شنیده شدن صدای تیراندازی و بمب های صوتی در میدان التحریر بغداد

منابع خبری در بغداد از شنیده شدن صدای تیراندازی های مکرر و بمب های صوتی قوی از سمت میدان التحریر در مرکز بغداد خبر می دهند.

به گزارش مشرق، هم اکنون تعداد معدودی از تجمع کنندگان با گذشت پاسی از نیمه شب هنوز هم در میدان التحریر بغداد حضور دارند.

مشخص نیست که آیا تیراندازی از طرف تجمع کنندگان بوده یا نیروهای امنیتی برای ترساندن معترضان به منظور جلوگیری از نزدیک شدن آنها به مسیرهای مسدود اطراف میدان التحریر بوده است.

این در حالی است که برخی گزارش های رسانه ای یکشنبه شب حکایت از آن دارد که یک نیروی امنیتی به ضرب گلوله در نزدیک پل «السنک» در نزدیکی میدان التحریر زخمی شده است.

تظاهرات سالگرد اعتراضات موسوم به " اکتبر" که امروز در قالب گروه‌های کم شمار در برخی مناطق عراق برگزارشد، در نهایت عصر و شامگاه یکشنبه در میدان التحریر بغداد به درگیری تعداد از معدود تجمع کنندگان با نیروهای امنیتی منجر شد.

نخست وزیری عراق پیش از این خواهان آماده باش نیروهای امنیتی شده بود و تدابیر امنیتی در اطراف میدان التحریر و خیابان‌های منتهی به آن برای تامین امنیت و مقابله با خشونت احتمالی در جریان اعتراضات اتخاذ شد، اما تعداد معدودی از تجمع کنندگان در میدان التحریر با نیروهای امنیتی درگیر شدند و به سمت آنها سنگ و شیشه های آتش زا پرتاب کردند. آنها همچنین تلاش کردند که از سد نیروهای امنیتی مستقر در اطراف میدان التحریر عبور کنند.

 برخی گزارشها حاکی است که پرتاب یک نارنجک روی پل الجمهوریه در اطراف میدان التحریر، باعث زخمی شدن 11 افسر و نیروی امنیتی شده است.

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تجمع کنندگان خواست تا اجازه ندهند که برخی در میان آنها به سمت نیروهای امنیتی سنگ و شیشه های آتش زا پرتاب کنند.

وی تاکید کرد: در این حملات دو افسر و 30 نیروی امنیتی زخمی شده اند.

شایان ذکر است که اعتراض‌ های اجتماعی از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت.

برخی از سیاستمداران عراقی معتقدند که در شکل گیری این اعتراضات، افزون بر دلایل داخلی، تحریکات خارجی نیز نقش دارد و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.

اعتراضات اجتماعی درعراق درنهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش منجر شد و این وضعیت در طول ماه های گذشته بر فضای عمومی عراق حکفرما شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی از جمله امارات و سعودی ها به علاوه رژیم صهیونیستی در این اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق برای برگزاری تجمع نقش داشتند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    عجیب شیر تو شیریه اوضاع اونجا
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    متاسفانه باعقب نشینی نیروهای انقلابی میدان به دست مزدوران امریکایی افتاد ازاول نباید میگذاشتند کاربه اینجاها بکشد یکعده که نماینده تمام مردم عراق نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس