کد خبر 1137209
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
ترامپ: بایدن جان و مال آمریکایی‌ها را فدای جنگ‌های بی‌پایان خارجی کرد

کمتر از چهار روز مانده به انتخابات آمریکا، از مردم عادی گرفته تا مقامات این کشور،همه خود را به نوعی برای مواجهه با بحران و آشوب احتمالی آماده می‌کنند.

به گزارش مشرق، گرچه شرایط در آمریکا در کمتر از چهار روز مانده به انتخابات این کشور هنوز چندان غیرعادی به نظر نمی‌رسد، اما همه از مردم عادی گرفته تا مقامات این کشور خود را به نوعی برای مواجهه با بحرانی احتمالی آماده می‌کنند.

در روزهای گذشته اخبار متعددی درباره این آمادگی‌ها به گوش رسیده که همگی از احتمال بروز ناآرامی انتخاباتی در روزهای بعد از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حکایت دارند؛ روندی که نزدیک شدن تعداد آرای دو نامزد یا اعلام پیروزی زودهنگام هر یک از آن‌ها می‌تواند جرقه آن را روشن کند و بحث تقلب در انتخابات و زیر سوال رفتن نتیجه را مطرح کند. آن زمان کشیده شدن جریان انتخابات به هر سو محتمل است و این همانجایی است که هر کسی از ترامپ و بایدن گرفته تا مقامات دیگر و حتی مردم برای آن آماده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آمریکایی‌ها از ترس بروز خشونت در روز انتخابات مشغول خرید اسلحه و دستمال توالت هستند

رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام در راستای تشکیک در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه از دادگاه‌های فدرال خواست مانع طولانی شدن شمارش آرا توسط برخی ایالت‌ها شوند. این در حالی است که با توجه به مجزا بودن قوانین ایالتی در آمریکا و شرایط ویژه برگزاری انتخابات امسال، برخی ایالت‌ها قصد دارند آرایی را که بعد از تاریخ سوم نوامبر به دستشان می‌رسد به شرطی که قبل از این تاریخ پست شده باشند، محاسبه کنند.

پیش‌تر دیوان عالی آمریکا درخواست ترامپ برای جلوگیری از دریافت آرای پستی در ایالت کارولینای شمالی پس از پایان مهلت انتخابات را رد کرد؛ اما دادگاه فدرال ایالت مینه‌سوتا برنامه این ایالتِ تحت کنترل دموکرات‌ها برای دریافت آرای پستی پس از روز انتخابات را غیرقانونی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

اکونومیست: آشوب محتمل است ترامپ زیربار شکست نمی‌رود

ترامپ با علم به این که شمارش آرای همه مردم در شب انتخابات و فردای آن به دلیل تعداد بالای آرای پستی و آرایی که هنوز ممکن است به دست مقامات مسئول انتخابات نرسیده باشد، ممکن نیست، در توییتی جدید نوشت باید شمارش آرا در روز انتخابات به پایان برسد.

این مواضع، در کنار صحبت‌های او با این مضمون که تنها در صورتی وی بازنده انتخابات خواهد بود، که در آن «تقلب گسترده» شده باشد، سیگنال‌هایی است که احتمال عدم پذیرش نتیجه از سوی او و اعلام پیروزی زودهنگام را مخابره می‌کند. در طرف دیگر حزب دموکرات با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های ایالت‌های کلیدی و حتی بعضا ایالت‌های اصالتاً جمهوری‌خواه، خود را به پیروزی نزدیکتر می‌داند و به نظر نمی‌آید که به این راحتی باخت را بپذیرد.

به همین دلیل، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا به نامزد حزب دموکرات توصیه کرده در شب سوم نوامبر، صرفنظر از هر اتفاقی که در انتخابات می‌افتد شکست را نپذیرد.

هشدار درباره خشونت‌های مسلحانه و ناآرامی در روزهای بعد از انتخابات

شبکه «ان‌بی‌سی» در یک پیش‌بینی اعلام کرده با توجه به این که انتخابات امسال آمریکا در زمینه‌ای از خصومت حزبی و ناآرامی‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، فشار بی‌سابقه‌ای به روسای پلیس و کلانترها برای حفظ نظم در پایگاه‌های رای‌گیری وارد خواهد شد. وضعیتی که به گفته این رسانه، گروه‌های شبه‌نظامی راستگرای حامی ترامپ که به درخواست او «ارتش ناظران بر انتخابات» را تشکیل داده‌اند به تشدید آن دامن می‌زنند.

پیش‌تر رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره انتخاباتی خود با بایدن از طرفدارانش خواست با حضور در مراکز رای‌گیری اوضاع را به دقت تحت نظر بگیرند. در پی آن، ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد قصد دارد ۵۰ هزار نفر را در سراسر ایالات متحده برای انجام این کار به خدمت بگیرد. آنها قرار است در سراسر «ایالت‌های کلیدی» نظیر پنسیلوانیا، فلوریدا و ویسکانسین به دنبال یافتن تخلفاتی به خصوص در رأی‌گیری‌های پستی باشند. اقدامی که تصور می‌شود هدف دیگر آن ارعاب رای‌دهندگان دموکرات است.

در مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، درباره احتمال زیاد خشونت مسلحانه مرتبط با انتخابات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی در پنج ایالت آمریکا هشدار داده شد.

بیشتر بخوانید:

فوران گروه‌های مسلح حامی ترامپ برای تعلیق اعلام نتایج

گزارش مشترک پروژه داده‌های وقایع و موقعیت درگیری‌های مسلحانه (ACLED) و MilitiaWatch، ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و اورگن را جزو ایالت‌هایی تعیین کرد که احتمال افزایش فعالیت شبه‌نظامیان در روزهای منتهی به روز انتخابات آمریکا در سوم نوامبر و در روزهای بعد از روز انتخابات در آن‌ها وجود دارد. در این گزارش، کارولینای شمالی، تگزاس، ویرجینیا، کالیفرنیا و نیو مکزیکو هم جزو ایالت‌هایی هستند در معرض خطر سطح متوسط فعالیت شبه‌نظامیان قرار دارند.

در این گزارش در خصوص انجام هر اقدامی از مداخله در اعتراضات تا سازماندهی توطئه‌های آدم‌ربایی که هدف آن مقامات منتخب است، هشدار داده شده است. به گفته سخنگوی ACLED در این تحقیق مشترک فعالیت‌های بیش از ۸۰ گروه از اول تابستان مورد بررسی قرار گرفته که اغلب آن‌ها راستگرا هستند.

آمادگی مقامات و نیروهای ایالتی و محلی

در سطح مقامات محلی و ایالتی هم تدابیری برای مواجه با ناآرامی‌های انتخاباتی اندیشیده شده و در برخی از شهرها نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا به تازگی اعلام کرد این ایالت را برای ناآرامی‌های بعد از انتخابات آماده می‌کند. نیوسام درباره ناآرامی در شب انتخابات آمریکا گفت کالیفرنیا همه سناریوها را در نظر دارد و اطمینان حاصل می‌کند که آمادگی دارد.  

اظهارات او یک روز بعد از آن بیان شد که رئیس پلیس بورلی هیلز شهری در حومهٔ غربی کلانشهر لس‌آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا هم گفت بلوار معروف «رودیو درایو» در این شهر در روز انتخابات و در چهارم نوامبر، فردای روز انتخابات برای مهار ناآرامی‌های احتمالی انتخاباتی تعطیل خواهد بود. وی افزود پلیس بورلی هیلز از آغاز هالووین تا پایان هفته انتخابات در آماده‌باش کامل خواهد بود.

مقامت شیکاگو، بزرگترین شهر ایالت ایلینوی هم تمرینی همه‌جانبه برای مواجه با تهدیدات و خشونت‌های مرتبط با انتخابات برگزار کرده‌اند.

«مایکل هریسون» کمیسر پلیس شهر بالتیمور ایالت مریلند نیز اعلام کرد پلیس «در حال برنامه‌ریزی، تمرین و ایجاد پروتکل‌هایی برای استقرار منابع در روز انتخابات و حتی بعد از آن است».

اتحادیه‌های مختلف آمریکا هم در نظر دارند اگر رئیس جمهور این کشور در صورت شکست در انتخابات روز سه‌شنبه به طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری نکند، دست به اعتصاب بزنند.

بیشتر بخوانید:

آماده‌باش رویترز برای بروز آشوب در آمریکا

فدراسیون کارگری منطقه روچستر در نیویورک اولین اتحادیه‌ای است که در این خصوص اعلام آمادگی کرده است. پس از آن نیز اتحادیه‌های سیاتل و غرب ماساچوست نیز از چنین اقدامی اعلام حمایت کردند.

«دن ملونی» رئیس اتحادیه کارگری روچستر گفت ۱۰۰ هزار نفر از اعضای این اتحادیه در حال مذاکره با چیزی حدود ۱۲.۵ میلیون نفر هستند.

ملونی در ادامه گفت، دموکراسی از سوی فردی دیکتاتور در معرض خطر قرار گرفته است و اکنون زمان آن رسیده که اگر بخواهد برخلاف خواسته مردم عمل کند از دفترش بیرون انداخته شود.

فیسبوک، غول رسانه‌های اجتماعی هم اقداماتی را برای ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تدارک دیده است. این ابزارها شامل کند کردن انتشار برخی از پست‌ها و تعدیل خبرهای کاربران است.

منابع آگاه گفتند که اقدامات اضطراری شامل کاهش سرعت انتشار محتوای ویروسی و اقداماتی برای محدود کردن پست‌های ملتهب‌کننده اوضاع می‌شوند.

افرادی که با این برنامه‌ریزی آشنا هستند اظهار داشتند که مدیران فیس بوک گفته‌اند که آنها فقط در شرایط وخیم مانند خشونت مربوط به انتخابات از این ابزارها استفاده می‌کنند، اما این شرکت باید برای تمام احتمالات آماده باشد.

تکاپوی مردم برای خرید اسلحه و اتخاذ تدابیر محتاطانه

طبق گزارش‌ها، با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خرید مایحتاج زندگی و اسلحه از ترس آشوب‌های انتخاباتی بشدت افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه «یواس‌اِی تودی»، اغلب کارشناسان خشونت‌های پراکنده‌ای را در آستانه انتخابات پیش‌بینی کرده‌اند. به همین دلیل خرید مردم آمریکا در سلاح و مهمات رکورد زده است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «وال مارت» که بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا و جهان به شمار می‌رود اعلام کرده با هدف حفاظت از کارکنان و مشتریان، اسلحه و مهمات را از قفسه‌های فروشگاه‌های خود جمع کرده است.

سخنگوی وال‌مارت در این باره گفت:‌ ما شاهد ناآرامی‌های محدودی در آمریکا بوده‌ایم و همان گونه که در ناآرامی‌های قبلی طی چند سال گذشته نیز انجام شده ما اسلحه و مهمات را با هدف پیشگیری از خشونت از قفسه‌های فروش جمع‌آوری کرده‌ایم.

این در حالی است که ناآرامی‌های کوچکی نیز تاکنون به وقوع پیوسته‌ است. چندی پیش رسانه‌های آمریکایی از وقوع آتش‌سوزی که ظاهراً عمدی بوده، در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت «کالیفرنیا» خبر دادند، روز سه‌شنبه نیز یکی دیگر از صندوق‌های رأی‌گیری در «بوستون» ایالت ماساچوست به آتش کشیده شد.

از سوی دیگر مردم در حال کندن برچسب‌ها و تابلوهای انتخاباتی از مقابل منازلشان هستند تا احتمال مورد حمله قرار گرفتن در آشوب‌های انتخاباتی کاهش یابد. عده‌ای دیگر نیر در حال گریختن به نواحی روستایی و خارج از شهر یا ایجاد سنگرهای دست‌ساز هستند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد، به دنبال نگرانی‌ها از احتمال وقوع اعتراضات و خشونت‌های عمومی بعد از انتخابات آمریکا، بسیاری از صاحبان فروشگاهها و ادارات در آمریکا در حال مستحکم‌تر کردن حفاظهای ساختمانهای تجاری و اداری هستند تا با این روش بتوانند از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

در همین راستا، نیویورک‌پست گزارش داده شهروندان بسیار ثروتمند در منطقه «منهتن» اقدام به استخدام نگهبان‌های مسلح برای محافظت از ساختمان‌های شیک خود کرده‌اند.

یک منبع آگاه به نیویورک‌پست گفت: «همه نگران امنیت هستند. همه ساختمان‌های بزرگ تدابیر ایمنی را تشدید کرده‌اند. اوضاع خارج از کنترل است. امیدواریم لازم نشود ولی آماده‌ایم.»

منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند در ایالت مریلند نگرانی‌ها درباره احتمال اعلام پیروزی زودهنگام از سوی ترامپ در شب انتخابات افزایش پیدا کرده است. پایگاه ان‌پی‌آر نوشته چنین اقدامی از سوی ترامپ در حکم «کودتا» خواهد بود، حتی اگر سرانجام کار در دادگاه‌ها تعیین شود و نه از طریق اقدامات نظامی.

این رسانه نوشته در فاصله چند روز به انتخابات، فعالان و گروه‌های تندرو در هر دو جناح راست و چپ نگرانند که طرف دیگر ممکن است به نوعی انتخابات را سرقت کند. کارشناسان هشدار داده‌اند چنین رویدادی زمینه را برای وقوع درگیری و خشونت در آمریکا آماده خواهد کرد.

احتمال کشیده شدن بحران انتخاباتی به ایستگاه آخر

اگر دو نامزد انتخاباتی آمریکا هیچکدام نتوانند برنده نبرد الکترال کالج‌ها شوند، رئیس‌جمهور را مجلس نمایندگان (برمبنای هر ایالت یک رای) و معاون رئیس‌جمهور را سنا (بر مبنای هر سناتور یک رای) تعیین خواهد کرد. اما اگر کار به اختلاف بین کاندیداها بکشد، نظیر آنچه در سال ۲۰۰۰ بین گور و بوش رخ داد، آن‌گاه دیوان عالی آمریکا وارد میدان خواهد شد.

سناریوی کشیدن کار به دادگاه عالی، سناریویی است که به نظر می‌رسد هر دو نامزد و حزب‌های متبوعشان هم آن را محتمل دانسته و به همین دلیل ترامپ و حزب جمهوری‌خواه علی‌رغم مخالفت‌های شدید بایدن و حزب دموکرات، تلاش کردند تا پیش از انتخابات، «ایمی برت»، قاضی محافظه‌کار را جانشین «روث بیدر گینزبرگ» قاضی درگذشته کنند. حالا با انتخاب این قاضی محافظه‌کار آمریکایی ۶ قاضی محافظه‌کار در مقابل تنها ۳ قاضی چپگرا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا حضور دارند که اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این کشور است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 888خ IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    8 0
    آمریکایی ها فقط یک راه دارند،برای زنده ماندن،بکشند!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    7 0
    یانکیها از تمام آشوب ها و اغتشاشات ایران حمایت کردن، خدایا خودت سرشون بیار.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    برنده قطعی انتخابات با آرای بسیار بالا اینجانب می باشم ! امضا : م ح م
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 1
    باید برنده بشه بنفع ایران وآسیاهست وبه ضرر اسرائیل عربستان وآمریکاست
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    دنیا گِرده آنگلوساکسونها... گِرد میفهمی؟
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    این فداییهای ترامپو نیگا... یه مشته کله خر به معنای واقعی با اسلحه و کلی ادعا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس