زاخارووا: تحریم تسلیحاتی ایران ربطی به برجام ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنرانی اعلام کرده است که با وجود شیوع کرونا و تهدیدات آمریکا روابط خود با ایران را توسعه می‌دهیم.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی اظهاراتی در خصوص روابط تجاری کشورش با ایران ابراز خرسندی کرد. 

زاخارووا در این خصوص گفت: «ما از تحولات مثبت روابط تجاری روسیه و ایران و رشد تجارت و چندین شاخص دیگر [میان دو کشور] حتی با وجود تأثیر منفی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ خوشحال هستیم.»

بیشتر بخوانید:

فارین افرز: تصور آمریکا از ابزارهای فشار علیه ایران نادرست است

اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در حالی مطرح شده که محدودیت‎های تسلیحاتی سیزده ساله علیه ایران که شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده بود، روز یکشنبه طبق قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل برجام منقضی شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

آمریکا در نامه مورخ ۳۰ مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. 

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس