کد خبر 1134853
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹
ادامه اعتراضات در بلاروس و دستگیری ۱۱۳ معترض

اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در سومین ماه پس از انتخابات همچنان ادامه دارد و ماموران پلیس در تظاهرات امروز (یکشنیه) بیش از ۱۱۳ معترض را دستگیر کردند.

به گزارش مشرق، سازمان دیده بان حقوق بشر بلاروس به نام «وسنا» روز یکشنبه فهرستی از افراد دستگیر شده در تظاهرات اعتراضی امروز در مینسک را منتشر کرد که بر اساس آن حدود ۲۰۰ نفر در چندین شهر بلاروس دستگیر و برخی آزاد شدند که دست کم ۱۱۳ نفر آنها در اعتراضات در مینسک شرکت داشتند.  

 اعتراضات خیابانی در بلاروس امروز در مینسک، گرودنو، برست و چند شهر دیگر این کشور برگزار شد.

در مینسک پایتخت بلاروس در چند خیابان مرکزی این شهر تظاهرات ضددولتی برگزار شد و در حالی که مخالفان تعداد معترضان را ۱۰۰ هزار نفر خواندند وزارت کشور بلاروس شمار افراد شرکت کننده در تظاهرات را ۱۰ هزار نفر عنوان کرد.

  امروز در مینسک ۱۲ ایستگاه مترو تعطیل بود و ماموران امنیتی با دهها نفربر زرهی و کامیون نظامی و خیابان پراسپکت پابدیتلی و مقابل اقامتگاه رئیس جمهوری بلاروس مستقر شده بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، ماموران امنیتی ۱۰ نارنجک صدازا و نیز گلوله های پلاستیکی به سوی معترضان شلیک کردند و به این وسیله توانستند از نزدیک شدن مخالفان دولت به اقامتگاه رئیس جمهوری بلاروس جلوگیری کنند و بین آنها و معترضان درگیری نیز رخ داد که شماری از مخالفان دولت دستگیر شدند.   

امروز آخرین روز اولتیماتوم سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری بلاروس بود و وی در پیامی که به صورت فیلم در کانال تلگرامی وی پخش شد از مردم بلاروس خواست تا به اعتصابات سراسری در این کشور بپیوندند.

تیخانوفسکایا از همه کارگران و کارکنان بخش های مختلف اقتصادی بلاروس خواسته است تا از روز دوشنبه ۲۶ ماه اکتبر دست از کار بکشند.  

شرایط مخالفان دولت شامل استعفای الکساندر لوکاشنکو از مقام رئیس جمهوری بلاروس، پایان دادن به خشونت ها و آزادی زندانیان سیاسی بود.

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مردادماه سال جاری برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رأی‌گیری اعلام شد؛  لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا، رییس جمهوری این کشور شده است.

مخالفانی که هفته‌ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شده و به خیابان‌ها ریختند؛  اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در دیدار با مخالفانش در زندان، وعده داد که بار دیگر برای پست ریاست‌جمهوری نامزد نشود.

به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های روسیه، لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در دیدار با مخالفان خود در زندان با توجه به خواست مردم و  اعتراضات سراسری به نتیجه انتخابات اخیر در این کشور، قول داد که دیگر برای پست ریاست جمهوری نامزد نشود.  

 لوکاشنکو برای ششمین دوره در پست رئیس جمهوری بلاروس قرار گرفته است.

در عین حال رئیس جمهوری بلاروس گفت که اعتراضات در این کشور از خارج هدایت می‌شود. به گفته وی، اگر عامل خارجی در هدایت اعتراضات نبود، اقدامات تحریک‌آمیز و اعتراضات خیابانی در بلاروس وجود نداشت.

لوکاشنکو روز شنبه در تماسی تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت ‌وگو کرد.

 به گزارش رسانه ها، این گفت وگوی تلفنی بیش از نیم ساعت طول کشید و لوکاشنکو و پمپئو در مورد وضعیت بلاروس باتوجه به اعتراضات این کشور گفت وگو کردند.  

آمریکا پس از بروز اعتراضات برای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های این کشور وضع کرد.

اتحادیه اروپا نیز بسته تحریمی در مورد بلاروس وضع کرده است و از روسیه نیز خواستار خودداری از مداخله در امور داخلی این کشور همسایه خود شده است که مسکو این درخواست را رد کرده و از بروکسل خواسته است از رویکرد مداخله جویانه در امور داخلی بلاروس که کشور متحد روسیه است صرف نظر کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    از زمانی که کرونا اومده مردم اشتیاقشون برای تجمع کردن و اعتراض بیشتر شده!!!!
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    یا مهره آمریکا باید انتخاب شود و یا تقلب شده و مردم باید شورش کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس