کد خبر 1135052
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
بازداشت حدود ۳۰۰ نفر در اعتراضات در بلاروس/ وعده آغاز اعتصاب سراسری

در اعتراضات مرسوم روزهای یکشنبه در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس، ۲۹۰ نفر از معترضین بازداشت شدند و مخالفان "لوکاشنکو"، رئیس جمهوری کنونی نیز از آغاز اعتصاب سراسری از صبح روز دوشنبه در این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، مرکز حقوق بشر "ویسنا" در بلاروس که از سوی مقامات مینسک به ثبت نرسیده، شب گذشته گزارش داد که مأموران اجرای قانون در بلاروس در جریان اعتراضات مرسوم روز یکشنبه در شهرهای مختلف این کشور، ۲۹۰ نفر را بازداشت کردند. بیشتر بازداشت شدگان در دو شهر مینسک و گرادنو صورت گرفت.

راهپیمایی اعتراض آمیز گسترده‌ای با عنوان «اولتیماتوم مردم»، به دعوت "سوتلانا تیخانوفسکایا"، نامزد شکست خورده مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس که در حال حاضر در جمهوری لیتوانی بسر می‌برد، روز گذشته در مینسک و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد. خواسته‌های اصلی در چارچوب اولتیماتوم اعلام شده در بیانیه‌ای خطاب به مقامات بلاروس، استعفای "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری فعلی، پایان دادن به خشونت‌ها و آزادی زندانیان سیاسی است.

بیشتر بخوانید:

ادامه اعتراضات در بلاروس ودستگیری ۱۱۳معترض

همانطور که خانم تیخانوفسکایا وعده داده، از آنجا که این درخواست‌ها برآورده نشده است، از تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان ماه)، "اعتصاب ملی تمام شرکت‌ها آغاز شده، همه راه‌ها مسدود می‌شوند و فروش محصولات در فروشگاه‌های دولتی متوقف خواهد  شد.»

وی در کانال تلگرام خود نوشت: «فردا (روز دوشنبه) اعتصاب سراسری در کشور آغاز خواهد شد. مردم بلاروس این قدم را برمی دارند زیرا حرفشان قانون است. قانونی که آنها (مقامات) سعی کردند ما را از آن محروم کنند، اما حق خود را باز خواهیم گرداند. و سلاح اصلی و مسالمت آمیز ما - همبستگی ماست که در این امر به ما کمک خواهد کرد.»

وزارت امور داخلی کشور بلاروس نیز گزارش داد که شرکت کنندگان در اعتراضات غیرقانونی روز یکشنبه، پنجره‌های اداره مرکزی وزارت کشور در مینسک را شکستند. به همین دلیل مأموران اجرای قانون مجبور شدند برای سرکوب اقدامات غیرقانونی معترضین، از تجهیزات خاصی استفاده کنند.

پیش از آن، گزارش‌هایی مبنی بر پرتاب بطری و سنگ از سوی شرکت کنندگان در تجمع طرفداران مخالفان به ساختمان اداره مرکزی وزارت کشور رسیده و فیلمی از نتایج این ناآرامی‌ها توسط رسانه‌های دولتی منتشر شده بود.

وزارت کشور بلاروس بازداشت گسترده در جریان اعتراضات غیرقانونی در مینسک را تأیید کرد. تعداد بازداشت شدگان هنوز اعلام نشده است.

شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی از نارنجک‌هایی نورافشان و ماشین‌های آب‌پاش علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند که پس از آن مردم به ساختمان‌های اطراف پناه بردند.

قبل از آغاز اعتراضات مخالفان، صبح روز یکشنبه، تجهیزات ویژه برای مقابله با ناآرامی‌ها به مرکز شهر مینسک منتقل شده، ۱۲ ایستگاه مترو تعطیل شد و مأموران اجرای قانون کنترل سه میدان اصلی پایتخت را در دست گرفتند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس