کد خبر 1137843
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲
قیمت نفت اوپک به کمترین رقم 5 ماه گذشته رسید

قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و ۳۰ سنتی به ۳۷.۱۲ دلار رسید که کمترین قیمت از ۵ ماه گذشته برای این سبد نفتی به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۸ آبان) با یک دلار و ۳۰ سنت کاهش ۳۷.۱۲ دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (۷ آبان) ۳۸.۴۲ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* علت کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی از ابتدای هفته گذشته تا انتهای آن روند کاهشی داشت. به طوری که ابتدای هفته را با کاهش به ۴۰ دلار آغاز کرد و در پایان هفته به ۳۷ دلار رسید.

از دلایل این کاهش، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا و اروپا و تقویت نگرانی در مورد تقاضا برای نفت عنوان شده است.

عامل دیگر روند کاهشی قیمت نفت، نگرانی در مورد اشباع بازار و فزونی عرضه با افزایش تولید لیبی و همچنین افزایش ذخایر نفت و بنزین آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:

*قیمت نفت به ۴۰ دلار کاهش یافت

*نفت ۳۹ دلاری شد

*افت یک و نیم دلاری قیمت نفت/تقاضا کاهش یافت

*کاهش دوباره قیمت نفت در بازار جهانی

به این ترتیب قیمت نفت، دومین کاهش ماهانه متوالی را نیز ثبت کرد.

بر این اساس، بازارهای نفتی در روز جمعه با ۳۷.۴۶ دلار برای هر بشکه نفت برنت و ۳۵.۷۹ دلار برای هر بشکه نفت خام آمریکا بسته شدند.

قیمت نفت برنت پنج شنبه گذشته به ۳۶.۶۴ دلار، کمترین رقم در ۵ ماه گذشته و WTI  هم به کمترین رقم از ماه ژوئن برابر با ۳۴.۹۲ دلار رسیده بود.

نفت خام امریکا طی ماه اکتبر ۱۱ درصد و نفت برنت ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

* افزایش تولید نفت لیبی

پس از لغو محاصره تاسیسات نفتی لیبی، شرکت ملی نفت این کشور، حالت فوق العاده بر صادرات از بنادر «السدره» و «راس لانوف» را لغو کرد و اعلام کرد: میزان تولید این کشور طی دو هفته آینده به ۸۰۰ هزار بشکه در روز و در ۴ هفته آینده به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته منابع آگاه، تولید نفت لیبی در حال حاضر در حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که بیش از ۱۰۰ هزار بشکه از چند روز قبل بیشتر شده است.

میزان تولید این کشور در روز پنج شنبه ۶۸۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

افزایش تولید نفت لیبی پس از پایان محاصره تاسیسات نفتی این کشور بسیار سریع تر از انتظار تحلیلگران پیش می‌رود و نگرانی‌هایی در مورد فزونی عرضه در بازار ایجاد کرده است.

* افزایش ذخایر نفت و بنزین آمریکا

آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد: ذخایر نفت خام آمریکا ۴.۶ میلیون بشکه افزایش یافته و به حدود ۴۹۵.۲ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای را داشتند.

* افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک

سیزده عضو اوپک به طور متوسط در ماه اکتبر روزانه ۲۴.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۲۱۰ هزار بشکه در روز از ماه سپتامبر بیشتر است.

کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر ۱۰۱ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بودند که نسبت به ماه سپتامبر تغییر چندانی نداشته است.

اما این افزایش تولید به علت بالا رفتن تولید نفت لیبی پس از لغو محاصره از تاسیسات نفتی این کشور  و افزایش تولید از سوی عراق بوده که میزان صادرات از پایانه های جنوبی را بالا برده است.

 * توافق کاهش تولید

کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس  متعهد شدند تا در ماه می ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند تا به فزونی عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، پایان دهند.

بهبود تقاضا برای نفت آغاز شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که تولید خود را در ماه آگوست به ۷.۷ میلیون بشکه در روز برساند که سهم اوپک ۴.۸۶۸ میلیون بشکه در روز است.

قرار است از ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه دیگر افزایش عرضه صورت بگیرد که منابع آگاه می‌گویند عربستان و روسیه به ادامه توافق کاهش کنونی تمایل دارند.

* احتمال تمدید ۳ ماهه توافق کاهش تولید نفت

با افزایش عرضه اوپک و شمار مبتلایان به ویروس کرونا که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، قیمت نفت در اکتبر ۱۱ درصد افت کرد و به ۳۷ دلار در هر بشکه رسید، این امر سبب شده است تا تحلیلگران بگویند که اوپک پلاسی‌ها توافق کاهش تولید را تمدید می‌کنند.

به نوشته رویترز، عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید موافق خواهند کرد.

اما این دو کشور به دلایل تاکتیکی تلاش می‌کنند تا زمان برگزاری نشست تمایل به تمدید کاهش تولید را اعلام نکنند. آنها تلاش می‌کنند تا گزینه ها را باز بگذارند و پای‌بندی تولیدکنندگان دیگر اوپک پلاس را تضمین کنند.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (۱۳ فروردین) با ۱۰ دلار و ۴۴ سنت افت به ۱۶.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۳۰ اکتبر یعنی هفته ۳۸.۵۷ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي اصغر سهرابفر IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    بنام خداوند يكتا با احترام ،‌حيف نفت كه در اختيار كشورهاي بي دست و پايي است كه لياقت آن را ندارند اگر اين كشورهاي جاهل طرح ارز واحد اوپك را اجرا مي كردند براي فروش طلاي سياه نيازي به تحقير نداشتند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس