کد خبر 1133854
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
ستاد انتخاباتی ترامپ خواستار تغییر موضوعات مناظره شد

دومین مناظرزه رو در روی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و موضوعاتی همچون ایران، دخالت در انتخابات ایالات متحده، کره شمالی و کرونا سایه سنگینی بر مجادلات بایدن و ترامپ انداخته بودند.

به گزارش مشرق، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی صبح امروز به وقت تهران برگزار شد که تا پیش از آن اغلب نظرسنجی ها از پیش بودن «جو بایدن» حکایت داشتند. 

این مناظره در« نشویل» ایالت تنسی آغاز شد و سوال اول مجری، درباره بحران شیوع کرونا در آمریکا بود اما این مناظره سوال هایی هم در زمینه موضوع های مرتبط با امنیت ملی و تاحدودی سیاست خارجی داشت.

نکات برجسته مناظره ترامپ و بایدن 

کرونا 

پرسش اول این بود که شما چگونه رهبری کشور را به عهده خواهید داشت که ترامپ گفت: می دانید که ۲.۲ میلیون نفر قرار بود جان ببازند، ما بزرگترین اقتصاد جهان را بستیم، به کشورهای دیگر نگاه کنید که همین مشکل را دارند.

وی افزود: ما به شدت با آن مبارزه می‌کنیم، افزایشی را در برخی ایالت‌ها داشتیم که از بین خواهند رفت. ما در حال ساخت واکسن هستیم. خودم به این بیماری مبتلا شدم، تحت درمان با داروهای ویژه‌ای قرار گرفتم.

بایدن: بایدن گفت: من روشن کرده ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای آن را خواهد پرداخت

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد بسیاری از سران کشورها به خاطر اقداماتی که در آمریکا انجام شد، به ما تبریک گفتند. ما در حال توزیع دستگاه تنفسی در سراسر جهان هستیم.

این سوال از بایدن هم پرسیده شد که گفت: ۲۲۰ هزار آمریکایی در این بیماری جان باخته‌اند. هرکسی که مسئول این مرگ است نباید به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در این مسئولیت بماند.

وی افزود: در مقایسه با اروپا، از نرخ بسیار بالایی شروع کردیم، انتظارات این بود که از الان تا آخر سال گفته می‌شود ۲۰۰ هزار نفر دیگر جان می‌بازند. کاری که من انجام می‌دهم اطمینان از استفاده ماسک توسط همگان است، استانداردهای ملی برای بازکردن مدارس و کسب و کار تعیین می کنیم.

سوال بعدی درباره واکسن بود، بایدن گفت: این همان کسی است که گفت همه چیز تا عید پاک تمام می‌شود، ما در حال وارد شدن به زمستان سیاه هستیم، این شخص هیچ برنامه ای ندارد.

ترامپ پاسخ داد: ما برنامه داریم، از ژانویه ورود از چین را ممنوع کردیم اما همین بایدن گفت که او بیگانه ستیزی دارد، حتی آنفلوآنزای خوکی را بایدن مدیریت نکرد. رئیس دفتر کسی که آنفلوآنزای خوکی را مدیریت کرد، کفت فاجعه بار بود.

ترامپ در ادامه گفت: من مسئولیت را می‌پذیرم اما تقصیر من و چین نیست بلکه مقصر چین بود.

ایران و دخالت در انتخابات آمریکا 

پرسش بعدی درباره امنیت ملی بود و این موضوع مطرح شد که «مقامات ارشد اطلاعاتی گفتنه اند که روسیه و ایران در حال دخالت در انتخابات هستند و ایران پیام هایی در فلوریدا به رای دهندگان می فرستد، اقدام شما چه خواهد بود؟»

بایدن گفت: من روشن کرده ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای آن را خواهد پرداخت. در این انتخابات روسیه و چین دست داشته است و اکنون فهمیدیم که ایران هم دخالت داشته است. مداخله در حاکمیت ملی هزینه دارد و باید آن را بپردازند.

وی افزود: مطمئن نیستیم ترامپ اطلا چیزی در این موضوع با پوتین صحبت کرده باشد، نمی دانم به ایرانی ها هم چیزی گفته است یا خیر اما درباره ایران علنی تر صحبت می‌کند.

بایدن ادامه داد: ما در وضعیتی قرار داریم که کشورهای خارجی می‌خواهند در انتخابات ما دخالت کنند. مشاور امنیت ملی ترامپ گفت اتفاقی که با رودی جولیانی می‌افتد این است که همچون مهره شطرنج روسیه استفاده می‌کنند.

بایدن اضافه کرد: آنها می خواهند مطمئن شوند که من رئیس جمهوری نشوم، نمی دانم چرا این رئیس جمهوری نمی خواهد با پوتین مقابله کند در حالیکه پوتین برای سربازان آمریکایی جایزه می گذارد و می خواهد ناتو را بی ثبات کند.

در مقابل ترامپ به این سوال اینگونه پاسخ داد که ۳.۵ میلیون دلار از شهردار مسکو پول گرفت. باید توضیح دهید که چرا چنین پولی دریافت کردید.

بایدن: ترامپ به کره شمالی مشروعیت داد و به یک اوباش گفت دوست خوب من. اکنون آنها موشک‌های توانمندتری دارند که می‌توانند به راحتی به خاک آمریکا برسند

وی افزود: جان راتکلیف به من گفت روسیه و ایران می خواهند تو ببازی. هیچ کسی مثل من با روسیه برخورد نکرد. در حالیکه جو بایدن داشت ملافه و بالشت می‌فروخت من با تانک مقابله می‌کردم. روسیه به اوکراین حمله کرد و شما و اوباما آن را به روسیه تقدیم کردید.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: پیام های ایمیلی که نشان می دهد چه پولی دریافت کردید، آن موقع شما معاون رئیس جمهوری بودید و باید به مردم آمریکا توضیح دهید.

در مقابل بایدن گفت: من حتی یک سنت از منبع خارجی دریافت نکردم، اما شنیدیم که این رئیس جمهوری ۵۰ برابر اینجا به چین مالیات می دهد و در چین یک حساب مخفی دارد.

اماترامپ در ادامه خطاب به جو بایدن  مدعی شد:  برادر شما از ایران پول دریافت کرد و برادر دیگر هم همین طور، همه از طریق شما بود. شما در همه جا خانه دارید و وضع مالی  شما خیلی خوب است.

کره شمالی 

در ادامه این مناظره درباره ملاقات ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، سوال شد،  که ترامپ در این باره گفت: موقعی که با باراک اوباما در اوایل دوره صحبت کردم، گفت بزرگترین معضل ما کره شمالی است. می‌ توانستیم با کره شمالی یک جنگ اتمی داشته باشیم.

وی افزود: من رابطه خوبی با رهبر کره شمالی دارم، رهبر این کشور شخص متفاوتی است. جنگی در کار نیست. ۲ ماه پیش او وارد موضوعات خاصی شد که شاید دردسر آفرین باشد؛ در منطقه ۳۲ میلیون نفر حضور دارند که ممکن بود اکنون در حال جنگ باشند.

بایدن در این باره گفت: برای اینکه ما روشن می‌کنیم و همانطور که برای چین روشن کردیم و گفتیم که آنها هم باید بخشی از این توافق باشند. چینی‌ها گفتند چرا مانور نظامی انجام می‌دهید و نیروهایتان را به آنجا می‌برید، گفتیم که کره شمالی مشکل بزرگی است و می‌خواهیم آنها را مهار کنیم. من به چینی‌ها گفتم که اگر می‌خواهید کاری کنید بیایید کمک کنید، اما او به کره شمالی مشروعیت داد و به یک اوباش گفت دوست خوب من. اکنون آنها موشک‌های توانمندتری دارند که می‌توانند به راحتی به خاک آمریکا برسند.

در ادامه سوالی درباره مذاکره با کره شمالی از بایدن پرسیده شد که گفته بود بدون هیچ پیش شرطی با کره شمالی مذاکره نخواهید کرد.

نامزد دموکرات ها در پاسخ گفت: به این شرط که کیم موافقت کند که توانایی هسته ای خود را کاهش دهد و شبه جزیره کره باید یک منطقه عاری از سلاح اتمی شود.

ترامپ در واکنش اظهار کرد: آنها تلاش کردند که با کیم ملاقات کنند، اما آنها انجام ندادند، او اوباما را دوست نداشت. ما که الان با کره شمالی در حال جنگ نیستیم، داشتن یک رابطه خوب با رهبران کشورهای دیگر مساله خوبی است.

بایدن متقابلا گفت: پیش از حمله هیلتر به اروپا، با او هم رابطه خوبی داشتیم. دلیل داشت که او با ما ملاقات نمی‌کرد، ما خواستار عاری سازی اتمی بودیم، ما نمی‌خواستیم به او مشروعیت بدهیم.

نژاد پرستی و خشونت علیه سایه پوستان

در ادامه این مناظره، مجری برنامه از بی‌رحمی پلیس علیه رنگین‌پوستان پرسید که بایدن گفت: یک نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا وجود دارد.

ترامپ هم در پاسخ به این سوال اظهار کرد: بایدن صدمات زیادی به جامعه سیاهپوستان زد و می‌گفت آنها ابر متجاوز هستند و هیچ گاه نتوانسته این حرف را پس بگیرد. هیچ کسی به اندازه ترامپ به استثنای آبراهام لینکلن برای جامعه رنگین‌پوستان کار نکرد. بایدن و اوباما اصلا تلاش نکردند.

بایدن: ترامپ  به آتش بزرگترین اختلافات نژادی ما دمید، مکزیکی‌ها را متجاوز نامید، ورود مسلمانان را به خاطر مسلمان بودن منع کرد

وی افزود: من اصلاحات در سیستم زندان و قضایی ایجاد کردم و برای مدارس و دانشگاه‌های سیاهپوستان اعتبار ۱۰ ساله اعطا کردم.

بایدن با رد اتهام وارده از سوی ترامپ اظهار کرد: من هرگز حرفی که به من نسبت داد را نگفتم. او هیچ کاری برای مردم سیاهپوست انجام نداد. او جرایم ۲۰ نفر را بخشید، ما جرایم ۱۰۰۰ نفر را بخشیدیم. قانونی که او از آن صحبت می‌کند، باراک اوباما آغاز کرد.

سوال بعدی از ترامپ بود؛ 

شما گفته اید که جنبش سیاهپوستان نمونه ای از تنفر است و ورزشکاران سیاهپوستی که در مقابل سرود ملی زانو می زنند باید اخراج شوند. آیا شما به جو نفرت و نژادپرستی کمک نمی‌کنید؟

ترامپ در پاسخ گفت: نخستین باری که من از جنبش سیاهان شنیدم این بود که ماموران پلیس را خوک می‌نامیدند. من با همه انسان‌ها روابط خوبی دارم و کمترین تبعیض نژادی را داشته‌ام. من نظام زندان را اصلاح کردم و به دانشگاه سیاهان کمک کردم. نمی دانم چرا اینگونه علیه من حرف می زنند. من کمترین تبعیض نژادی را در بین افرادی که در این سالن هستند، داشته‌ام.

اما بایدن در پاسخ به رئیس جمهوری آمریکا گفت: آبراهام لینکلن یکی از نژادپرست‌ترین رئیس جمهوری‌های آمریکا است، او (ترامپ)  به آتش بزرگترین اختلافات نژادی ما دمید، مکزیکی‌ها را متجاوز نامید، ورود مسلمانان را به خاطر مسلمان بودن منع کرد، درباره گروه «پسران افتخار»  گفت منتظر و آماده باشید.

ترامپ  در واکنش گفت: من گفتم از زمان آبراهام لینکلن هیچ کسی به اندازه من کار نکرد، نگفتم من آبراهام لینکلن هستم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    6 1
    ترامپ پیروزه چون لابی صهیونیستها او را برای این دوره می خواهند و رئیس جمهور بعدی امریکا هم یک زن خواهد بود
    • مرتضی از رشت IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      1 0
      این حرف برای 6 سال و یا قبلترشه.به روز باش.
  • نژاد FR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 0
    شاید جنگ داخلی ده روز دیگر شروع شود و صیهیونیست ها باید شروع کنند به شنا کردن و وهابی ها باید فارسی یاد بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس