کد خبر 1134331
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از یک مدرس سواد رسانه‌ای درباره تشخیص شایعه و واقعیت در فضای مجازی نوشت: شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. مخاطب و فرستنده نیز یکدیگر را نمی بینند و این به تقویت شایعه کمک می کند.

پرسیدن این سوالات به تشخیص شایعه کمک می کند:

*منبع اصلی این پیام کجاست؟ *واقعا چه کسی این حرف را زده؟ *آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ *ذینفعان دخیل در این شایعه چه کسانی هستند و از این آب گل آلوده چه ماهی قرار است، گرفته شود؟ *چرا الان؟ *چرا این موضوع؟ و...

شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم‏، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات‏ دقیق به آن پناه می‏ برند و آن را دهان به دهان نقل می ‏کنند و گاه بر آن می ‏افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند.

قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان را در نظر گرفته است، پس شایعه پراکندی قابل تعقیب کیفری است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    اینگونه تشخیص می دهیم هر حرفی طبق گفته ما بود قبول می کنیم هر حرفی مخالف ما بود میگیم شایعست به همین راحتی.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      5 0
      راه خیلی آسونتر داره، هرچی بی بی سی، صدای آمریکا، سعودی، من و تو، سلبریدی ها و این نوع اراذل گفتن از بیخ دروغه و بهش توجه نکنین. بقیه مطالب روهم با چند تا منبع مخالفشون چک کنین، تحلیل کنین ببینین کی راست میگه، اینطوری 95 درصد تحلیلهاتون درست در میاد!!! در نهایت از قدیم گفتن عقل خوب چیزیه هم اینجا بکار میاد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس