تجام

دولت جدید آمریکا تحت هدایت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب شاید امیدوار به جبران مافات و احیای تعامل سازنده باشد، اما در خواهد یافت که ایران بسیار تغییر کرده است.

سرویس جنگ نرم مشرق - نشریه آمریکایی فارین افرز در گزارشی نوشت: دولت رئیس‌جمهور دونالد ترامپ طی چهار سال گذشته به جای تبعیت از یک سیاست خارجی صرفاً مجازات‌هایی علیه ایران وضع کرده است. آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و چند دور تحریم به طور یکجانبه علیه این کشور وضع کرد. دولت جدید آمریکا تحت هدایت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب شاید امیدوار به جبران مافات و احیای تعامل سازنده باشد، اما در خواهد یافت که ایران بسیار تغییر کرده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ایران طی چهار سال گذشته بیکار ننشست و منتظر نماند که توافق هسته‌ای دوباره از سر گرفته شود. جمهوری اسلامی در عوض در راستای تقویت موضع نظامی خود و بهبود اوضاع اقتصادی‌اش به تشریک مساعی با چین و روسیه روی آورد. چین و روسیه اکنون بطور کامل در امور ایران از زیرساخت‌های نفتی و بندری این کشور گرفته تا قابلیت‌های دفاعی‌اش دخیل هستند. به دلیل تعمیق این همکاری‌ها، ایران برخلاف گذشته کمتر در برابر پیکار «فشار حداکثری» ترامپ آسیب‌پذیر است یا پذیرای تعامل مدنظر بایدن است.

ورود چین به خلیج فارس

فارین افرز می‌نویسد: در سال ۲۰۱۶، تهران و پکن زمینه شکل‌گیری شراکت راهبردی ۲۵ ساله که بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین به شمار می‌رود را فراهم کردند. اما روابط میان دو کشور به قبل‌تر برمی‌گردد، یعنی زمانی که ایران در کانون جاده ابریشم قرار داشت. امروزه، رهبران ایران به چین نه تنها به عنوان ابزاری جهت باز کردن گره تحریم‌های آمریکا، بلکه منبع کمک‌های مالی، فناورانه، و نظامی می‌نگرند و معتقدند که این کشور می‌تواند فشارهای آمریکا را خنثی سازد.

چین خودش را مدافع حاکمیت ملی کشورها معرفی می‌کند و این آرمان را در قالب انتقاد از سیاست تحریمی آمریکا ضد ایران به پیش می‌برد. ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل نوشته که تحریم‌های آمریکا ضد ایران «فاقد هرگونه تأثیر حقوقی، سیاسی، یا عملی» هستند. وزارت امور خارجه چین نیز آمریکا را به «نقض مکرر قوانین بین‌المللی» متهم کرده و از واشنگتن مصرانه خواسته تا «از دنبال کردن مسیر اشتباه» در خصوص ایران دست بردارد. در ماه اکتبر، وزارت خزانه‌داری آمریکا تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی را در معرض تحریم‌های خود قرار داد. چین در پاسخ به این اقدام، یک روز بعد میزبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بود.

چین حدود ۴۰۰ میلیارد دلار جهت سرمایه‌گذاری و ارتقای صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی ایران و بهبود شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای این کشور اختصاص داده است. چین همچنین مشغول تأمین مالی و تجهیز بنادار چابهار و جاسک واقع در ایران است. این دو بندر دارای نقش مهم و حیاتی در پروژه احداث یک خط لوله هستند که تهران را قادر می‌سازد در راستای صدور نفت خود تنگه هرمز را دور بزند. گسترش این دو بندر موجب می‌شود تا تلاش‌های آمریکا جهت ممنوعیت صادرات ایران با مشکل مواجه شوند.

جلوگیری از حمله آمریکا به ایران

این پروژه شاید آمریکا را در خصوص حمله به ایران مردد سازد، زیرا قرارداد میان پکن و تهران ظاهراً یک مؤلفه نظامی را نیز در بر می‌گیرد. بندر جاسک در حال حاضر چیزی جز یک بندر ماهیگیری نیست، اما در بیرون تنگه هرمز قرار دارد و پس از بسط و توسعه می‌تواند به ناوهای جنگی چین امکان دهد تا ورود و خروج از تنگه را کنترل کنند. چین در خصوص بسط و گسترش فرودگاه چابهار نیز تعهدات مالی دارد. توسعه فرودگاه موجب می‌گردد تا قابلیت هوایی نیز به قابلیت دریایی اضافه شود. چنین در چابهار همچنین مشغول ایجاد یک ایستگاه شنود منطقه‌ای است که به این کشور امکان می‌دهد تا سیگنال‌های مخابراتی را تا شعاع ۳۰۰۰ مایلی ردگیری کند. مقر پیش‌قراول ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در قطر در محدوده این شعاع فرار می‌گیرد. ایران حق دارد امیدوار باشد که دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی، جنگ الکترونیک، و دفاع هوایی چین مانع حملات هوایی آمریکا و متحدانش خواهد شد.

ثبات قدم روسیه

روسیه از دیرباز در خصوص به چالش کشیدن آشکار موضع واشنگتن در قبال تهران پیشگام بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در ماه سپتامبر در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «ما از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم، ما به آنها عادت داریم. این امر در هر صورت تأثیری بر سیاست ما ندارد. همکاری ما با ایران دارای ماهیت چندوجهی است... یک دستور اجرایی دیگر [از طرف رئیس‌جمهور آمریکا] رویکرد ما را تغییر نخواهد داد.» هنگامی که واشنگتن در ماه اکتبر باز هم بر شدت تحریم‌ها افزود، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در خصوص تقویت امنیت منطقه، تجارت دوسویه، و همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر رایزنی کردند.

روسیه از فروش سلاح به ایران استقبال می‌کند و ایران نیز از خرید سلاح خوشحال می‌شود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خودستایانه گفته است که «چیزی به اسم ممنوعیت تسلیحاتی ضد ایران وجود ندارد... [و] هیچگونه محدودیتی نیز وجود ندارد.» هنگامی که سازمان ملل ممنوعیت تسلیحاتی ضد ایران را روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ برداشت، روحانی پیروزمندانه اظهار داشت: «می‌توانیم از هر که خواستیم اسلحه بخریم.» بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، جنگنده‌های سوخو ۳۰، هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰، تانک‌های رزمی تی ـ ۹۰، سامانه‌های ضدهوایی اس ـ ۴۰۰، و سامانه‌های دفاع ساحلی باستین روسیه می‌توانند جزو این سلاح‌ها باشند. تنها محدودیت‌ها در این زمینه بودجه دفاعی تهران و تمایل مسکو به تجهیز همسایه جنوبی خویش هستند.

ظریف در ماه جولای با لاوروف دیدار کرد تا درباره گسترش همبستگی و اتحاد میان دو کشور گفتگو کند. تهران به دنبال ارتقای معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است که در ماه سپتامبر ۲۰۰۱ منعقد شد. در عوض، روسیه خواهان دسترسی نیروهای هوایی و دریایی خود به پایگاه‌هایی در درون ایران است. سپاه پاسداران از قبل با نیروهای روسیه و نیروهای کمکی این کشور در سوریه همکاری کرده است.

مزایای تقویت روابط با چین و روسیه

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تهران اکنون شاهد مزایای ناشی از تقویت روابط با چین و روسیه است. روسیه در اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۹ چین و ایران را در رزمایش دریایی چهار روزه کمربند امنیت دریایی در خلیج فارس، دریای عمان، و اقیانوس هند شرکت داد ــ این آب‌ها تاکنون تحت کنترل ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا قرار داشته‌اند. در قالب رزمایش‌های دریایی، ظرفیت چابهار جهت رقابت با پایگاه فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در بحرین محک زده شد. بعلاوه، نیروهای ایرانی در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ جهت انجام رزمایش‌های مشترک در قفقاز به نیروهای چینی، روسی، و نیروهای وابسته اضافه شدند.

چین و روسیه مشترکاً علاقمند به مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا ضد ایران هستند، از جمله تحریم‌های ثانویه که موجب شده‌اند کشورهایی که خودشان هیچگونه محدودیتی ضد ایران وضع نکرده‌اند نیز دچار زحمت شوند. چین و روسیه در ماه اوت با همکاری یکدیگر تلاش کردند دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله متحدان سنتی آمریکا نظیر فرانسه و انگلیس را متقاعد سازند که با پیشنهاد آمریکا جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها ضد ایران مخالفت کنند. هنگامی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا متعاقباً نهادهایی در چین و هنگ‌کنگ را به خاطر کمک به فعالیت‌های کشتیرانی ایران در معرض تحریم قرار دارد، دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل سرسختانه توئیت کرد: «آمریکا کاره‌ای نیست که به ما یا دیگران بگوید چکار کنیم یا چکار نکنیم.»

مقامات چین و روسیه در جریان کنفرانس مطالعات محیطی در پکن در سال ۲۰۱۹ این موضوع را روشن ساختند که هدف مشترک کشورهایشان کنار زدن آمریکا به‌عنوان یک قدرت جهانی است. آنها به دنبال ایجاد یک نظام چندقطبی هستند تا آن را جایگزین نظام تحت سلطه آمریکا کنند. ظریف نیز در قالب لفاظی‌های تکمیلی در توییتر نوشته است که کشورش «یکجانبه‌گرایی آمریکا و تلاش‌های این کشور جهت ایجاد یک دنیای تک‌قطبی را رد می‌کند.»

به عمل کار برآید

بایدن می‌داند که نیازمند ازسرگیری مذاکرات با ایران است. بایدن به‌عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری نوشت اگر تهران به تبعیت دقیق از توافق هسته‌ای برگردد، «من دوباره به توافق می‌پیوندم و از تعهد مجدد خویش در قبال دیپلماسی بهره می‌گیرم تا توافق را با همکاری متحدانمان تقویت کرده و گسترش دهیم و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را به نحو مؤثرتری دفع کنیم.» دولت بعدی آمریکا بر این نکته واقف است که نمی‌تواند اهمیت ایران در منطقه خلیج فارس را نادیده بگیرد.

اما دولت جدید آمریکا کار سختی در پیش دارد و باید رهبران ایران را متقاعد سازد که احیای توافق کنونی یا هرگونه توافق جدید برخلاف توافق قبلی برهم نخواهد خورد. در این خصوص «کردار و عمل از همه مهم‌تر است.» بعلاوه، علیرغم فشار بی‌امان تحریم‌ها، رهبران ایران در خصوص دستیابی به سلطه منطقه‌ای و حفظ حکومت از خود ثبات قدم نشان داده‌اند. اینکه فکر کنیم آنها اکنون می‌پذیرند که قابلیت‌های تسلیحاتی کشور خود را محدود سازند، آنهم در شرایطی که رقبا در خلیج فارس مشغول بسط و گسترش قابلیت‌های تسلیحاتی خویش هستند، باورش سخت و دشوار است. بایدن شاید به دنبال دور کردن تهران از پکن و مسکو باشد، اما او برای کشوری که نه به دنبالِ و نه مایل به اتحاد با آمریکا نیست، چیز زیادی برای عرضه ندارد.

این نشریه معتبر و برجسته آمریکایی در پایان گزارش خود مدعی شد: چین و روسیه دو کشور همفکر هستند که ایران به همکاری‌شان نیاز دارد تا بتواند به یک بازیگر قدرتمند در درون نظم نوین جهانی تبدیل شود. اگر این دو کشور قدرتمند در کنار ایران قرار گیرند، رهبر ایران قادر خواهد بگوید سلطه آمریکا بر دنیا «دوام چندانی نخواهد داشت»، همانگونه که قبلاً نیز گفته است. ظریف نیز قادر می‌گردد در راستای تقویت محور سه‌گانه جدید میان تهران، پکن، و مسکو رفت‌وآمد کند و اطمینان یابد که ایران در مرکز این محور باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 145
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 55
  • SE ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    92 5
    با چوپان گرگ صفت معامله کردن نتیجه اش مرگ است
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      65 4
      تا وقتی لیبرال ها یا تفکر لیبرالی و خودحقیر پنداری در راس کشور هست، آمریکایی ها به هر چیزی که در ایران بخواهند میرسند. برجام ۲ و ۳ و لیبی شدن ایران و ترور نخبگان و فرار مغز ها و ...
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      31 14
      از قدیم گفتن تا خر در جهانه مفلس در نمیمانه!! تا وقتی این اصلاحاتچیا سوار کارن، یانکیها هر کاری بخوان میکنن، هیچ هم دشوار نشده!!!
    • mahdi IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      34 5
      واقعا صحیح هست حود حقی پنداری این جماعت نئو لیبرال که هیچ اعتقادی ندارند این جماعت حقیر پندار خدایشان امریکاست و خود را پاچه خوار امریکا می دانند ملت باید هوشیار باشند تا فریب نخورند مثل سال 92 و 96 این هشت سال هم کشور و ملت بشدت تحقیر شدند ترور شدند فریب شدند ملت باید هوشیار باشند نه به اصلاح طلب و نه به اصولگرا رای بدهند باید به کسی رای بدهند که خودش را هم انقلابی و هم خادم ملت و فرزند ملت بداند نه ارباب و اقای ملت همین و تمام غیر از این دوباره باید تحقیر بشویم از امریکا و مثل لیبی شویم تمام
    • SE ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      44 14
      آمریکا یک کشور در حال فنا شدن است.....قرداد جدید اقتصادی چین عملا چین را به ابرقدرت تبدیل کرد وهمه چیز پایان یافت....چین در چند سال آینده ابر قدرت اول دنیا خواهد بود بدون شک...ایران نیازی به غرب ندارد.......غرب در حال نابودی است.......فقط باید به سمت شرق حرکت کرد
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 1
      شعار و توهم با امار فرق دارد امار چیزی می گوید شعار چیز دیگر اما امار باید واقعی باشد.نه مانند امار هایی که احمدی نژاد میداد
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    61 3
    وقتی که همه معادلات آمریکا در باره ایران شکست خورده است و این کشور هیچ جایگاهی در آینده روابط با ایران ندارد پس درخواست ها و زیاده خواهی های آمریکا درباره ایران مثل آب در هاون کوبیدن است شرایط آمریکا نسبت به دهه های قبل بسیار اسف بار است و هر کشوری با آمریکا رابطه برقرار کند باید بخشی از مشکلات آمریکا را به دوش بکشد آخرین عرض اندام آمریکا در صحنه جهانی استفاده از دلار است اگر دلار حذف شود و مبادلات اقتصادی در سطح جهان به ارز های دیگر تبدیل شود باید با موجودیت آمریکا بعنوان یک ابر قدرت خداحافظی کرد این کاریست که چین و ایران و روسبه و سایر کشورها باید انجام دهند
    • Manjaloo307 IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      8 0
      پس شعار ن شرقی ن غربی چی شد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 2
      واقعا امریکا در حال نا بودی است ؟؟؟!!این همه مشکلات برای ما درست کرد جلوی دنیا را حتی چین وروسیه و...رو گرفت از پروژه های ما بیرون.رفتند.اقتصاد نظامی سیاسی اول جهان در حال نابودی ایت نابغه هستی حیف مانند شما ها
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    48 3
    مرگ بر آمریکا
  • حامد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    64 2
    بایدن گفته باید عربستان و امارات را به جمع کشورهای مذاکره کننده اضافه کنیم ! و در مورد برنامه موشکی و منطقه ای هم باید مذاکره کنیم ! با این شرط و شروط ها امکان بازگشت امریکا به برجام وجود ندارد و ظریف هم دیروز تاکید کرد که امریکا در شرایطی نیست که برای ایران شرط بگذارد.
  • ترکمنچای IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    77 4
    درس عبرت برجام بی فرجام این بود که هیچگاه در گفتگو به امریکای جنایتکار تروریست درجه یک اعتماد نکنیم .
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    38 1
    به فرض محال بایدن به برجام برگردد در اولین اقدام مکانیسم ماشه و اسنپ بک را فعال میکنه و با تهدید و تحریم و فشار مباحث موشکی و منطقه ای را مطرح می کند و هرگز کاری نمی کند که به ضرر امریکا و به نفع ایران باشد.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    47 4
    ایران حق دارد امیدوار باشد که دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی، جنگ الکترونیک، و دفاع هوایی چین مانع حملات هوایی آمریکا و متحدانش خواهد شد!! به نظر میاد این اراجیف نویسنده بیشتر برای لاپوشانی ضعف نظامی آمریکاست، یعنی چون چین نمیذاره ما نمی تونیم به ایران حمله کنیم. نه داداش، ما بدون چین هم خوب بلدیم چطور دندون های شما رو بکشیم.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    23 1
    نویسنده ی مقاله ظاهرا بد جوری سوخته.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    25 1
    آمریکای افلیج
  • احمدزاده IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    40 1
    با اینکه یه اندیشکده در سطح بین الملل و معروف هستش ولی قبول کنید که از داخل ایران اطلاعات ناقصی دارند، جوری از روحانی و سفرهای ظریف میگه که انگار این دو تا آخر فهم استراتژیک هستن:)) داداش اونی که اقتدار و افزایش قدرت رو دنبال می کنه و به پیش میبره سیدعلی و نیروهای انقلابی تحت زعامت او هستن وگرنه لیبرال ها و اصلاح طلبا رو که ول کنی دو دستی کشور رو تقدیم آمریکا می کنند.... ثانیا یه جوری از نقش چین میگه (مثل این براندازا و لیبرال های خودمون) که انگار چین توی بنادر ایران پایگاه های بزرگ احداث کرده و حکومت تشکیل داده، به پادوهای داخلی تون بگید یه سر به چابهار و جاسک بزنن و ببینند اونی که داره این مناطق رو توسعه میده قرارگاه های سازندگی ارتش و سپاه هستن .... حقیقتا از داخل جامعه ایران، فعالیت نیروهای انقلابی (اعم از مردم و ارتش و سپاه) هیچ تصویر دقیقی ندارند....
    • مظفری IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      25 1
      دقیقا.احسنت برشما
  • ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    21 1
    خروج امریکا از توافق برجام تنها بی احترامی به اعتماد جهانی نیست بلکه مستقیما یک نوع بی احترامی به دولتهای چین - روسیه و تا اندازهای تروئیکای اروپایی است. چند سال زحمت وزیران و مسئولین کشورهای 5+1 را به هدر دادن است. به نظر بایدن میبایستی ابتدا از 4+1 بخصوص ایران - روسیه و چین بابت عملکرد احمقانه ترامپ - با شخصیتی که بیشتر شبیه فروشندگان ماشین های دست دوم است تا یک رئیس جمهور - عذرخواهی کرده سپس بدون قید و شرط به توافق هسته ای بازگردد - بلافاصله تمامی تحریمهای مسخره را بردارد - خصارتهای مالی وارده به ایران را جبران کرده و سوگندنامه ای امضاء کند مبنی بر اینکه نه خود و نه رئیس جمهوری های آینده اقدام به عهدشکنی نمایند. در ضمن خصارتهای وارده به جامعه جهانی را نیز تقبل نماید.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    29 3
    بله ایران میتواند قدرتمند شود ولی به شرط آنکه مانع بزرگی به نام اصلاح طلبی (شعبه لیبرالیسم در ایران) به طور کلی جمع شود.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    11 11
    مذاکره میکنید خوب هم مذاکره می کنید. منتها پوست مردم رو با گرانی می کنید.
    • شهباز قلیزاده IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      6 2
      بردموشکها زیاد بشه مردم دیرزود درست میشه فقط قدرتی نظامی
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    32 2
    علنا از نظم نوین جهانی دارن حرف میزنند نظمی که استارتش را پاندمی کثیف و دروغین کرونا زد
    • GB ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      9 2
      دیگه نظم نوین نمیگن. اسمش شده NEW AGE یا NEW NORMAL یا همون عصر جدید
  • ایرج NL ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 27
    بازیگر قدرتمند هههه...با این اقتصاد فروپاشیده صف بستن برای مرغ و تخم مرغ و روغن خوراکی و گسلهای قومیتی و نژادی نمونه اش تظاهرات تبریز و اردبیل و تهران ....حتی فردا باکو و ترکیه و عربستان و ترکمنستان و کردستان ادعای ارضی کند نباید شاکی باشیم مرد باش نمایش بده مشرق امید مردم داره ناامید میشه
    • Mjp IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      27 2
      ظاهرا ازایران به دوری اصلاایرانوارنزدیک. ندیدی یادورگه هستی یااینکه فارسی فقط بلدشدی تایپ کنی.. اخه کجای ایران گسلهای قومیتی هست؟ کدوم تظاهرات؟ نکنه جمعیتی ک برای شهیدسلیمانی امدنداونوازرسانه های غرب برعکس دیدی ویکم جو برداشتی.. بهمین خیال باش.. اون کشورهایی همچون لیبی وامریکاهست ک مردم علنا دودسته شده گسل به اون میگن ای فارسی نویس
    • وطن دوست IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      2 3
      غربزده خواب دیدی خیر باشه فکرکنم زیاد اینترنشنال وبی بی سی وشبکه های معاندو گوش میدی یاتوهم زدی درسته گرونی هست اما مردم ایرانزمین همبشه هوشیار متهد یکدل وشجاعانه ازخاک وکیانشان دفاع کرده اند این ملت شیعه ی مولاعلی(ع)وملت امام حسین(ع)هستند میجنگند میمیرند ذلت نمیپذیرند اینوبه اربابات هم بگو
    • علیرضا IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 1
      واقعا مردی@
  • mojtaba SE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    33 2
    امریکا مرده است و تحلیل گرها هم راه حلی جز نق و درد دل و عزا برای گفتن ندارن!!مردگان رو بگذارید بنالند همه..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • DE ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    29 2
    اگر عوامل نفوذی داخلی کمک نمی کردند نمی توانستند این کار را انجام دهد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    26 2
    این واقعیت ایران است که دشمنان به آن معترفند اما غربگراهای سست عنصر نمی خواهند بپذیرند در هر حال آنها هم روزی همانند ارباب خود به این واقعیت خواهند رسید
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    17 1
    امریکا فقط می خواهد ایران را غارت کند تمام
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      9 1
      خوابی عموجان بدون آمریکا هم داره غارت میشه چشماتوواکن
  • NL ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    14 2
    #مذاکره نمی کنیم # نزنیم- میزنن لبخند ....مماشات....دیگه بسه.....باید تمام تعلیقهای هسته ای کنسل بش.....وبا قدرت انتقام بگیریم.......طوریکه بازگشت به برجام بشه برای جو بایدی آرزو و برای همین برجام که خودشون زدن زیرش بیاین و بیفتن به پای ایران ....................همین
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      9 1
      دیپلماسی تهاجمی و با قدرت جواب میدهد
    • مشاور IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      مگه از ما حقوق میگیرن که به پای ما بیافتن و یا ما میخواهیم همه رو بکشیم که به پای ما بیافتن درست و معقول صحبت کنید ما موظف به دفاع از حق خود هستیم زور گویی هم چه در داخل وچه در خارج در دین مانیست والسلام
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    22 0
    اینها روشهای مختلی برای استعمارگری وچپاوول استفاده میکنند۱--اگر تسلیحات نظامی وبمب اتمی نداشته باشی با روش جنگ وزور -۲-اگر پیشرفت داری ودوست هستی وهرروز پیشرفت وتاثیر گزاریت بیشتر باشدبا روش نفوذ،اتقلاب وشورشهای رنگین واگر دشمنی هستی که بمب اتم وسلاحهای پیشرفته داشته باشی باتمام روشهاوابزاربجز بمب اتم به جنگت میآیتد واگر بمب اتم نداشته باشی نداشته باشی با تمام روشها به جنگت خواهتد آمد
  • DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 4
    چین دوتا فلفل تند به ایران بده تا امریکا و اسرائیل حساب بیاد دستشون وبرن بشینن سرجاشون و خفه خون بگیرن.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    13 1
    توصیه به شرق و غرب و کوردلان داخلی ...آزموده را آزمودن خطاست .
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    15 1
    مذاکره بی مذاکره بر افساد طلبان
  • NL ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    11 1
    #مذاکره نمی کنیم #نزنیم_می زنن باید در حوزه هسته ای ....اقتصاد مردم ....و انتقام حرکاتی قوی و منسجم داشته باشیم ......تا کدخدا با چراغ دنبال برجام بگرده .....فردو را با تمام ظرفیت فعال کنیم.....مشکلات اقتصادی مردم و به خصوص قشر کارگر را حل کنیم....انتقام بگیریم که تا همیشه گوش استکبار را کر کند ......اینجوری خود این وحشی ها به ....گ.....و.......ه......خوردن می افتند
  • NL ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    4 0
    #مذاکره نمی کنیم #نزنیم_میزنن ما تمام حسن نیت خود را به این وحشی ها نشان دادیم هفت ساله هر چه خواستند انجام دادیم نفرات شاخص ما را در خوره های مختلف شهید کردند ....بغض در گلو و اشک در چشم تحمل کردیم ....ولی این ترور آخر حجت را بر همه تمام کرد.....این کدخدا و ارائه دور و برش زیر آدم متوجه نمیشن .....با اینا باید با زبون خودشون صحبت کنیم ......اینا زبانی جز زور و قدرت متوجه نمیشن ....پیش بینی ایرانی قدرتمند
  • NL ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    #مذاکره نمی کنیم #نزنیم _میزنن آقایان اصلا طلب واقعیت اینه که روشها و نسخه های شما برای این مملکت و انقلاب دیگه جواب نمیده ....محترمانه برید کنار تا ...بچه های انقلاب کاری کنن کارستان .....انقلاب هم ارث پدرتون نیست که ....اگه این بشه ملت هم از خطاها ی شماها گذشت می کنن ...در غیر این صورت هم کنار گذاشته خواهید شد هم به جرم خیانت محاکمه
  • سید مهدی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 1
    تنها راه بخاک مالیدن و اتمام هژمونی امریکا بازگشایش جاده قدیمی ابریشم و ایجاد یک بازار تجاری وسیع در طول کشورهای اطراف این جاده خواهد بود از طرفی باید حواس نظام به ماهواره های جاسوسی باشه بهتره با چین برای زدن ماهواره ها مشورت و قراداد امضا کنه وگرنه از این ماهواره ها ضربه خواهیم خورد
  • NL ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    9 3
    #مذاکره نمی کنیم #نزنیم_میزنن وقتش شئونات مملکت در اختیار افراد شجاع و انقلابی قرار بگیره .......با تدبیر حضرات افساد طلب ...اقتصاد که هیچ ....هسته ای که هیچ .....نظامی که هیچ ....منطقه ای که هیچ ......فکر کنم همه چیز رادر اندک مدتی واگزار کنیم (لیبی سازی کامل ایران)....... وقتش رسیده رفورم اساسی ایجاد بشه
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 3
      سلام نفست از جای گرمی در میاد 5لینری روغن شده 150چه ربطی به افساد طلب داره
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 6
    نه مذاکره،نه جنگ،نه انتقام ونه هیچ چیز دیگر-...های استعمارگر...
  • رضا IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    6 2
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران
  • NL ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    5 0
    #مذاکره نمی کنیم #نزنیم_میزنن بزرگی و بزرگ بودن هم زحمت و مشقت دارد هم هزینه.....توی این مدت مردم هزینه سنگین دادن پس باید حرکت به جلو انجام دهیم ....انفعال دیگه بسه وقتش حرکاتی بزنیم تا طرف مقابل شوکه بشه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 1
    سیاست کلی آمریکا تضعیف ایران است .یک بار با امضای برجام و تضعیف قدرت هسته ای و یک بار با خروج از برجام و تضعیف اقتصاد وبار دیگر برای اینکه مقدار مواد هسته ای غنی شده بیشتر از حد مجاز نشود سیاست بازگشت به برجام را انتخاب می کنند و این سیاست را مانند یو یو ادامه می دهند ولی غافل از اینکه تقدیر ایران قدرتمند شدن و بسط قدرت منطقه ای آن است و هیچ گریزی از آن نیست و فقط کمی به تاخیر می افتد و حتی خائنین و مسئولان کم کار و بی همت داخلی نیز نمی توانند جلوی این امر را بگیرند.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 1
    مرگ بر آمریکا
  • akbar_ghahramanian JP ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 2
    ترامپ یک قماربازاست درمورد برجام قصد برد داشت وقتی که متوجه شد که باخته ازبرجام خارج شد وبااین کارش باختش چندبرابرشد اگر الان قصد مذاکره داشته باشندبایدشروط ایران راقبول کنند
  • حسن IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    4 0
    آقا روزگار برا مردم خوب بشه، حالا هر جوری که بلدید.
  • رادمنش IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 1
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ما کاخ سفید را حسینیه میکنیم راه قدس از واشنگتن می گذرد
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      6 2
      ارواح پدرت این خودت تنها گفتی حتما مداحی کاخ سفید توشیرین عقل هستی
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 1
      ارواح پدر خودت، تو که مطمئنا توالت شو کاخ سفید هستی!! خخخخ
    • DE ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 1
      فرعون هم فکر نمیکرد کاخش یک روزی غارت بشه و هر تیکه ایش را در موزه ای پیدا کنی ممرضا شا هم کاخش شد موزه . تخت جمشید با عظمت و شکوه و یا آثار باستانی رومیان....کاخ سفیه هم در آینده ای نه چندان دور موزه شده و جنایتکاران یانکی آباد به ذباله دان تاریخ خواهند رفت. این جبر تاریخ بود برات نوشم در کامنت بعدی از مثلثات و هندسه و ریاضیات مخصوصا حساب استدلالی تاریخ هم مینویسم . مثل اصلاح طلبها که به همه جا اغتشاش کردند خود مردم امریکا بعد از شکستن تمام مجسمه هاشون به کاخ سفیه هم ان تگرال خواهند زند. با این تفاوت که مردم امریکا از طرف جورج سوروس و رژیم امریکا برای ان تگرال زدن به کاخ سفیه تحریک و خریداری نخواهند شد
  • علی GB ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 2
    دست اصلاح‌طلبان باشه میگن مذاکره کنیم و دوباره امتیاز بدهیم به دشمنان چون اونها ترسو هستند و سیاست جای ترسوها نیست.درود بررنماینگان شجاع مجلس فعلی.نمایندگان مجلس قبلی که اکثرا به دلیل فساد مالی تایید نشدن.
    • منصور IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 0
      اصلاح طلبان اگر امتیازی هم بدن بلافاصله کیهان ومشرق تو بوق وکرنا میکنن ولی اصولگراها امتیاز میدن وهیچ کس هم نمیفهمه .
  • محفوظ IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    پس این شعار نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی ، چه شد ؟ ملت ایران چقدر باید تاوان بدهد تا این آقایان متوجه شوند که در دنیای امروز یک جانبه گرایی ( حتی در مسئله اتمی ) بی معناست . پیشنهاد میکنم در مسئله اتمی هم مانند عربستان ، اهداف را با مشارکت سایر کشورهای قدرتمند ( تلفیقی از غرب و شرق ، به پیش ببرند ) .
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    تنها راهی که می‌تواند این اتحاد بین ایران چین وروسیه را به هم بزند خروج ایران از برجام یا استفاده یکی از اروپاییان از مکانیزم ماشه است که عملا تحریم ها از طرف سازمان ملل برقرار میشود لذا ایران باید با سیاست بازی مخالفانی مانند اسراییل ،عربستان ‌تندروهای امریکا را مهارکند ترور دانشمندان،حمله به پایگاههای نیروهای همسو ایران در سوریه واعمال تحریم های سختتر وسناریوهای دیگر نباید تحریکمان کند شکی نیست امریکا کوتاه خواهد آمد اما زمانبر خواهد بود
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    گرگ ها همیشه با همند فقط نباید بره بود
  • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    این دولت ایران رادرموضع انفعال قزارداده مابایدهرچه سریعترازاین موضع خارج شده وبا تصمیمات عزتمندانه موردتایید رهبری اهدافمان راپیش ببریم
  • امیر IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    به فکر مردم باشید و بالا بردن ارزش پول ملی با اعتماد سازی و دست از خارج بردارید با کشورهای دوست همکاری کنید بهتر است
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 1
    مذاکره بر سر چه چیزی؟ از طرف ما هسته ای، موشکی، نفوذ منطقه ای. از طرف غربی ها چی؟ پولهای بلوکه شده خودمان؟ این پولها که حق خودمونه و مال خودمونه. در مذاکره باید آنها هم چیزی با خودشان بیاورند که هرگز نخواهند آورد. پس برای چه چیزی و بر سر چه چیزی مذاکره کنیم؟ آهایی مذاکره چی ها آهای برجام طلبها! کجای صحبت من غیر منطقی هست؟ کدام کشور با غربیها مذاکره کرد و تکه تکه نشد؟ شوروی و گورباچوف. لیبی و قذافی. عراق و صدام. یوگوسلاوی و اسلوبودان میلوشویچ؟ پس برای چه اینقدر به دولت جدید آمریکا دلخوش کرده اید؟ حرف اول و آخر: نتیجه مذاکره با آمریکا جز زیان و خسارت جبران ناپذیر چیز دیگری نخواهد بود. باید با کشورهای دنیا تعامل کنیم. باید محصولات ارزان قیمت تولید کنیم و به جهان صادر کنیم. باید کار و تلاش بیشتری بکنیم. باید تا می توانیم قوی بشویم.
  • امیر IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 2
    مذاکره خوبه...لطفا مذاکره کنید...مذاکره؟نه اصلا... ههه
    • حسین IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      1 2
      اگه چین لالایی بلد بود .جزیره تایوان را از امریکا میگرفت.امروزه همه کشور ها بدنبال منافع اقتصادی خودشون هستند .وچین از همه بیشتر.دلش برای ما نسوخته این کشور بی دین خدا
  • منصور IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 1
    (خداراشکر بازم این کشور سیدعلی را داره )دوستان من ی سوال دارم اگر روی کره ی زمین هیچ کشوری ب غیر از ایران وجود نداشت تکلیف چیبود؟؟؟باید مینشست امریکا خلق بشه تحریم براش بیاره؟بنظر شما امریکا کاری میکنه به ضررش بشه تو برجام ؟چند سال دیگه این روحانی وظریف میخان کل کشور را تعطیل کنند تا امریکا بیاد ی مذاکره ای کنه. پسر قذافی سیف اسلام گفته چقدر ایران وکره شمالی ب ما گوشزد کردن ک امریکا داره نابودتون میکنه اما پدرم گوش نکرد صد میلیارد دلار فقط حساب بانکی داشته لیبی ........دلخوش کردن ب غرب جز نابودی کشور واز دست دادن قدرت نظامی هیچی نداره .بقول یکی از دوستان میگفت فقط با مالیات میشه دوتاکشور را چرخوند مشکل اب مملکت راحل کنید بدید دست کشاورز برنج مرغ گوشت عدس لوبیا .........ارز اوری اقتصادی مالیده شدن پوزه امریکا ب خاک ؛بنظر من کشور ما ب هرنوع سلاحی احتیاج داره اما متاسفانه شنیده داره میشه برجام موشکی برجام منطقه وسقوط ایران؛سردار سلیمانی براحتی میتونس بره توارتش امریکا با ماهی چند هزار دلار توحسابش اما موند وشهید شد بخاطر کشورش مسولین خواهش میکنم نزارید خون امثال شهید پایمال بشه
  • خودمونی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    این همه خرچنگ و قورباغه که چینیا میخوردن از ایران برده بودن
  • منتظر IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    دست نویسنده درد نکنه همه چیز درست و به جا گفته حقیقت است امریکا خودش هم و هم پیمانانشآن میدانند که هیچ غلطی نمی توانند بکنن
  • ..... IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    جو بایدم اگه پشت گوشت رو دیدی بعد ایران رو میبینی ما مثل شیر پشت وطنمون هستیم
  • .یه شهروند IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 1
    به قول امام رحمة الله امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      1 1
      دقیقا
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    شما قضاوت کنید: کشوری که برای امتیاز گیری قبل از مذاکره همسایگان ایران را ترغیب ب اتحاد بر علیه ایران میکند، درصدد متحد کردن کشور های اروپایی بر ضد ما هست، کشور های دیگر را تهدید ب تحریم خرید و فروش از ایران میکند و بالاخره در برابر ترور بزرگ مرد هسته ای ایران سکوت میکند، چه مذاکره سودمندی برای ایران دارد. بهتر است هرکس راه خودش را برود. اگر امریکا از سلاح های ایران هراس دارد، ایران هم ا سلاح های امریکا می ترسد.
  • US ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    اندیشکدهای امریکایی در این نوع مقالات سعی دارند که مرگ موش را در لای یک رولت خوشمزه به خواننده بخوراند. با تمجید و باد کردن بادکنک در زیر بغل لیبرالهای خائن وطنی و مسئولان بعضا ترسو و تحریف گر انها را تشویق به مذاکره با سرانجام ناکجا آباد میکنند و با فشار یک سوزن و خالی کردن باد تعریف و تمجید در زمان مذاکره نتیجه ای بسیار مخربتر از ننگ جام رقم خواهند زد.
  • Homi IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    مذاکر اصلن اصلن اصلن اصلن مرگ بر امریکا
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    یوسف بایدن یهود است
  • دانا IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    این تحلیل درستی هست . ایران نباید با آمریکا توافق کند . همچنین باید هوشمندانه دابطه با چین و روسیه را هم مدیریت کند تا روابط دوطرفه ی برد برد باشد. با آمریکا و اروپا هیچ توافقی ثمرده نیست.
    • محمود IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      2 0
      سیاست چین دوری ازجنگ وسیاست روسیه نجات خود از نظر اقتصادی است بنابراین این کشورها حتی قول داده باشند در کارکرد حاضر نمی‌شوند وازیاد نبریم آمریکا حدود36درصد اقتصاد جهان را دارد اولین قدرت نظامی و بدون اقتصاد قوی امکان پیروزی نادرست.
  • رضا IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    اگه کمی فکر کنند مار گزیده باید از ریسمان سیاه و سفید بترسه.
  • علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    ایران بین پنج کشور برتر موشکی هست بعد می خوان موشک را سهیمه بندی کنند این دولت امید بود،؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    همیشه همین بوده وقتی طرف مقابل زورش بیشتره دوروبرتو نگاه میکنی این پاواون پامیکنی اخرشم خاک میپاشی صورت حریف درست مثل خود خود خود امریکای ترسو هی برجام برو ‌‌سرجام بیا داره خاک میپاشه اقتدارتو برم مردم ایران اگه مسولینم یک کم به خودشان بیان یک کمم از رهبرشون خجالت بکشن
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    امریکا مثل کسیه که از حریف میترسه این پاواون پا میکنه اخرشم خاک میپاشه چشم حریف یکی میگه برجام یکی میگه سرجام وقتی رهبر میگه امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه مردم فهمیدن صبرکردن امریکا هم فهمیدبه غلط کردن افتاد اگه خدابخواد مسولین ودلالا بفهمن ایران میشه گلستان
  • کارگر IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام، والله حیف از این نظام که فقط یه نقطه ضعف داره اونم فقط و فقط گرانی و تورم مشکلات اقتصادی مردم است و الا دیگه همه چیزش خوبه اگر این مورد مشکلات اقتصادی مردم حل بشه دیگه همه چیز برای مردم خوبه واز همه چیز مردم راضی هستیم
  • سیدمحمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    فقط قدرت نظامی اینارو سرجاشون مینشونه.براصلاحطلبهای مزدور اجنبی پرست.زنده باد سپاه وموشکهای نقطه زن.دنیا و سردارحاجی زاده.کجایی سردار چندوقتیه بهمون امید نمیدی.پیدات نیست.بیا که دلتنگت شدیم.
  • کیوان IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    امریکا نیاز نیست به برجام برگرده اول ضرر و زیانی را که این چند وقت با تحریمهای اوباما و بعدش هم ترامپ ، به مردم ایران وارد کردن را جبران کنه و بعدراجع بهش ۶۹۲۲فکر می کنیم ببینیم چه کنیم .
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    بنظر من اگه این اصلاح طلبها نباشن مملکت درست میشه، دوم اینکه ما نفت رو نباید بفروشیم برای خرج ومخارج کشور ، تبدیل به ارزش افزده کنیم ثروت آفرینی کنیم بعد محصولات رو صادر کنیم
  • فتحعلی IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 1
    انشالله یه تخم مرغ اب پز چینی نوش جانت بشه اخه مرد حسابی از همه گفتی الا ایران یعنی خودمون هیچ فقط چین و روسیه و امریکا هستن این وسط
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 1
    کمر تحریم شکست اما ایرانیان با تفضل خدا راست قامت ماندند و انشاالله در سال های آینده این پیشرفتهای موثر وغالب بر تحریم سرعت فراوان بخود خواهد گرفت . و ایران را بکشوری مطرح در زمینه اقتصادی بیشتر از پیش خواهد نمود . ما نیازی نداریم که قرار باشه در ازاش قوت و قدرتمان را معامله کنیم . راست میگن برجام را بدون بهانه همانطوری که بوده بدون کم و زیاد اجرا کنند . ما که تا کنون شفاف عمل کردیم . چون مانند آنان درو دو رنگ نبودیم . الحمدالله دنیا هم داره متوجه واقعیات میشه . اگر چه با سیاست کاری و تبلیغات سو قصد داشتند خدشه وارد سازند . آنکه بیشتر ضرر میکنه خودشان هستند و برای اینکه به پشت خود را نیاندازند و شکست برنامه هاشون از جمله همراهی عملی در تحریم بی سابقه علیه کشورمان حالا عنوان میدارند برجام با رویکردی نو . نه بابام جان . کافیست . فکر کردین . دیگر فریب بایدن با آوازی دیگر را نخواهیم خورد . جون بجونشون کنی دشمن ایران هستند و نمیخواهند شاهد استقلال ایران باشند . گاهی با تندی و گاهی با نرمی . اما هدفشان یکیست . اینرا از هر ایرانی عاقل بپرسی همین سخن را میشنوی . اعتماد واعتباری به آمریکا و اروپا نیست
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    مرگ بر آمریکا و منافق
  • مجید IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    آمریکاهیچ غلطی ((نتوانسته))است بکند.ترامپ یک حیوان خون آشام وروانیست ولی بااینهمه بی تعادلی وروحیه خون آشامی فهمیدکه ایران دیگرایران سابق نیست که توانست سیلیهای عین الاسدی راتاب بیاوردودم برنیاورد.بایکوت خبری رسانه های آمریکاکه هنوزهم بعدازنزدیک به یکسال هیچکدام اطلاع درستی ازوقایع عین الاسدندارندخودگواهی براین ادعاست
  • DE ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    ایران را کمتر از هر زمان دیگری می‌توان تهدید یا متقاعد به مذاکره کرد.زیرا دست غربگدایان و وابستگان و تکنوکراتها و داداچ ها و رانتخواران برای مردم روشده و در مجلس و دولت آینده محلی از اِعراب ندارند و باید بروند همانجایی که اعراب نی انداختند. ایران انقلابی در آینده دیپلماسی التماسی را تعطیل خواهد کرد.
  • Amir ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 1
    راه نجات کشور اطاعت از رهبری هرچی ک حضرت آقا فرمودند
  • سید علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 2
    یه مشت نشستن برای یانکی ها لاو میترکونن. ادم یاد شب تصویب برجام میفته که چه مفت بوغ بوق کردن
    • رضا IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      پنج شيش تا زيل اين مقاله اظهار نظر كرده اند ، تماماً چرت ! هيچ كدوم از نظرات حضرات بوئى از استدلال و منطق نبرده اند و من شرافتاً در شگفتم كه اين چند نفر عايا يك نفرند ؟!
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    دولتمردان امریکا تازمانیکه ازدایره عقلانیت فاصله گرفته وباتوهم نگاه کنند قدرت واقعی وراه مذاکره باایران را پیدا نخواهند کرد
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    جواب 20.24 ایران شعارش نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی است با شرق ارتباط دارد اما وابسته نخواهد شد ان شاالله
  • ع الف نکا IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    بهتر است مسولین فرموده حضرت امام که فرموده بود نه غربی نه شرقی را نصب العین خود قرار دهند. به جوانان خودش اتکا نماینده که در هشت سال جنگ دیدید
  • حسین US ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    سلام بر انسان ها فکر میکنم هیچ کس بجز خودمون نمیتونه به ما کمک کنه باید باهم و یک صدا باشیم تا بتوانیم بگویی نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی در این شرایط خدا هم همیشه با حق همراه هستش و خودش کمک میکنه .
  • سید مجتبی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند ما اگه به این لیبرال ها اعتماد می کردیم الان انگلیسی صحبت می کردیم اعتماد ما به رهبر نه به این دست ودست وپا جولفتی ها
  • حمزه محمودی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    ایران باید ،نگاهش به شرق باشد ،چون اروپا و آمریکا دربست نوکر و گوش به فرمان اسرائیل هستند،مذاکره کند ولی امتیازی ندهد ،یا اصلن مذاکره نکنند
  • محمد خانی US ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    ایران خدارو شکر قوی ترین کشور در غرب آسیا و نیز در منطقه هست و به کوری چشم دشمنان منافق پرور که اغضای از هم پاشیده منافقین جا داداه اند و به کوری چشم منافقین ذلیل و به کوری چشم آمریکا و اسرائیل ایران ما اینقدری قوی هست در صورت مواجه شدن با تحدید اولا در عرض یک ساعت کاری بکنیم که هزار تا کارشناس جغرافیا و زمین شناس بیان جای اسرائیل را ور روی کره خاکی پیدا نکنن و دوما همزمان و در یک دقیقه کل پایگاه های آمریکای وحشی تر از سگ هرزه رو با خاک یکسان کنیم و سوما چند ساعت بعد پنجاه نقطه در کل پنجاه ایالت آمریکا را با موشک های با برد ۵۰۰ کیلومتر و نه بیشتر مورد هدف قرار بدیم که کمر آمریکای وحشی را در عرض چند دقیقه با خاک یکسان کنیم. انتحانش مجانیه
  • مجید رئیسی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    تا وقتی زیبا کلام برای دیپلماسی ما برنامه ریزی میکنند نتیجش بتن ریختن راکتور دلار ۳۰ تومن قورباقه ابو عطا خوندن قورباقه عربستان امارات
  • احمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    بایدبردموشکها وپهبادها ازاروپافراتروبه امریکا برسه تحریم هم که دیگه بیشترازان امکان نداره چیزی دیگه ماندارین ازدست بدیم فقط مقاومت بدون مذاکره وتلافی کردن هرخمله امریکاواسراییل وقوی کردن تسلیحاتی لبنان وسوریه وفلسطین ویمن انشالله حوادث تاریخی بزرگ به نفع ملت مظلوم مادرراهه
  • مجتبی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    راه نجات ما ایرانی ها فقط مردن هست چون ما بدجای دنیا امدیم
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    موشک قاره پیما با توانمندی بالا جواب این گرگ صفتها است
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 1
    هر اتفاقی یافته توافق بشه یا توافق نشه، من مطمئن هستم که مردم ایران اصلا مهم نبوده و نیستند. قیمت مرغ و گوشت و ... سر به فلک کشیده. شکم گرسنه هم دین و ایمان نمیشناسه. خدایا به امید تو
  • صداقت(فعال مردمی) RO ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    به امید روزی که ایالات متحده هرکدام کشوری مستقل گردند.وکشوری به این نام ازروی کره زمین محوگردد
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    اینها کم کم میخواهند هویج نشون دولت بدهند-تا دوباره ایران را بیاندازند درتله برجام مداکره عادیسازی صلح وآزانس دجاسوق وترور وبی ثباتی وچند قطبی کردن مملکت...
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    این مزه تله برجام یکبار رفته زیر دندانشون وایران را(چندقطبی تر،بی ثبات ونابود..) کردتد) -ایندفعه وبرای آخرین بار خواهدبود،قطعا اینقدر(گل وبلبل وپیاده روی وهتل کنستینتال و‌ هویج نشون ظریف میدهند ووعده ۱۰و۲۵ساله میدهندکه اول بتن کنیم هسته ایمان را بعد وعده سرخرمن میدهند
  • ناآشنا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    من نه تحلیلگرم نه سیاسمتمدار ولی یکچیز رومیدونم طی دوران تاریخی ایران ثابت شده بهیچکس وهیچ کشوری بیش از اندازه نمیشه اعتماد کرد ایران منابع وزیرساختها ونابغه های بسیارداردکه بخواد روی پای خودش بایسته فقط بایدازتنشهای سیاسی درون کشورکاسته شود وجلوی رانت خواری یک عده روگرفت مامنابع لازم رو داریم بدون اینکه به کسی باج بدهیم فقط باید بتونیم ازش استفاده کنیم وجلوی فرارمغزها روبگیریم زنده بادوطنم
  • رسول اکبری IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    مذاکره نمی‌کنیم. و رابطه با آمریکا را نمی‌خواهیم ترامپ و نتانیاهو بعد از کنار رفتن از قدرت ، تاوان جنایت‌هایشان را شخصٱ و با خون خود پس خواهند داد . انشاالله
  • حسین IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    اگر ایران چیزی توی چنته اش نداشت و پوشالی بود . چرا اینقدر ترس دارند؟؟ پس خوب میدانند که قدرت ایران از نظر موشکی بسیار بالا هست . ضمن این که خود آمریکا گفته اگر دست دست کنه چین ابر قدرت جهان و ایران قدرت منطقه میشود. در صورتی که این فرضیه آمریکا احتمالات نیست درست است و همینک هم چین ابرقدرت و ایران قطب قدرت منطقه هست گرانی و فشار به مردم هست قبول ولی اگر قدرت نداشتیم نابود بودیم مرگ بر دولت مردان آمریکای
  • GB ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    ایران زندگی مردم کشور خودشو درست بکنه بازیگر قدرتمند بودن نخواستیم
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آمریکا قدر ایران رو ندونست، ایران پای حرفش ایستادگی میکنه، آمریکا باید خیلی زودتر به فکر حفاظت از ما می‌بود.
  • بیژن IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    رهبری خوشبختانه بر اوضاع وموئلفه های سیاسی واستراتژی انها در بحث جهانخواری وتحمیل اهداف خود برای اطاعت محض ولولوخوره درست کردن ما برای عربها وقوف کامل دارند مشکل ما دله دزدیها بود که نسلشان را می زنیم وسپاه در تجهیز بسیج وکارهای عمرانی کار می کند وارتش هم درخفا به کار خودش می پردازد ،الان سالهای اول انقلاب نیست که دولتمردان ارتش را با چیزی شبیه به برجام باخاک مساوی کردندومتعاقبش جنگهای داخلی وخارجی رابه ما تحمیل کردند،ایران بدون اتکا به اینجا رسیده که از کسی نمی ترسد ولی عربستان وبقیه با همه پولی که برای تسلیحات به امریکا واروپاییان دادند باز مثل موش می ترسندوچسبیدند به اسراییل که مشکل اعرابها است حالا ما به خاطر مظلومیت مردم فلسطین با اسراییل وارد پروسه خف خون بگیر رسیدیم ،ایران را در سرازیری اعتلا وقدرت برتر در منطقه می بینیم حتی بیشتر
  • مجید IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    اگر سیاست مداران ما با چشمک زدن بایدن آب از لبو لوچشان سرازیر نشود به چرب زبانی منافع ملی را به فنا بدهند از دولت مردان ایران بیشتراز اینها انتظار می‌رود گول حر حرفی را نخورند تن به خواستهای این جماعت ندهند برای اینها فرقی ندارد تحریم باشیم فشار تحریم من همسال من تحمل میکنه پس شما نباید خام شده رو قدرت نظامی قمار کنید البته ناگفته نماند تا رهبری عزیز هست خیال خام هست مسولین بخواهند خیانت کنه
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    ما مدیون خون پاک شهدا و مقاومت دلیرانه مردم هستیم نه باغ گلابی برجام.دولتمردان درس بگیرند
  • ایرانی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    آمریکا وچین وروسیه رو ولش کن گوشت ومرغ کیلو چند اجاره خونه پرداختش با بیکاری حل میشه اگر شغل خوب داشتم یخچال خونم پر بود شرمنده خانوادهام نبودم بعد میگم مرگ بر آمریکا
  • محمد IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    ایران دو سال دیگ ابر قدرت جهان میشه با این کارهایی ک داره میکنه ایران زنده باد
  • احد IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    راهی جزتامل با دنیا راهی دیگری نداریم مگر این راه کره شمالی را در پیش بگیریم۰
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 1
    دست از این بجه بازیتان بردارید تا که خودرابه نفهمی مزنید مگر امریکا دلش برای ما میسوزد مخواهد مارا علاف کند تاببیند بااین امروز وفردا کردن ملت ایران از این انقلاب دست بر می دارند بداند گور خوانده خدا با ماست انشااله همه مشکلات را پشت سر میگذریم
  • CN ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    نه شرقی نه غربی.. یا با هر دو طرف مراوده داشته باشید یا با هیچکدام..
  • سیاوش IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آمریکا عملا با خروج از بر جام ایران رابه چین و روسیه قدرت‌های نو ظهور نزدیکتر کرد که این در میان مدت و بلند مدت به نفع هر سه کشور خواهد شد و همچنین با حمایت بی قید و شرط از جنایات اسرائیل این کشور را به عملا به تخته هدف تبدیل کرده و با توجه به ترور و جنایاتی که آشکارا انجام می‌دهد ، شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت و ترور دانشمندان ایرانی.. این کار را به یک رویه خطرناک تبدیل کرده که سایر کشورها هم هر کسی را به هر دلیلی می‌توانند قتل عام کنند در حالی که هیچ اورگان و سازمانی جوابگو نیست. واینها تنها اشتباهات سیاست خارجی کاخ سفید نیستند. ومطمعنا تاوان این حماقت را خواهند پرداخت...
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    برنامه موشکی ایران، به هیچ وجه مذاکره نمیشه.. یعنی آمریکا نمی خواهد. چون اهرمیست برای فروش سلاح به کشورهای عربی، سیاست پدر ومادر ندارد. و مردم زمانی اینو می‌فهمند که هشتاد سال از عمرشان گذشته باشد. خاصیت سیاست مسخ کردن است
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    سیاست بایدن را فهمیدم بیاد میخواد با پنبه سرببره نه ایران موشکی میخواد نه ایران هسته‌ای ولی میخواد گفتگو کنه میخواد ارتباط با ایران را داشته باشه تا هر وقت خواست به اسم بازرسان آژانس بر تمام ایران کنترل داشته باشه . تا به ملتش نشون بده که زرنگم ولی نمی‌دونم طرف ما از برجام چه سودی می‌بره ؟
  • حمید IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    خواهشن. بعضی ها از روی معده حرف نزنند توهین نباید به یک پرچم ویک کشور کرد معنی نداره با جوبایدن بهتراز ترامپ حرام زاده معامله کرد مردم رابیشتر از این اذیت نکنید مگه این دو روز دنیا چه ارزشی داره که انسان هم نوع خودشو ازار دهد. درود بر مردم کل دنیا حتی اون بداش بجز ترامپ لعنتی که باعث بدبختی برای ملت مظلوم. ایران شد
    • آمیز وحید IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      شما دیگه خیلی دموکراتیکی...آورین آورین!!! ایضاً درود بر هرکسی که چون از شما خوشش نمیاد بزنه نیست و نابودتون کنه!... اینها همش تاثیر تلقین خائنانه «ما گشنه ایم»ه ها!!.. در طول تاریخ از هر دین و مسلکی با همین یه جمله حسین بن علی -«دین ندارید،لااقل آزاده باشید»- راه انسانیت رو پیدا کرده اونوقت ما مملکت امام حسین اسممونه و گوشمون رو دادیم به قاتلاش...جالبه که هرکی داد امتیاز بدیم ارتباطات و اغذیه جات! بگیریم، سر داده، جیب مخفیاشم پر کرده جا پیدا نمیکنه بقیه غنائمشو قایم کنه.وگرنه مردم کف بازار نجیب تر ازین حرفان که شرف بفروشن به عوض نون.نجابتی که خائنای داخلی دارن ازش سوء استفاده میکن...والسلام
  • محمد رستمی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    جوبایدن هم یکیه مثل ترامپ این آدم کثیف ترین و پست ترین آدم روی زمین بود که عقده اذیت و آزار مردم ایران تو سر پرورش میداد این آدم هم شکل همون ترامپه .به نظر من در این زمینه باید به حرف رهبر معظم انقلاب اسلامی وراهنمایی های این پیر بزرگ گوش داد و عمل کنیم
  • احمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    بسیار خوب بود
  • شهروند IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    خیلی جالبه . به تاریخ نگاه مجدد کنیم . هیچگاه روسیه .آمریکا و هیچ کشوری برای رضای خدا به ایران کمک نکرده . اشکال از درون کشور ماست . افکار رو منحرف نکنیم . دزدی گسترده ی اقایان عامل فقر و مشکلات ما مردم هست . قاطعانه فساد رو خشک کنید . البته شدنی نیست چون چاقو دستش رو نمیبره.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    مسلمه که کار امریکا واروپا بسیار سخت شده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    خاک تو سرترامپ
  • US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    الحمدالله
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    ما نیاز به اصولگرایان معتقد به اصول داریم نه این اصولگرایان که فقط منافع خودشان و اطرافیانشان برایشان مهم است این باند بازیها فقط به ضرر ملت است
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آیا وقت آن نرسیده یک بار برای همیشه طومار این جنایتکاران را پیچید تا حساب دستشان بیاید
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    به روس ها اصلا نمیشه اعتماد کرد،چینی ها هم خیلی علیه سلام نیستن
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آمریکا حرف مفت میزنه بعدش کشور چین قوی و علم زیاد داره!
  • یعقوب خاکیه IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    ایران بایدحواسش باشدکه چین وروسیه تازمانی باماهمراهی میکنندکه منافعشان تامین باشدپس نه هیچ دوستی ونه هیچ دشمنی تاابدپایدارنیست
  • حسن IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    مطالب فوق کاملا رست استوآمریکاهیچ غلطی نمیتواندبکندایران خودقدرت جهانی هست
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    باشه هر چه در دل داشتید در مورد ایران بیان کردید ولی چهره واقعی ایران را در سال1400 راخواهید دید زیرا با رفتن روحانی قوه مجریه با قوه مقننه وقواه قضائی یک دست خواهند بود وگربه رخصون های داخلی شاهد پیشرفت ایران از نزدیک خواهند بود.
  • خلیل قاسمی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    برای همه مبرهن است که آمریکا آن آمریکای سابق نیست و ترامپ کاری کرد که دست آمریکا برای همه رو شود و من بعد کسی گول آنها را نمی‌خورد....
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    امریکا درست هست که حرف اول را دردنیاازهمه لحظ میزنه ولی قبول بکنیم که شخص ترامپ باعث شد که ابهت امریکا بریزه دولت ترامپ باکسی تعارف نداشت اگه فکر میکرد که به ایران وهم پیمان ایران زورش میرسه تاالان صدبار حمله کرده بود ولی قبول بکنیم که امریکا الان رو به زوال است اگر کشور های اسیا یه دره عیرت بخرج بدهند دلار امریکاراازداد ستد خودشون حذف بکنن طولی نمیکشی که امریکا به صعیف ترین کشور جهان تبدیل میشه
  • دیپلمات مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    امریکا اگر بخواهد برگردد به برجام لازم است تضمین دهد و ان این است که اولا خسارات این چند سال را یکجا به ایرا بپردازد دوما از ملت قهرمان ایران عذر خواهی کند سوما کلیه تحریم ها را بردارد و تروریست بودن سپاه پاسداران ضد تروریست را انکار کند وچهارما اسراییل را برگرداند سر جای خود و بلندی های جولان را تخلیه کند و عربستان را وادار کند دست از محاصره یمن بردارد و امارات را هم همبنژور و پنجم پس از خاتمه کار ترامپ که مصونبت سیاسی نخواهد داشت بجرم ترور سردار رشید ایران سپهبد حاج قاسم سلیمانی کت بسته از طریق پلیس بین الملل هوراه با پومپی تحویل ایران دهد تا در ملا عام تیرباران شوند و نتان یاهوی فاسد را نیز بجرم ترور دانشمندان هسته ایب توسط پلیس بین الملل بازداشت و در یکی از میادین لبنان اعدام نماید و در سازمان ملل تعهد دهد که از این پس دست از شرارت در جهان بر خواهد داشت.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    وقتی ظریف در برجام هشتادوهشت درصدتحریم ها رابه نفع دشمن وضررایران قبول میکندودرقبال آن ده درصدنیروگاههای هسته ای ایران را نابود می‌کند وباعث تحریم‌های بیشترهم میشوند بایدفانرن افرز ادعا داشته باشدایران رابعنوان بازیچه وبازیگرخودش باتهدیدویامتقاعدبه مذاکره بکندوبادادن یک صبحانه کاری وحتی بایک شکلات تیم مذاکره وملت ایران راتوسط آنهاخلع سلاح نموده وشرافت انسانی خودشان ودیگران راپایمال کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس