کد خبر 1137909
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
تکرار ناکامی در تاریخ بارسلونا ؛ چقدر تیم کومان به بارسای ناموفق فان‌خال شبیه است؟

باشگاه بارسلونا پس از 6 بازی و کسب تنها 8 امتیاز بدترین شروع خود را پس از سال 2002 به ثبت رسانده است. سالی که با اخراج فان‌خال و تعویض مدیریت به پایان رسید و روزهای اوج آبی‌اناری‌ها آغاز شد.

به گزارش مشرق، بارسلونا در دیدار مقابل آلاوس به تساوی یک بر یک رسید. این چهارمین بازی متوالی بارسلونا بوده که با پیروزی به پایان نرسیده است. آبی‌اناری‌ها در این فصل کار خود را با برد 4 بر صفر مقابل ویارئال آغاز کردند و پس از آن در جدال با سلتاویگو به برتری 3 بر صفر رسیدند.

پس از آن تیم کومان به مصاف سویای لوپتگی رفت و به تساوی یک بر یک رسید و ناکامی‌های بارسا از این زمان آغاز شد. بسیاری کومان را به دلیل سردرگمی در چینش گریژمان در ترکیب انتقاد کردند.

بارسا در مادرید به ختافه باخت و پس از آن در نیوکمپ از رئال مادرید شکست خورد. در هفته هشتم نیز با اینکه به مدت نیم ساعت یک نفر بیشتر از آلاوس داشت نتوانست بازی را با پیروزی به پایان رساند.

این تیم در لیگ قهرمانان اروپا مقابل فرنتس‌واروش مجارستان و یوونتوس به برتری رسیده است. بردهایی که شاید مورد تمجید رسانه‌ها قرار گرفت ولی محکی جدی برای تیم کومان نبود.

بارسلونا اکنون با 2 برد، 2 باخت و 2 تساوی و 8 امتیاز در رده دوازدهم جدول لالیگا قرار دارد و از رئال مادرید صدرنشین با یک بازی بیشتر، 8 امتیاز عقب است.

طبق آمارها این بدترین شروع بارسلونا پس از فصل 2002-2003 است. در آن زمان بارسلونا با لوئیس فان‌خال کار خود را آغاز کرد و فصل بسیار بدی را گذراند.

در فصل 2002-2003 بارسلونا با فان‌خال تنها تا ژانویه (وسط فصل)‌ دوام آورد. در تاریخ 27 ژانویه 2003 (7 بهمن 81) فان‌خال اخراج شد و به صورت موقت و به مدت یک ماه آنتونیو دلاکروز هدایت بارسا را برعهده گرفت.

در فوریه (اسفند 81) تا انتهای فصل نیز «رادومیر آنتیچ» سرمربی بارسلونا شد.

*چقدر بارسای 2020 با بارسای 2003 فرق دارد؟ 

در فصل 2002-2003 مدیریت بارسلونا توسط «خوان گاسپارت» اداره می‌شد که عملکرد خوبی نداشت و در فوریه 2003 (بهمن 81) از ریاست بارسلونا اخراج شد. او به یکی از بدترین روسای تاریخ بارسلونا شناخته می‌شود. کسی که در زمان او فیگو راهی رئال مادرید شد و آن همه پول را برای خرید پتی، اورمارس و جرارد لوپز داد.

بیشتر بخوانید:

اثرات مدیریت بارتومئو مسی را به بیرون می‌اندازد؟

اتفاق آن زمان بارسلونا کم شباهت به حال حاضر نیست. بارتومئو به دلیل عملکرد بسیار ضعیف مجبور به استعفا شد. باخت 8 بر 2 به بایرن مونیخ، اقتصاد بسیار آشفته که تیم را در مرز ورشکستگی قرارد داده، موضوع بارساگیت و دلایل دیگر همه باعث شد تا او از سمت ریاست باشگاه بارسلونا کنار برود.

بارتومئو نیز بیش از یک میلیارد یورو هزینه کرده ولی به موفقیتی که مدنظر هواداران بوده نرسیده است.

بارتومئو با اینکه قهرمانی‌های زیادی بدست آورد ولی از نظر هواداران بسیار منفور است و جزو بدترین روسای تاریخ بارسلونا به شمار می‌رود.

*کومان به سرنوشت فان‌خال دچار می‌شود؟

در فصل 2002-2003 فان‌خال تا انتهای فصل نتوانست ادامه دهد. به مانند فصل پیش بارسلونا که ابتدا والورده اخراج شد و پس از آن کیکه ستین آمد. رونالد کومان که مشتاق هدایت بارسلونا بود در روزهای آشفته این باشگاه به این تیم آمد تا همه چیز را تغییر دهد ولی تاکنون موفق نشده است.

این تیم بدترین شروع بارسلونا را از سال 2002 به ثبت رسانده است. یعنی همان عملکرد فان‌خال در فصل 2002-2003 که با اخراج مربی هلندی به پایان رسید. باید دید آیا رونالد کومان می‌تواند جای خود را تثبیت کند و بتواند در این باشگاه ماندنی شود.

موضوع مهم کنونی بارسلونا، اندیشه ریاست جدید این باشگاه است. اسفند 99 مدیریت جدید انتخاب می شود و مشخص نیست آیا آن فرد به کومان اعتماد می‌کند یا او باید از بارسلونا پس از چند ماه سرمربیگری کنار برود؟ بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی بارسلونا ایده‌های متفاوتی دارند. برخی از بازگشت پپ صحبت می‌کنند و برخی دیگر می‌خواهند پروژه بارسای آینده با ژاوی را کلید زنند. 

*چقدر می‌توان به بارسای آینده امیدوار بود؟

در مقایسه بارسای کنونی و بارسای فصل 2002-2003 یک نکته برای هواداران بارسلونا امیدوار کننده است. پس از این اتفاقات بود که بارسلونا کاملا احیا شد و به یک قدرت در اروپا لقب گرفت.

در تاریخ می 2003 ( خرداد 82) خوان لاپورتا رای آورد و رئیس بارسلونا شد. او رایکارد را به عنوان مربی جدید بارسلونا انتخاب کرد و رونالدینیو را از پاری سن ژرمن خرید. اهمیت او به لاماسیا (مدرسه فوتبال بارسلونا) باعث شد تا ستاره‌هایی چون مسی، اینیستا، آلبا و پیکه به سطح یک اروپا برسند.

از آن روزها بود که بارسلونا به اوج رسید و به یک قدرت در اروپا لقب گرفت. تیمی که می‌تواند در اروپا قهرمان شود و همین اتفاق هم رخ داد. 

بارسلونا در سال 2006 با درخشش بازیکنانش مثل رونالدینیو، اتوئو، دکو و پویول و هدایت رایکارد پس از 14 سال برای دومین بار به قهرمانی اروپا رسید. 

پس از ناکامی رایکارد نیز، پپ گواردیولا از تیم دوم بارسلونا با اعتماد لاپورتا به تیم اصلی رسید و دوران تسلط و قدرت بلامنازع این باشگاه آغاز شد.

لاپورتا در سال 2010 جای خود را به ساندرو راسل داد و حالا نیز زمزمه‌های بازگشت او برای انتخابات مارس 2021 (اسفند 99) به گوش می‌رسد.

آیا او می‌تواند پس از 10 سال دوری از بارسلونا دوباره این تیم را به روزهای اوج خود بازگرداند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس