کد خبر 1138472
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
روایت جدید از استقراض ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه ۲۰۰هزارمیلیاردی دولت، گفت: اخیرا معاون سازمان برنامه در یک جلسه‌ از استقراض ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت خبرداده است.

به گزارش مشرق، حجت‌الله عبدالملکی گفت: شیوع ویروس کرونا در رشد اقتصاد جهان اثر داشته و برخی از اقتصادها را تا منفی ۱۰ درصد کاهش داده  پیش‌بینی شده است احتمالاً روند بهبود رشد اقتصادی از سال ۲۰۲۲ آغاز شود اما در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا بیکار شده و تجارت جهانی ۲۵درصد کاهش یافته است.بسیاری از کشورها از خانوارها و تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند و ایران نیز سیاستی در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید:

عطریانفر: نفرت ملی از دولتِ روحانی شکل گرفته است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصادی را افزایش مخارج دولت دانست که نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور سه برابر افزایش یافته است، گفت: البته اقتصاد ایران تحت تأثیر تحریم‌ها هم قرار گرفته اما با وجود تحریم‌ها کاهش رشد اقتصادی ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر بوده است. بخش عمده تورم امسال ناشی از کرونا نیست بلکه به خاطر رهاشدگی بازار و جهش نرخ ارز، بازار سهام و املاک بوده است.

عبدالملکی با اشاره به کاهش فروش نفت کشور، گفت: البته شرکت نفت به روش‌های دیگر سعی دارد کم‌کم فروش نفت را اضافه کند. گرچه تجارت در کشورها به خاطر کرونا کم شده اما واردات همه کشورها از کالای کشاورزی بالا رفته و باعث شده صادرات کشاورزی افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

دولت دوازدهم بدهکارترین دولت تاریخ را به رئیس جمهور بعدی تحویل می‌دهد +نمودار

 نرخ رشد صنعت در کشور ما ۴ تا ۶ درصد منفی شده، در خدمات ۱۰ درصد منفی شده، همچنین کاهش صادرات ما بیش از کاهش واردات بوده است که در صادرات ۲۶درصد و در واردات ۲۴درصد کاهش داشتیم. در حوزه پولی و مالی و مهار نقدینگی دولت هیچ توفیقی نداشته و تلاش چشمگیری هم انجام نداده است.

عبدالملکی با بیان اینکه امسال دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد از روش‌هایی برای جبران کسری بودجه خبر داد و گفت: طبق اعلام مقامات دولت امسال ۵۶ هزار میلیارد تومان استقراض صورت گرفته که اگر این استقراض از بانک مرکزی باشد با ضریب ۷ برابری در افزایش نقدینگی و خلق پول نمایان می‌شود که بار سنگین تورمی خواهد داشت.

وی  افزود: برخی از بخش‌های تولیدی که از کرونا تأثیر نگرفته باید مورد توجه قرار گیرد؛ مانند مشاغل خانگی و فناوری اطلاعات؛ اما سؤال این است که چرا این بخش‌ها را توسعه نداده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی، یکی از دلایل کاهش واردات اینگونه عنوان کرد که کشورها به خاطر کرونا مرزهای خود را تقویت کردند اما کشور چین که مهد کرونا بود در سال جاری هم رشد اقتصادی و هم صادرات مثبت خواهد داشت و این به خاطر این است که دیپلماسی قوی در زمینه اقتصادی دارد و از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه الان مجلس طرح اعطای کالای اساسی به مردم را در دستور دارد، عنوان کرد:‌ اما در این زمینه ۲ خلاء وجود دارد؛ یکی اینکه پول این طرح از کجا بیاید و دیگر اینکه کالا از کجا تهیه شود. این روزها روغن نباتی پیدا نمی‌شود. وزارت صنعت در ماه‌های حساس بدون وزیر بود. همچنین نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد می‌شود اما خارج از شبکه و با قیمت بالا توزیع می‌شود.

وی گفت: ستاد مقابله با کرونا تاکنون با محوریت وزیر بهداشت بود که فقط از دید بهداشتی صحبت می‌کرد و صلاحیتی در اقتصاد نداشت در حالیکه بحران کرونا دوگانه اقتصاد و سلامت را به همراه دارد و در یک کلام در پدافند غیرعامل در مقابله با کرونا و هیچ بحران دیگری موفق نبوده‌ایم و فقط توانسته‌ایم مسئله را به صورت روزمره حل کنیم و دنبال این نیستیم که اگر کرونای دیگر و یا بحران دیگری آمد چگونه می‌توانیم مقاومت کشور را بالا ببریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    1 0
    شرکت های دولتی مفت خور جمع کنید
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      0 0
      چشم
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    دولت بعدی رسما نیاد، سنگینتره، با این همه بدهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس