کد خبر 1136116
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کار خیر با یک اسکناس/ کرونا اقشار ضعیف را هم به صحنه نیکوکاری آورد

با شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها، نه تنها افراد غنی و توانمند، بلکه حتی قشر متوسط جامعه نیز برای کمک به افراد نیازمند پای کار آمده و هر خانواده به نوعی یک مؤسسه خیریه شد.

به گزارش مشرق، در دوره‌ای که همه فکر می‌کردند کارهای خیر فقط مخصوص افراد ثروتمند است و برای کمک به دیگران باید میلیاردی و میلیونی هزینه کرد، حتی یک هزار تومانی که شاید در نگاه اول دردی را دوا نکند، کارساز شد. با شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها، نه تنها افراد غنی و توانمند، بلکه حتی قشر متوسط جامعه نیز برای کمک به افراد نیازمند پای کار آمده و هر کسی بر اساس بضاعتی که داشت، دست به کار خیر زد. یکی برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی آستین بالا زد و دیگری برای تهیه بسته‌های معیشتی و حتی غذای گرم پای کار آمد.

ذره ذره مبالغ کم برای کمک به نیازمندان در خانواده‌ها جمع‌آوری شد و حتی خانواده‌ها تصمیم گرفتند بخشی از هزینه‌های زندگی را به افراد بی‌بضاعت داده و مبالغی را ماهانه، هفتگی و حتی روزانه به این امر اختصاص دهند، تا جایی که در کمتر از ۱۰۰ روز از شیوع کرونا شاهد همدلی باشکوهی بودیم که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای مواسات و همدلی در این ایام، این همیاری به اوج خود رسید و در هر گوشه و کناری مردم برای کمک به یکدیگر تلاش می‌کردند تا مشکلات ناشی از کرونا برای خانواده‌های کم‌بضاعت و نیازمند کاهش یابد.

کار خیر مخصوص ثروتمندان نیست/ کمک به یکدیگر با دست‌های خالی

با شیوع کرونا، دیدگاه‌ها درباره کمک به یکدیگر و انفاق تغییر کرد. زمانی همه تصور می‌کردند باید متمکن بود و درآمد بیشتر از نیاز داشت تا بتوان برای کمک به همنوعان اقدام کرد. اما شیوع کرونا در کنار سختی و مشکلات، این را به ما آموخت که با دست خالی هم می‌توان به یکدیگر کمک کرد. چرا که شاهدیم برخی با مبالغ بسیار اندک و برخی هم که توانایی مالی ندارند، بدور از مادیات از توان بدنی، آبرو یا حتی وقت خود برای کمک به نیازمندان هزینه می‌کنند. برخی هم خیابان‌ها و اماکن عمومی یا حتی آپارتمان خود را ضدعفونی می‌کنند تا برای مهار کرونا قدمی برداشته باشند. حتی همان مغازه‌داری که در گوشه خیابان شیر آب و مواد شوینده قرار داده تا مردم دست‌های خود را بشویند، یا بانویی که غذای بیشتری می‌پزد تا مقداری را به همسایه بدهد یا همان نوجوانی که پول توجیبی خود برای نیازمندان کنار می‌گذارد، نوعی از کمک به یکدیگر را به ما یادآور می‌شود.

کمک ۲۵۰ میلیارد تومانی مردم برای مبارزه با کرونا

گروه‌های مردمی در شرایط کنونی با تشکیل مؤسسات خیریه برای کمک به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر فعال شدند. حبیب‌الله بور بور، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین کشور با بیان اینکه ما هشت بنیاد و هشت جامعه خیران داریم که با کمک‌های مردمی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: از ابتدای کرونا تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا هزینه شده است که این مبالغ نه تنها از سوی خیران بزرگ کشور، بلکه با حتی هزار تومان‌های مردمی تأمین شده است. برخی فکر می‌کنند اگر مثلا یک هزار تومانی برای کار خیر هزینه کنند، راه به جایی نمی‌برد، اما همین هزار تومان‌ها روی هم جمع می‌شود و میلیون و میلیاردها تومان را تشکیل می‌دهد. اصلاً همین مبالغ اندک به کارهای بزرگ خیر و برکت می‌دهد و این همدلی و تعاون امنیت و اتحاد ملی را به نمایش می‌گذارد.

کرونا معادلات کارهای خیر را به هم ریخت/ با پول‌های اندک، کارهای بزرگی صورت می‌گیرد

اشکان تقی‌پور، مدیر مؤسسه خیریه نیک گامان و عضو کارگروه بین‌الملل مجمع خیران کشور نیز با بیان اینکه کرونا به ما اثبات کرد که در کنار کمک‌های مادی، باید به کمک‌های معنوی نیز توجه کنیم، می‌گوید: در شرایط فعلی تعامل خوبی بین نهادها و سازمان‌های مختلف ایجاد شده است و ما در ۶ ماه اخیر با کمک‌های مردمی از کمک‌های کوچک و بزرگ بیش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حوزه کرونا جمع‌آوری و هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در شرایط فعلی بیشتر شده و همه با هر سن و تخصصی برای کمک به یکدیگر آماده‌اند تا بگویند که بیماران کرونایی و خانواده‌های نیازمند تنها نیستند، می‌افزاید: ما همواره دو نوع کمک داشتیم که بخش قابل توجهی از آن کمک چند خیر بود که با مبالغ بالا به یاری نیازمندان می‌شتافتند. اما اکنون معادلات بهم ریخته و با هزینه‌های کم، کارهای بزرگی انجام می‌شود، چرا که همه با هر توانی پای کار آمدند.

تقی‌پور با اشاره به پازل همدلی و پویش آجر به آجر، می‌گوید: در این اقدامات هر کسی حتی با ۱۰ هزار تومان مدرسه می‌سازد، به بیماران کمک و اقدام به کار خیر می‌کند. البته اکنون علاوه بر مادیات، افراد نذر وقت و تخصص هم دارند. طلبه، پزشک، پرستار یا جوانی که در بیمارستان به کادر درمان یا بیماران کمک می‌کند بیانگر همدلی مردم با یکدیگر در شرایط کنونی است.

نیازمندی به کمک نیازمند دیگر می‌رود

زهرا الستی یکی از خیران کشورمان نیز با بیان اینکه کرونا موجب شد تا علاوه بر کارهای خیر بزرگ، کارهای خیر کوچک در بین خانواده‌ها هم توسعه یابد، می‌گوید: در ماه‌های اخیر هر کسی بر اساس توانمندی خود به دیگران کمک می‌کند. یکی با خرید قرصی نان و دیگری با درست کردن سقف همسایه. شاید اجر تعمیر سقف برای کارگری که با وجود اینکه خودش به پول آن نیاز دارد، اما به کمک خانواده نیازمند دیگری آمده است، در حد ساختن آپارتمان و مدرسه باشد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی همه به یاری هم آمدند و از کارهای خیر کوچک هم دریغ نمی‌کنند، می‌افزاید: رعایت بهداشت برای جلوگیری از کرونا توصیه می‌شود، اما بسیاری از افراد حتی امکان تهیه ماسک را ندارند. بر همین اساس، این روزها شاهدیم برخی خانواده‌ها ماسک بیشتری تهیه می‌کنند و آن را در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند؛ به طوری که مثلاً هفتگی ۲۰ ماسک را به خانواده‌ای می‌دهند تا در آن هفته از کرونا در امان باشند. البته نباید مسؤولان فقط متکی به کارهای مردمی و خیران باشند، چرا که آنها نیز وظایفی دارند و باید با برنامه‌ریزی برای رفع نیاز مردم و نیازمندان تلاش کنند. کارهای خیر کنونی ممکن است مقطعی باشد، اما با توجه به اینکه مردم بسیار گرفتار و در تنگنا هستند، باید برنامه‌ریزی خوبی از سوی مسؤولان صورت گیرد.

گروه‌های جهادی واسطه خیران با مستضعفان شدند/  کار خیر فقط موضوع مادیات نیست

حجت‌الاسلام محمد صدارت، رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهران که این روزها برای کمک به نیازمندان آستین بالا زده است، با بیان اینکه در کمک به یکدیگر فقط مادیات مطرح نیست، می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در کمک به همنوعان صورت گرفت. بسیج اقتصادی و جهاد سازندگی داشتیم که در آن مردم به یکدیگر خدمت می‌کردند. در دهه اخیر هم نسل سوم و چهارم انقلاب با الگوگیری از فرهنگ انقلاب اسلامی در قالب گروه‌های جهادی فعال و به نوعی واسطه خیران با مستضعفان شدند.

برخی بیش از تصور و توان برای کمک به نیازمندان پای کار آمدند

حجت‌الاسلام صدرات با بیان اینکه آموزه‌های دینی به ما یادآور می‌شود که با وجود نیاز هم باید کمک کنیم، می‌گوید: خوشبختانه شیوع کرونا این همدلی را به نمایش گذاشت و شاهد بودیم که حتی افرادی که توانمندی مالی خوبی هم ندارند، متناسب با توان خود و گاهی بیش از انتظار کمک کردند و بسته‌های معیشتی و نذوراتی را برای نیازمندان تدارک دیدند.

تشکیل گروه‌های کوچک مجازی برای کمک به نیازمندان

پس از شیوع کرونا با الگوگیری از کمک به مردم کشورمان در بحران‌هایی همچون سیل و زلزله، در فضای مجازی نیز هر کسی گروه‌های کوچکی تشکیل داد و با اعلام شماره حساب برای کمک به نیازمندان تلاش کرد تا کارهای خیر را توسعه داده و همه افراد را برای این کار خدا پسندانه شریک کند. برخی به واسطه شغل یا محبوبیتی که در جامعه داشتند، نذورات و کمک‌های مردمی برای نیازمندان را جمع‌آوری کردند و برخی دیگر نیز قرار گذاشتند ماهیانه مبلغی خاص را برای نیازمندان تخصیص دهند تا کام هموطنان را در ظلمات کرونا شیرین کنند.

کار خیر دل می‌خواهد/ هر خانواده‌ای در شرایط کنونی مؤسسه خیریه شده است

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح (ع) نیز که همواره در موقعیت‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی می‌کند، می‌گوید: اقدامات خیرخواهانه توفیقی است که خدا نصیب هر کسی نمی‌کند. بسیاری هستند که با وجود تمکن مالی حاضر به انفاق نمی‌شوند و در مقابل افرادی بدون درآمد زیاد، بخشی از آن را برای کارهای خیر کنار می‌گذارند. کار خیر دل می‌خواهد که اکنون مردم در هر سطحی برای کمک به یکدیگر وارد عمل شدند تا به هر نوعی به یاری نیازمندان بشتابند و در امور خیر شریک شوند.

وی با بیان اینکه امور خیر این روزها نه تنها در مؤسسات خیریه بلکه در خانواده‌ها تسری یافته است، می‌افزاید: در شرایط کنونی هر خانواده‌ای به عنوان مؤسسه خیریه شده و حتی با مبالغ اندک پای کار آمده است. ما برای تأمین بسته‌های معیشتی یا سایر امور ویژه نیازمندان حتی واریز مبالغ کم هم داشتیم که ذره ذره مبالغ جمع شدند و توانستیم گره‌ای از زندگی افراد نیازمند باز کنیم.

رونق کارهای خیر به واسطه توسعه شبکه‌های اجتماعی

حسن حمزه‌زاده، مدیر روابط عمومی مجمع خیرین کشور نیز با بیان اینکه رونق کارهای خیر به واسطه توسعه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات در فضای مجازی است، می‌گوید: کار خیر قبل از اینکه حال طرف مقابل را خوب کند، اول حال خیّر را خوب می‌کند و نتیجه آن را در روحیات خود و زندگی شخصی حس خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی مجمع خیرین کشور با بیان اینکه پس از شیوع کرونا ۵ میلیون ماسک به همت ۱۰ نیکوکار تهیه و توزیع شد، می‌گوید: بسیاری از کارهای خیر نیز که در جامعه انجام شد، با کمک عمومی مردم و با جمع‌آوری حداقل‌ها صورت گرفت و به قول بسیاری از خیران، شاید اثر وضعی آن کار خیری که توسط یک فرد کم‌درآمد یا قشر متوسط جامعه انجام شده باشد، بیشتر از یک ثروتمند باشد، چرا که آن با همه توانش به میدان آمده و یک ثروتمند با بخشی از اموالش.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CH ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    قبول باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس