کد خبر 1133694
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
ترامپ مرکل

هرچند بسیاری از افراد در آلمان معتقدند که روی کار آمدن یک رئیس جمهور دمکرات آمریکایی نیز نمی‌تواند شکاف‌های عمیق بین دو کشور را بهبود بخشد، اما به پیروزی بایدن در انتخابات امیدوارترند.

به گزارش مشرق، عابداکبری، کارشناس مسائل اروپا در یادداشتی نوشت:

باراک اوباما زمانی کوتاه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ در سفر به برلین و سخنرانی‌اش برای صدها هزار آلمانی با تاکید بر روند فاصله گیری با متحدان این کشور در سوی دیگر آتلانتیک خطاب به آلمانی‌هایی که برای شنیدن سخنانش از مناطق مختلف کشور به پایتخت آمده بودند گفت اروپا و آمریکا از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و او آمده است تا آن‌ها را بار دیگر به یکدیگر نزدیک کند.

بیشتر بخوانید:

بایدن: درصورت پیروزی، اصلاح دیوان عالی را پیگیری خواهم کرد

باراک اوباما اشاره‌ای هم به فروپاشی دیوار برلین داشت و تاکید کرد که با دیوارهای جدید نیز باید همین کار را کرد. اما دوره طلایی روابط این دو متحد با پایان ریاست جمهوری اوباما وارد دوره‌ای شد که شاید روابط دو کشور پس از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه به خود ندیده بود.

شهروندان آلمانی خیلی زود و پیش از پیروزی دونالد ترامپ بادهای وزیده شده از آن سوی آتلانتیک که نوید خزان در روابط دوجانبه را می‌داد احساس می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

نظر استراتژیستی که دور قبل پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود

نتایج یک نظرسنجی که توسط سازمان «امنید» قبل از انتخابات ۲۰۱۶ انجام شد نشان می‌داد که ۷۷ درصد آلمانی‌ها نگران هستند که پیروزی ترامپ در انتخابات به روابط آمریکا و کشورشان ضربه وارد کند.

تا آن روز آلمان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا و همچنین ششمین بازار بزرگ برای صادرات آمریکا محسوب می‌شد و روابط دو کشور از زمانی که آمریکا به بازسازی آلمان پس از جنگ جهانی دوم کمک کرد تا به آن روز در اوج خود بود. با حضور دونالد ترامپ روابط آلمان و آمریکا هر روز تیره‌تر شد.

بیشتر بخوانید:

تصمیم ترامپ و مشاورانش برای برکناری مدیر اف‌بی‌آی

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ بارها از آلمان انتقاد کرد. او بارها از آلمان خواست تا دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص دهد و برلین را بابت عدم انجام این کار «خطاکار» دانست. ترامپ همچنین در چند نوبت ضمن تهدید آلمان آن‌ها را بابت پروژه خط لوله نفت نورد استریم ۲ «اسیر دست روسیه» نامید.

آمریکا همچنین سال گذشته تعرفه ۲۵ درصدی برای فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای آلومینیوم علیه اتحادیه اروپا اعمال کرد و این اقدام به شدت روی صنعت خودروسازی آلمان تاثیر گذاشت.

او همچنین تهدید کرد روی خودروهای وارداتی تعرفه اعمال کند، اقدام دیگری که هدفش فشار بر برلین بود. اما ضربه مهلک دونالد ترامپ به آلمان را باید پروژه کاهش تعداد نظامیان کشورش در آلمان دانست. موضوعی که واکنش‌های بسیاری در آلمان و اروپا به همراه داشت.

اما امروز آلمان‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دقت این انتخابات را تحت نظر دارند و به گفته نوربرت روتگن رئیس کمیته امور خارجه آلمان با «نگرانی» تحولات انتخاباتی ایالات متحده را رصد می‌کنند.

روتگن که اصلی‌ترین گزینه جانشینی مرکل نیز به شمار می‌رود چند روز پیش و در مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص آینده روابط آلمان و آمریکا عنوان داشت: چهار سال ریاست جمهوری ترامپ به این معنی بوده که همه چیز زیر سؤال رفته است. انتخاب مجدد ترامپ یعنی روز از نو روزی از نو و این به معنی شتاب در چیزهایی خواهد بود که [در طی این چهار سال] تجربه کرده‌ایم.

به نظر می‌رسد امروز هرچند بسیاری از افراد در آلمان همانند وزیر امور خارجه این کشور معتقدند که روی کار آمدن یک رئیس جمهور دمکرات نیز نمی‌تواند شکاف‌های عمیق بوجود آمده بین دو کشور را بهبود بخشد، اما کماکان امیدوارند تا با پیروزی بایدن در انتخابات، دونالد ترامپ طی روزهای آینده کاخ سفید را ترک کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس