سیستم مدیریتی حاج قاسم عملگرا، عاقلانه و خردمندانه بود

زاهدی گفت: حاج قاسم سلیمانی، مرد میدان بود و سیستم مدیریتی عملگرا، عاقلانه و خردمندانه داشت؛ وی در نظام رفتاری نیز بسیار ساده‌زیست بود.

به گزارش مشرق، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست علمی «نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام» در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه مکتب حاج قاسم یک منظومه است که در این منظومه نظام‌های متعددی را می‌توان دید، اظهار داشت: از جمله این نظام‌ها، نظام اعتقادی و دینی حاج قاسم است. حاج قاسم به اسلام ناب برگرفته از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باور داشت و آن را نه تنها به عنوان یک اعتقاد شخصی بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی خود نیز پیاده می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر نظام سیاسی حاج قاسم را جست‌وجو کنیم می‌بینیم حاج قاسم انقلاب اسلامی را باور و رهبری و ولایت‌فقیه را قبول داشت، وی در بحث نظام سیاسی معتقد بود که جهان اسلام نیازمند رهبری واحد است تا اینگونه همه پای کار بیایند و اقتدار اسلام حفظ شود و از این طریق است که می‌توان با استکبار مبارزه کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به نظام جهادی و مدیریتی حاج قاسم خاطرنشان کرد: ایشان مرد میدان بودند و سیستم مدیریتی حاج قاسم عملگرا، عاقلانه و خردمندانه بود و در نظام رفتاری نیز بسیار ساده‌زیست بود. به دنبال جمع‌آوری مال دنیا و جاذبه‌های اقتصادی نبود. فوق‌العاده مردم‌دار بود و این منظومه رفتاری شهید حاج قاسم سلیمانی است که باید آن را بشناسیم.

زاهدی تصریح کرد: از دیگر نظام‌های اعتقادی حاج قاسم، نظام خانواده بود. ایشان فوق‌العاده برای خانواده اهمیت قائل بود. حتی در بحران‌ها به روستای اجدادی خود رفته و به پدر و مادرشان سر می‌زد و به زانو آنها می‌افتاد و پای پدر و مادر را می‌بوسید. ژنرال یا سرداری که ابهتش سران آمریکا را به لرزه می‌انداخت طوری با خانواده رفتار می‌کرد که همواره برای ما الگو است.

وی در پایان گفت: نظام تقریبی حاج قاسم نیز به اسلام ناب اهمیت زیادی می‌داد. برای او شیعه و سنی فرقی نداشت. زمانی که کردستان عراق در محاصره جدی بود؛ باورشان نمی‌شد که حاج قاسم به آنجا برود، ایشان در آن منطقه حضور و لرزه در دل داعش انداخت. در جنگ غزه نیز از اهل سنت حمایت می‌کرد. شیعه و سنی برای حاج قاسم مهم نبود بلکه مجاهدت مهم بود و بیشتر زندگی خود را وقف گسترش اسلام ناب محمدی کرده بود. حاج قاسم یک مجاهد، عارف، سیاست‌مدار، دین‌مدار و ولایت‌مدار فرهنگی بودند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق حسینی استاد دانشگاه و خطیب دهلی‌نو با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی جهان اسلام را متحول کردند، اظهار کرد: من سراغ ندارم که در عزای شهادت سرداری شیعه و سنی با یکدیگر در مجلس حضور پیدا کرده و برای فردی اینچنین گریه کنند.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی به شهدای کربلا متصل شدند چراکه اهداف و آرمان ایشان کاملاً برای سیدالشهدا بود. در هندوستان اهل سنت برای حاج قاسم مراسم عزاداری می‌گرفتند و ایشان مقاومت را در جهان اسلام مستحکم‌تر کردند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: شهید سلیمانی فقط متعلق به تشیع یا جهان اسلام یا یک منطقه جغرافیایی نبود. باور دارم که شهید سلیمانی متعلق به انسانیت بود و برای مقام معظم رهبری همچون حضرت عباس (ع) برای امام حسین (ع) به شمار می‌رفت. حاج قاسم امام خود را می‌شناخت و نسبت به او ادب و احترام داشت.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران دیگر سخنران این نشست بود که با بیان اینکه نوع تقسیمات کشوری در خاورمیانه به‌گونه‌ای است که از قدیم‌الایام کشورهای کوچک عموماً در این منطقه با یکدیگر درگیری داشته‌اند، اظهار داشت: می‌توان گفت همین امر سبب زنده ماندن اسرائیل و به وجود آمدن این اختلافات شده است. دو قطبی بودن خاورمیانه از یک سو و وجود اسرائیل از سوی دیگر باعث شده است که کشورهای منطقه نتوانند به اتحاد برسند.

وی ادامه داد: برخی سران خودفروخته کشورهای اسلامی نیز در این دو قطبی بودن بدتر عمل کرده‌اند و همواره رژیم اسرائیل به دنبال پررنگ کردن فاصله عرب و عجم بوده است. انقلاب اسلامی باعث شد که اتحاد در منطقه بیشتر باشد و پس از انقلاب اسلامی، بسیج در مناطق مختلف خاورمیانه پدیدار شد و همین امر باعث شد که راحت‌تر بتوانیم اهداف انقلاب را به جهانیان معرفی کنیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به وجود آمدن نیروهای حشدالشعبی در عراق و نیروهای مقاومت در سوریه و یمن نشان از آن دارد که سردار حاج قاسم سلیمانی مدیریتی عظیم در این عرصه داشتند.

چمران در پایان گفت: تلاش برای اتحاد مسلمین یکی از اهداف برجسته حاج قاسم بود. ایشان با همین اتحاد بود که در مقابل داعش ایستاد و با دیپلماسی وحدت‌آفرین توانست ملاقات‌هایی با پوتین، بشار اسد، سیدحسن نصرالله و… داشته باشد تا از این طریق دیپلماسی سیاسی را شجاعانه رقم بزند و ملت‌های منطقه در کنار یکدیگر بایستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    1 0
    درود بر سردار دلها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس