صرف نظر از نتیجه انتخابات تنش میان آمریکا و چین افزایش می یابد

یک رسانه انگلیسی با اشاره به رویکرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عنوان داشت که صرف نظر از نتیجه انتخابات ماه نوامبر روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود.

به گزارش مشرق، گاردین در تحلیل خود از تنش های میان واشنگتن و پکن می نویسد: روابط چین و آمریکا پیش از انتخابات نوامبر به پایین­ترین میزان رسیده است. دولت ترامپ در زمینه موضوعات همچون سینک­یانگ و هنگ­ کنک به وضع تحریم علیه مقامات چینی اقدام کرد و همزمان روابط با تایوان را، ازجمله در زمینه فروش سلاح، افزایش داد. در حال حاضر توافق پایان جنگ تعرفه ­ای متوقف شده است و آمریکا محدودیت هایی بر رسانه های چینی وضع کرده است.

بایدن،  هم در مناظره ریاست­ جمهوری از شی جینپینگ، رهبر چین، به عنوان یکی از «گردن کلفت هایی» یاد کرد که ترامپ روابط گرمی با او داشته است.

بایدن همچنین اتخاذ موضعی محکم در برابر چین را وعده داده است.

وندی کاتلر، معاون سابق دفتر نمایندگان تجاری آمریکا، در این زمینه گفت: «فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهد شد، باید در سال های پیش رو منتظر افزایش تنش ­های اقتصادی، سیاسی و ژئواسترتژیک و حقوق بشری بین آمریکا و چین باشیم.»

به نوشته گاردین، در دوران ترامپ، موضوع هنگ­ کنگ و تایوان از نقاط عطف بوده ­اند. دولت ترامپ در پاسخ به وضع قانون جنجالی امنیت ملی در هنگ کنگ، تحریم ­هایی را بر مقامات مرتبط با سرکوب در این کشور و موضوعاتی مشابه وضع کرده است.

در مورد تایوان، آمریکا برخی از اعضای بلندپایه را به این کشور اعزام داشت، که با انتقاد پکن مواجه شد، رزمایش های نظامی در این منطقه را افزایش داد و مذاکرات اقتصادی جدیدی را با این کشور آغاز کرد.

اگرچه در این زمینه از دولت آمریکا خواسته شده است تا به سیاست «ابهام استراتژیک» خود پایان دهد؛ سیاستی که هم پکن و هم تایوان را با خودداری از اظهار اینکه آیا آمریکا در صورت وقوع جنگ بین این دو به کمک تایوان خواهد آمد یا خیر، سردرگم و ناراضی کرده است. 

گاردین در ادامه می نویسد: تنش­ها در صورت انتخاب شدن بایدن نیز ادامه خواهد یافت، ناظران سیاسی انتطار دارند که تفاوت اصلی در رویکرد باشد.

بایدن متعهد شده است که با متحدان آمریکا برای اعمال فشار بر چین از طریق سازمان های چندجانبه همکاری کند؛ کاری که ترامپ از آن دوری کرد. اما تحلیلگران انتظار دارند که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات در زمینه هایی همچون تغییرات اقلیمی و واکنش به همه گیری کرونا همکاری کند.

چنگ ژیائو، استاد همکار در زمینه روابط بین الملل در دانشگاه رمنین در پکن در این زمینه گفت: «روابط آمریکا و چین هرگز به دوران گذشته خود بازنخواهد گشت.»

در هر صورت، افق رابطه با آمریکا برای چین پس از انتخابات به هیچ وجه روشن نیست و پکن باید خود را آماده کند تا یا رقابت و تقابل تنگاتنگ کنونی با آمریکای ترامپ را غالباً در موضوعات اقتصادی- سیاسی ادامه دهد و یا دردسرهای یک دولت دموکرات به رهبری بایدن را با تأکید بر موضوعات سیاسی و با چاشنی حقوق بشر تجربه کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس