کد خبر 1136090
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی امروزه در تمام کشورهای پیشرفته کاربرد دارند و در واقع نمادی از میزان توسعه یافتگی هر کشور هستند. استفاده از سردخانه ها برای نگهداری مواد از قرن 19 میلادی آغاز گردید. البته در ابتدا سردخانه هایی که ساخته می شد با اینکه بسیار کوچک بودند دارای تجهیزات سرمایشی بسیار گران و بزرگی بودند. سردخانه های صنعتی اولیه در واقع مانند یخچال بودند و به آن عظمت و گنجایشی که امروز هستند نبود با پیشرفت سیستم های سرمایشی تراکمی سردخانه ها نیز کم کم به روز شدند و شکل امروزی به خود گرفتند. امروزه سردخانه های صنعتی در مساحتهای چند هزار متری برای نگهداری محصولات کشاورزی ، مواد دارویی و شیمیایی و ....ساخته می شوند.

سردخانه صنعتی چیست؟

منظور از سردخانه صنعتی محلی است که در آن سرمایش تولید می شود و همچنین مواد فاسد شدنی در آن نگهداری می شود. مواد پروتئینی، مواد خوراکی و مواد دارویی که برای نگهداری طولانی مدتشان نیاز به نگهداری در دمایی خاص دارند باید در سردخانه های صنعتی نگهداری شوند. برخی سردخانه ها وجود دارد که بصورت پرتابل هستند و قابل انتقال به محل های دیگر می باشند. مانند سردخانه های ماشینی و سردخانه هایی که بصورت کانتینر ساخته می شوند. از این سردخانه ها برای نگهداری مواد در محلهای دور افتاده به صورت موقت استفاده می شود.

تاریخچه سردخانه صنعتی

در سال 1985 طی قراردادی که به نام قرارداد وین مشهور است استفاده از گاز فریون محدود شد که همین عامل موجب ظهور گار های مبرد جدید با عملکرد بهتر و خطرات کمتر برای محیط زیست شد. با تمام این اوصاف بعد از ساخت اولین سیکل های تبرید چیزی در حدود 30 سال طول کشید تا اولین دستگاه‌های سرماساز تولید شوند. نخستین سردخانه ها در کارخانه های تولید مالت ساخته شد. اولین بار فرانسویها از گاز آمونیاک استفاده کردند و سپس شرکتهای آمریکایی به استفاده از این گاز روی آوردند. ولی در سال 1900 بود که اولین دستگاههای تبرید تراکمی وارد بازار تجاری شدند و در صنایع مختلف از جمله یخچال ها، یخسازهای صنعتی و سردخانه های صنعتی مورد استفاده قرار گرفت. سردخانه ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند :

  • سردخانه های خانگی که همان یخچال و فریزر هستند.
  • سردخانه های فروشگاهی که به یخچال فروشگاهی نیز معروفند
  • سردخانه های تجاری که در فروشگاه های زنجیره ای و رستوران های بزرگ به منظور انبار گردانی استفاده می شوند.
  • سردخانه های صنعتی که در کارخانه های بزرگ و صنایع به منظور نگهداری مواد در ظرفیت های بالا کاربرد دارند.

انواع سردخانه های صنعتی

سردخانه های صنعتی براساس کاربردی که دارند و نوع استفاده شان تقسیم بندی می شوند. در واقع مهمترین عامل در تقسیم بندی سردخانه صنعتی محدوده دمایی آن است به صورت کلی سه نوع سردخانه صنعتی قابل ساخت می باشد. سردخانه های زیر صفر ، سردخانه های بالای صفر ، سردخانه صنعتی دو مداره

سردخانه صنعتی زیر صفر

سرد خانه های صنعتی زیر صفر مختص عمل انجماد هستند. در این سردخانه ها هدف اصلی منجمد کردن خوراکی ها، محصولات کشاورزی و مواد دارویی است. در برخی موارد نیز برخی سردخانه های زیر صفر برای نگهداری مواد در دمای فوق سرد مورد استفاده قرار می گیرند. دمای کاری سردخانه های زیر صفر بین منفی 5 تا منفی 45 درجه سانتی گراد می باشد. البته این نکته قابل ذکر است که اکثر سردخانه های زیر صفر در دمایی بین منفی 12تا منفی 23 درجه سانتی گراد کار می کنند. استفاده از سردخانه با دماهای پایین تر در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سردخانه های زیر صفر برای نگهداری مواد به مدت طولانی کاربرد دارد. مگر برای مواد خاصی که به نگهداری در دمای بالای صفر حساسیت دارند. معمولا سردخانه های زیر صفر برای نگهداری گوشت انواع حیوانات و سیفی جات کاربرد دارد.

سردخانه صنعتی بالای صفر

بعضی مواد وجود دارند که نگهداریشان در دمای زیر صفر موجب از بین رفتن بافت شیمیایی و فیزیکیشان شده و کیفیت آنها از بین می رود. سردخانه های بالای صفر معمولا در محدوده دمایی بین مثبت یک تا مثبت پانزده درجه قرار می گیرد. انتخاب محدوده دمایی سردخانه بستگی به نوع کارایی و اهمیت موادی که در داخل سردخانه استفاده می شود دارد. این سردخانه های معمولا برای نگهداری مواد لبنی ،مواد دارویی ، گیاهان ، گل و... مورد استفاده قرار می گیرد.در سردخانه صنعتی بالای صفر معمولا مواد دائما در حال گردش هستند و خیلی اتفاق نمی افتد که برای نگهداری مواد به مدت طولانی از سردخانه های بالای صفر استفاده گردد مگر در موارد خاص.

سرخانه صنعتی دو مداره

گاهی نیز ممکن است هم به سردخانه بالای صفر و هم زیر صفر نیاز داشته باشید در این حالت بهترین گزینه سردخانه های صنعتی دو مداره هستند. در این نوع سردخانه ها شما می توانید هر بار برنامه عملکردی سردخانه را مجددا تنظیم کنید و از آن به عنوان زیر صفر یا بالای صفر استفاده کنید ولی این را باید بدانید که در هر بار تغییر برنامه باید سردخانه کاملا خالی شود و دیواره های آن ضدعفونی شوند زیرا اگر موادی در سردخانه بماند ممکن است به مرور زمان دچار پوسیدگی شود و بوی نامطبوعی را در سردخانه ایجاد نماید. امروزه به دلیل بالا بودن هزینه ساخت سردخانه زیر صفر و بالا سفر به صورت مجزا سردخانه های دو مداره از اقبالی خوبی در میان خریداران برخوردار هستند.

عملکرد سردخانه های صنعتی

طراحی سرد خانه صنعتی مانند تمامی سیستم های سرمایشی دیگر از سیکل تبرید تراکمی بهره می برد. در این سیکل ها از یک سیال مبرد برای سرماسازی استفاده می شود. کمپرسور نقطه شروع هر سیستم تبرید است و وظیفه متراکم نمودن سیال مبرد را دارد به همین دلیل به کمپرسور قلب سیستم تبرید نیز می گویند. در اولین مرحله از سیکل تبرید سیال مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و دما و فشارش افزایش می یابد. فشار ایجاد شده نیروی محرکه سیکل تبرید است. در مرحله دوم سیال وارد کندانسور می شود.  در این قسمت هدف کاهش دمای گاز مبرد است. برای بهبود عمل خنک کاری ممکن است از آب به همران فن های مکنده استفاده شود. کندانسور در واقع در این سیستم مانند یک مبدل حرارتی shell and tube عمل کرده و دمای سیال را کاهش می دهد. حال سیالی که دمایش کاهش یافته به یک شیر فشار شکن می رسد که در لحظه فشار سیال کاهش پیدا می کند. این کاهش فشار موجب این می شود که بخش اعظمی از سیال به گاز اشباع تبدیل شود و در آخر سیال مبرد با عبور از اواپراتور گرما را از محیط جذب کرده و به صورت کامل به گاز اشباع یا داغ تبدیل می شود. این گاز مجددا به کمپرسور فرستاده می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند این نکته بسیار اهمیت دارد که میزان برودت هر سردخانه صنعتی به توان کمپرسور، نوع گاز و توان کندانسور بستگی دارد. به همین دلیل در طراحی سردخانه صنعتی این نکته بسیار اهمیت دارد که محاسبات مربوط به توان برودتی درست و علمی انجام گیرد.

مشخصات فنی سردخانه صنعتی تجهیز گستر

استفاده از ساندویچ پنل یا ساندویچ پنل سردخانه ایی ( sandwich panel for cold storage )  از جنسهای گالوانیزه، آلوزینک، استنلس استیل، آلومینیوم، فایبر گلاس و یا PVC بسته به نوع سردخانه
دیواره‌های عایق از دو صفحه استنلس استیل ۳۰۴ با ضخامت ۱ میل
عایق تزریقی بین صفحات فلزی فوم پلی یورتان با دانسیته ۳۴۰ می باشد
لایه فوم پلی اورتان تزریقی با کلاس مقاومت در برابر آتش سوزی B1 و یا B2 در استاندارد Din4102 و فشردگی (دانسیته) ۴۰Kg/m3 در بین دو ورق تزریق میگردد.
قفسه بندی از آلمینیوم یا استیل 
اواپراتور انتقال برودت
سیستم کنترل دیجیتالی دما
استفاده از کمپرسور مرغوب اروپایی بر اساس ظرفیت سردخانه صنعتی
استفاده از کندانسور هوا خنک و آب خنک
کنترل کننده های فشار بالا و فشار پایین
تابلو برق اشنایدر یا LS 
استفاده از مخزن ازت برای سردخانه صنعتی اگر سردخانه با اتمسفر کنترل شده باشد.

قیمت سردخانه صنعتی

مثل هر کالای صنعتی دیگری قیمت سردخانه صنعتی نیز به کیفیت تجهیزات مورد استفاده در ساخت دستگاه ، ظرفیت سردخانه صنعتی و بسیاری پارامترهای دیگر وابسته است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت سردخانه صنعتی با همکاران من در شرکت تجهیز گستر به آدرس وب سایت https://industrial-kitchen.com  تماس بگیرید.

قیمت سردخانه صنعتی به سه متغیر بسیار مهم وابسته است که در هنگام خرید باید از فروشنده سردخانه صنعتی اطلاعات مورد نظر را سوال نمایید. اولین عامل و مهمترین متغیر تاثیر گذار بر قیمت سردخانه صنعتی نوع کمپرسور ، قدرت کمپرسور و نحوه به کار گیری سیستم برودتی است که این انتخاب  به حجم کانکس ، فاصله بین سردخانه صنعتی و محل نصب کمپرسور سردخانه و چندین عامل دیگر بستگی دارد. دومین عامل تاثیر گذار بر قیمت سردخانه صنعتی حجم کانکس ، میزان استفاده از ساندویچ پنل ، قیمت ساندویچ پنل می باشد که این مهم نیز با توجه به رنج های مختلف قیمتی ساندویچ پنل تاثیر بسزایی دارد.
سومین متغیر مهم بر قیمت سردخانه صنعتی را باید در آپشنهایی که بر روی سردخانه نصب می شود جستجو کرد که ازجمله آنها باید به انواع درب ، نوع نورآیی داخل کانکس، قفل و ... اشاره کرد.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس