کد خبر 1133873
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

به گزارش مشرق، نوریِل روبینی، عضو شورای مشاور اقتصادی دولت بیل‌کلینتون طی یادداشتی که در کانال تلگرامی شطحیات منتشر شد به بررسی نقش ترامپ و بایدن در اقتصاد آمریکا پرداخت.

نوریِل روبینی، استاد ایرانی‌الاصل اقتصاد در دانشگاه نیویورک و مشاور امور بین‌الملل در شورای اقتصادی کاخ سفید در دولت بیل کلینتون در مقاله‌ای که پایگاه تحلیلی پراجکت سیندیکیت منتشر کرد به این سوال پاسخ داده که چرا بایدن برای اقتصاد آمریکا بهتر از ترامپ است؟

 روبینی دکترای خود را در رشته اقتصاد بین‌الملل از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. روبینی شهروند ایالات متحده است اما خانواده وی از جامعه یهودیان ایران بوده‌اند. این اقتصاددان برجسته به زبان‌های انگلیسی، فارسی، ایتالیایی، عبری و فرانسوی محاوره‌ای مسلط است. او در مقاله خود نوشته است:

به لطف ترامپ، کشوری که فقط ۴ درصد از جمعیت کنونی جهان را شامل می‌شود، در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از کل مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تشکیل می‌دهد. این آمار و ارقام با توجه به سیستم مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته و البته گران آمریکا، نتیجه‌ای کاملاً شرم آور است.

 پایان دادن به یک افسانه دروغین

 این فرض که جمهوری‌خواهان از نظر اقتصادی بهتر از دموکرات‌ها هستند، یک افسانه دیرینه است که باید از بین برود. در کتاب «چرخه های سیاسی و اقتصاد کلان» (چاپ ۱۹۹۷)، من و آلبرتو آلسینا -اقتصاددان بزرگ و فقید- نشان دادیم که دولت‌های دموکرات نسبت به دولت‌های جمهوری‌خواه به رشد اقتصادی سریع‌تر، بیکاری پایین‌تر و بازار سهام قوی‌تر تمایل بیشتری نشان داده‌ و در عمل نیز موفق‌تر بوده‌اند.

 رکود اقتصادی در ایالات متحده تقریباً همیشه در دولت‌های جمهوری‌خواه رخ داده است -الگویی که از زمان انتشار کتاب ما تاکنون همچنان ادامه داشته است-. رکود در سال‌های ۱۹۷۰، ۸۲-۱۹۸۰، ۱۹۹۰، ۲۰۰۱، ۰۹-۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ همه زمانی اتفاق افتاد که یک جمهوری خواه در کاخ سفید بود (به استثنای رکود اقتصادی ۸۲-۱۹۸۰، که تحت ریاست‌جمهوری جیمی کارتر آغاز شد اما در دولت رونالد ریگان ادامه یافت). به همین ترتیب، رکود بزرگ ۰۹-۲۰۰۸ که به واسطه بحران مالی ۰۸-۲۰۰۷ رخ داد نیز تحت نظر جمهوری‌خواهان، ایجاد شد.

 این گرایش تصادفی نیست: سیاست‌های ضعیف نظارتی منجر به بحران‌های مالی و رکود اقتصادی می‌شود. و با اضافه شدن مشکلات، جمهوری‌خواهان به طور مداوم سیاست‌های مالی بی‌پروایی را پی می‌گیرند که به اندازه آنچه دموکرات‌ها هزینه می‌کنند، هزینه‌بر است، اما جمهوری‌خواهان از افزایش مالیات برای جبران کسری بودجه ناشی از افزایش هزینه‌ها خودداری می‌کنند.

 به دلیل چنین سوء مدیریتی در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور باراک اوباما و معاونش جو بایدن بدترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ را به ارث بردند. در اوایل سال ۲۰۰۹، نرخ بیکاری ایالات متحده از ۱۰ درصد فراتر رفت، رشد اقتصادی در سقوط آزاد بود، کسری بودجه قبلاً از ۱.۲ تریلیون دلار فراتر رفته بود و بازار سهام افت تقریباً ۶۰ درصدی داشت. با این حال، در پایان دوره دوم ریاست جمهوری اوباما -در اوایل سال ۲۰۱۷- همه این شاخص‌ها به طور گسترده‌ای بهبود یافتند.

 در حقیقت، حتی قبل از رکود ناشی از پاندمی کرونا، وضعیت اشتغال، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و همچنین عملکرد بازار سهام در دوران اوباما بهتر از ترامپ بوده است.

 دونالد ترامپ میلیون‌ها دلار از پدرش به ارث برد، تا در راه شکست‌های تجاری خود صرف کند، درست همانگونه که او یک اقتصاد قدرتمند را از سلف خود به ارث برد، اما تنها در یک دوره نابود کرد.

به‌رغم نگرانی برخی حامیان اقتصاد آزاد، بعید است دولت بایدن سیاستهای اقتصادی چپگرایانه و رادیکال را دنبال کند. ممکن است بایدن توسط مشاوران ترقی‌خواه (چپگرا) احاطه شده باشد، اما همه آن‌ها کاملاً در جریان اصلی سیاسی قرار دارند. به‌علاوه، گزینه وی برای معاون ریاست جمهوری، کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا، یک میانه‌روی ثابت شده است. همچنین بیشتر سناتورهای دموکرات که ممکن است وارد کنگره جدید شوند اغلب به لحاظ گرایش سیاسی بیش از اینکه متعلق به جناح چپ باشند در مرکزیت حزب دموکرات قرار دارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن DE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    3 3
    سگ زرد. برادر شغال است
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 1
    اگر ترامپ ادمکش بالا بیاید یعنی کارش درستتره و سیاهان هم ان را قبول دارند
  • حسین IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    4 1
    خدا در به درک فرستادن ظالم ،چندین بار تکرار کرده ،وقول داده ظالمین به سزای اعمالشون میرسند. ترامپ تو خاورمیانه ، عراق، سوریه لبنان،یمن،وحتی شهید کردن کسی که جگر مقابله رودررو را باهاش نداشت سردار عزیزمان شهید سلیمانی و ... پس خدا انتقامشو با ذلیل کردنش ویا کشتنش بدست افراد خودش ، انشاالله عملی خواهد نمود.
  • CA ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    2 2
    بسیار جانگرایانه هست. اگر منظور از اقتصاد توسعه هست شاید بایدن بهتر باشد چون میخواد به نفع شرکتهای غول پیکر کار کند ولی اگر هدف کمک به مردم آسیب پذیر باشد بنظرمن ترامپ بهتر هست چون هدفش کمک به وال استریت جهت کمک های غیرمستقیم به مردم از طریق کاهش فشار روی وام و کمک های بانک جهت رشد بخش خصوصی کوچک میباشد و این اساس توسعه پایدار هست چون رشد صنایع کوچک اساس توسعه پایدار هست بخصوص اگر دانش محور باشد.برای همین نظر سنجی ها خیلی معقول نیست چون شرکتها با دخالت های نامحسوس بایدن را میخواهند بهتر جلوه بدهند برای همین الکترال کالج هست تا با تعدیل آرا به نفع مردم از فشار کاپیتالیستی بکاهند. بنظر من ترامپ برنده انتخابات خواهد بود.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    3 1
    از وقتی که ترامپ رییس جمهور آمریکا شده حقوق کارمندان زیاد شده درامد مردمش رو زیاد کرده ترامپ کشورهای عربی رو غارت می کنه اما به مردم خودش خدمت می کنه
  • FR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    2 2
    گور بابای آمریکا و اقتصادش!
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      0 1
      گور بابای ترامپ و بایدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس