محمد اسلامی وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییرات نرخ ارز همواره در حوزه کالا و خدمات در همه بخش‌ها و به ویژه در حوزه زمین و مسکن نیز تاثیر داشته است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در پاسخ به سؤال ملی رحمت‌الله نوروزی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: التهاباتی به لحاظ جو روانی و اقتصادی طی دو سال گذشته در بازار ایجاد شده است، بنابراین این التهابات و جو روانی حوزه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه طلا و ارز به طور مستقیم بخش مسکن را نیز متاثر می‌کند و التهاباتی که در این حوزه رخ می‌دهد ریشه در این دارد که یک امر تکراری و مستمر بوده است.

وی افزود:‌از دهه ۷۰ تا کنون وقتی رشد نرخ مسکن در کشور را مرور می‌کنیم به وضوح می‌بینیم این دو مقوله از همدیگر تبعیت داشته وتغییرات نرخ ارز همواره در حوزه کالا و خدمات در همه بخش‌ها و به ویژه در حوزه زمین و مسکن نیز تاثیر داشته است.

بیشتر بخوانید:

وزیر راه: افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن «فعلا» منتفی شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جریان سازی برای رسیدن به تولید و عرضه پایدار مسکن، سیاست‌ها و برنامه‌های پابرجایی را به اجرا دربیاوریم، گفت: این برای ما مهمترین آیتمی بود که در حوزه سیاست‌گذاری و فراهم کردن سازوکارها و شیوه‌نامه‌هایی که کمک می‌کند اعتماد متقابلی بین سازندگان و دولت،‌مردم و سازندگان به وجود بیاید که ما همواره بتوانیم جریان تولیدی را شاهد و اندازه‌گیری کنیم که به صورت خط تولید عرضه مسکن تقویت شده و پابرجا بماند و ما بتوانیم کسری مسکن که توسط خود جامعه به طور طبیعی عرضه و تولید نمی‌شود را جبران کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و شیوه‌نامه‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش کردیم در این شیوه‌نامه‌ها به ارتباط سازنده‌های مسکن، مردم و دولت کمک کنیم و جریان تولید مسکن را تقویت و کسری مسکن را برطرف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با این سیاست و رویکرد از دو سال گذشته متعهد شدم تا مسکن مهر را تکمیل و به اتمام برسانم و طرح اقدام مسکن ملی برای ۴۰۰هزار واحد را هدف‌گذاری کردم. در این مدت با هماهنگی در سراسر کشور پروژه اقدام مسکن ملی و مسکن مهر تعیین تکلیف شد و شاهد جریان پایدار هستیم به استثنای واحدهایی در برخی شهرهایی که مشکل حقوقی و قضایی دارند، باقی واحدها تعیین تکلیف شده است.

اسلامی با بیان اینکه ۶۰ هزار واحد نیمه تمام از مسکن ملی رو به اتمام است، توضیح داد: ۴۰۰ هزار مسکن ملی در دو بخش ۱۳۵ واحد واگذاری زمین به مردم و ۲۶۵ واحد معرفی به پروژه در دست اجرا است و تمام کسانی که در این دو گروه ثبت‌نام کرده‌اند، تعیین تکلیف و به پروژه‌ها معرفی شده‌اند و در حال حاضر در بخش پرداخت وجه هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای طرح مسکن ملی فراخوان گسترده در کشور داده شد، گفت: ۴۶۰۰ نفر متقاضی هستند که پرونده آنها تشکیل شده و اقدامات بعدی آن در شرایط کرونایی در فضای الکترونیکی در حال مدیریت است، در این زمینه نیز با دستگاه‌های ذیربط برای تعیین زمین و در اختیار گذاشتن زمین‌ها با تفاهم‌نامه با جامعه فرهنگی، کارگری و نیروهای مسلح اقدام شده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های وزارتخانه منطبق بر قانون اساسی و فلسفه وجودی وزارتخانه است، گفت: فراهم کردن زمینه خانه‌دار شدن مردم با اولویت اقشار کم درآمد از جمله اهداف طرح اقدام مسکن ملی بود که یکی از طرح‌های منظم ، با فکر و واضح وزارتخانه است.

اسلامی ادامه داد: در مدت کوتاهی طرح مسکن ملی عملیاتی شد به نحوی که اواخر سال ۹۷ کلنگ آن زمین زده شد و هفته گذشته مردم خانه‌هایشان را تحویل گرفتند. این فرآیند آغاز شده است و باید گفت تهیه زمین و ارائه به سازنده یکی از برنامه‌های اصلی طرح مسکن ملی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل خلاء زمین و نبود زمین در تولید مسکن بیان کرد: با پیگیری‌های مستمر و دستور ویژه رئیس جمهور شرایطی برای تهیه زمین ۴۰۰ هزار واحد فراهم شد و زمین ۹۵ هزار نفر تعیین تکلیف شد و مسکن ۴۰هزار نفر در حال تحویل است.

وی با تأکید بر اینکه دهک‌های مورد نظر مسکن ملی شناسایی شده است، گفت: برای فرهنگیان ۱۷۰ هزار واحد در نظر گرفته شده است که از سوی وزارت آموزش و پرورش واجدین شرایط معرفی شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تحولات قیمت ارز که به تمام بازارهای خدماتی آسیب وارد می‌کند، ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد، نباید به این دلیل منفعل شد و به حاشیه رفت.

اسلامی در خصوص مسکن مهر گفت: تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ واحد مسکن مهر تحویل داده شد، به طور مثال در شهر پردیس ۱۴ هزار واحد از مسکن مهر با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان تحویل داده شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس