عضو پارلمان عراق: الکاظمی سرمایه گذاری‌ها را به ملت خود به جای سعودی‌های قاتل بدهد - کراپ‌شده

یک عضو پارلمان عراق درباره خطرهای امنیتی و اقتصادی سرمایه گذاری عربستان سعودی در عراق هشدار داد و گفت عراقی‌ها خودشان برای سرمایه گذاری در خاک کشورشان مستحق‌تر از سعودی‌هایی هستند که جز تروریسم و کشتار برای عراقی‌ها نداشتند.

به گزارش مشرق، عضو فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق(نزدیک به قیس الخزعلی، رهبر جنبش عصائب اهل الحق) طرح سرمایه‌گذاری عربستان در منطقه «بادیه السماوه» جنوب عراق را رد کرد و گفت که عراقی‌ها مستحق‌تر از عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در خاک خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، «حسن سالم» امروز دوشنبه در بیانیه‌ای خطاب به گروه‌های سیاسی و دولت عراق گفت: «عراقی‌ها برای سرمایه گذاری در بادیه السماوه در المثنی، مستحق‌تر از عربستان سعودی هستند که جز تروریسم و کشتار عراقی‌ها، چیزی نمی‌شناسد.»

وی با اشاره به خطرهای امنیتی و اقتصادی پنهان در این طرح برای عراق گفت: «عربستان سعودی به برنامه‌های توطئه آمیز خود برای عراق شناخته شده است و تروریسم سعودی جان هزاران عراقی را با انتحاری‌ها و بمب‌گذاری‌ها گرفت.»

عضو پارلمان عراق ضمن اشاره به تلاش عربستان برای مداخله در تصمیم‌گیری سیاسی گفت که منطقه السماوه از لحاظ اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا دارای ذخایر بزرگی از آب‌های زیر زمینی است و پارلمان و فراکسیون‌های سیاسی باید این طرح را رد کنند.

بادیه السماوه (صحرای سماوه) متعلق به شهر سماوه، مرکز استان مثنی از شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق بر کنار رود فرات با فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد است.  اطراف این شهر را نخل‌های فراوانی پوشانده‌است که در فرهنگ و موسیقی عراقی با عنوان نخل السماوة شناخته شده است.

بر اساس یک گزارش الجزیره، بادیه السماوه و مناطق کویری آن تقریباً ۹۰٪ از کل سطح استان را اشغال می‌کند که بیش از پنجاه هزار کیلومتر مربع است و شامل بسیاری از منابع طبیعی و نفتی و منابع معدنی مانند سنگ آهک است که در ساخت سیمان، مواد اولیه سرامیک و سیلیکات‌های مورد استفاده در ساخت صفحات شیشه و سرامیک و خاک رس کائولن استفاده می‌شود.

بادیه السماوه فقط منابع اقتصادی و معدنی ندارد، بسیاری از گیاهان دارویی وحشی بی نظیر مانند ترشک، شفالله، خربزه تلخ و چوب صندل نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شود که برخی از آنها در درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، سوختگی پوست و درد مفاصل استخوان استفاده می‌شود.

مخالفان با پروژه کشاورزی عربستان در جنوب عراق معتقدند که این اقدام تهدیدهای امنیتی بسیار خطرناکی به همراه دارد؛ زیرا توسط رژیمی قرار است عملی شود که سوابق متعددی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق دارد و ضمن صدور فتواهای تکفیری، صدها انتحاری به عراق فرستاده است و خصومت آن با عراقی‌ها برملا شده است. 

یکی دیگر از دلایل مخالفت با این پروژه  به دلیل نوع کاشت‌هایی که قرار است در آنجا انجام شود این است که این امر موجب زیان‌های اقتصادی سنگین به ذخایر آب‌ زیرزمینی در این مناطق می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    یاللّه.... مجلس عراق سرو صداکنن... این آقا فهمیده، الکاظمی نفهمیده؟ یا خودش رو زده به نفهمی؟
  • US ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    خواهش میکنم دست از سر این عراق بیچاره بردارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس