با هرگونه ادعا با تمام امکانات و ابزار موجود مقابله کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ چنین شکایتی مطرح شد که در اعلام نتیجه نهایی انتخابات را به تاخیر انداخت. در آن زمان اینکه «جورج دبلیو بوش» یا «ال گور» رئیس جمهور بعدی شوند فقط به نتیجه شمارش در ایالت پرجمعیت فلوریدا بستگی داشت. نبرد حقوقی بر سر نتیجه و بازشماری آرا به مدت یک ماه در دیوان عالی جریان داشت تا اینکه ال گور شکست را پذیرفت و بوش با ۵۳۷ رأی بیشتر، آرا الکترال فلوریدا را بدست آورد و رئیس جمهور آمریکا شد. طبق قوانین، ایالت ها باید نتایج نهایی خود را تا ۸ دسامبر تأیید و به واشنگتن گزارش می دادند و این فرصت چند هفته ای که به «بندر امن» معروف است، در تصمیم گور برای پذیرش شکست در سال ۲۰۰۰ بسیار تعیین کننده بود.

این فرصت در واقع پیش شرط اصلی برای دریافت ۵۳۸ رای مجمع برگزینندگان (آرا الکترال) است که رسما مشخص خواهد کرد رئیس جمهوری جدید کدامیک از نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات کنونی است. قرار است امسال این رای گیری در ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) رخ دهد و نتیجه آن نیز رسما در ششم ژانویه (۱۷ دی) در کنگره اعلام خواهد شد و نهایتا در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن) برنده انتخابات به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 1
    به نظر من تا رای حضوری نباشه نبایستی انتظار انتخابات سالم را داشت. نبایستی بین تعرفه رای و شخص فاصله زمانی بوجود آید و شمارش آرا نیز بایستی به سرعت با اتمام زمان رای گیری انجام گردد چون در هر صورتی احتمال مخدوش شدن آرا وجود دارد. رای گیری در سطح گسترده نبایستی بصورت پستی انجام شود. بنظر من احتمال تقلب گسترده در انتخابات آمریکا وجود دارد چون آرا با واسطه صورت گرفته
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    خخخخخخخ تتتتتجججججززززییییهههه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس