کد خبر 1136581
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

به گزارش مشرق، علی‌اشرف نظری، استاد دانشگاه در یادداشتی که در کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر منتشر شد به بررسی افول پوپولیسم پرداخت.

 خودشیفتگی و خودبزرگ بینی و عدم بهره گیری از نظرات کارشناسان و مشاورین که زمینه را برای ظهور شخصیت اقتدارگرا فراهم ساخت.

 دروغگویی و طفره‌روی از واقعیت ویژگی اصلی رهبران پوپولسیت است. رهبرانی که تمایل دارند با داستان‌سرایی و خیال بافی‌های فانتزی، محبوبیت خود را حفظ کنند. اما آنها در درازمدت می‌یابند که لو رفته‌اند و نمی‌توانند مردم را برپایه آمارهای غیرواقعی یا دروغ متقاعد سازند.

فشارهای مستمر و از دست دادن احساس کنترل و ظهور علائم فروپاشی روانی در شرایطی که ترامپ از چند جبهه و در قالب پیام‌های متناقض (پوپولیست، جنگ‌طلب، دموکراسی و فاسد) مورد حمله قرار گیرد، دچار اختلال در تفکر و رسیدن به آستانه فروپاشی روانی می‌شود. ترس تهاجمی و میل به بقای ترامپ موجب خواهد که بدترین اشتباهات را در رویارویی با مخالفین مرتکب شود.

اینک با شواهدی روبه‌رو هستیم که نشان دهندة آغاز یک پایان شتابان دیگر برای پوپولیسم است. ترامپ در وضعیتی قرار گرفته است که دیگر مانند گذشته اغوا کننده و جذاب نیست. سخنان و اقدامات او در چهار سال گذشته نه تنها نتوانسته است عظمت را به ایالات متحده برگرداند، بلکه عملاً موجب تقویت رقبا و انزوای آن شده است. چشم‌اندازهای تیره‌ای که او پیش روی مردم نهاده، موجب برانگیختن شور عمومی برای نجات دموکراسی شده است. این روزها مردم ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری برای نجات دموکراسی تلاش می‌کنند. ترامپ هم آخرین تلاش‌ها را در آخرین روزها انجام خواهد داد و به هر چیزی برای غرق نشدن متوسل خواهد شد. اما به نظر می‌رسد کمی دیر شده است! هر چند در جعبه جادویی سیاست، اصل «همه چیز ممکن است» و ارائة سناریوهای محتمل را در نظر گرفت؛ اما خطر کردن در پیش‌بینی هم هنوز علاقمندان خاص خود را دارد! البته شاید بخشی از مسئله هم ریشه در نادلخوشی از تجربة پوپولیسم و محنت های ناشی از آن دارد که ما را چنین به جستجوی پایان آن برمی‌انگیزد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    مثل فریدون
  • کارنشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    کلمه پوپولیست ریشه در دروغ تفکر لیبرالیسم دارد و در فارسی معادلی برای آن نیست چرا که معنی لغوی آن در انگلیسی یعنی: عوام فریبی و همراهی با توده ها و حرف عوام را زدن ؛ را یکی میداند و در نهایت هرکه را با لیبرالیسم سرمایه سالار مخالف باشد و نظر توده های مردمی را مطرح ویا دنبال کند ؛ این کلمه بی مسما را نسبت میدهد تا با انگ از پیش ساخته شده در کلمه مذکور ؛ مردم گرایی و مردم فریبی را یکسان نشان دهد و در نهایت مجالی برای نجات سرمایه داری و سوار شدن مجدد برگرده های مردمی فذاهم کنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس