کد خبر 1133649
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

(به گزارش مشرق، کانال‌ تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره استفاده چین و روسیه از دلار نوشت: سهم دلار در مناسبات چین و روسیه به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت. این دو قدرت نوظهور همسایه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تنها ۴۶ درصد از دلار، ۳۰ درصد از یورو و ۲۴ درصد از نرخ های ملی خود استفاده کردند.

در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۹۰ درصد معاملات دو طرفه به دلار انجام می‌شد. دو کشور در این سال‌ها این بار به جای اتحاد نظامی یا تجاری، به سمت اتحاد مالی حرکت می‌کنند.

چین و روسیه دلارزدایی را اولین بار از سال ۲۰۱۴ در اولویت قرار داده اند، زمانی که مسکو با الحاق کریمه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، گسترش همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند. این روند پس از آنکه دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ تعرفه‌های صدها میلیارد دلاری علیه کالاهای چینی وضع کرد، شتاب بیشتری پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۴ روسیه و چین یک مبادله ارزی سه ساله به ارزش ۱۵۰ میلیارد یوان (۲۴.۵ میلیارد دلار) امضا کردند. این قرارداد در سال ۲۰۱۷ به مدت سه سال تمدید شد. نقطه عطف دیگر در سفر رئیس جمهور چین شی جین پینگ به روسیه در ژوئن سال ۲۰۱۹ رخ داد. مسکو و پکن برای جایگزینی دلار با ارزهای ملی برای تسویه حساب‌ها توافق کردند. در این توافقنامه همچنین دو طرف خواستار ایجاد مکانیسم‌های پرداخت جایگزین برای شبکه سوئیفت تحت تسلط ایالات متحده برای تجارت با روبل و رنمینبی شدند.

اکنون‌ روسیه یک چهارم از ذخایر رنمینبی جهان را بدست آورده است. همچنین از اوایل سال جاری کرملین سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولت چین را شروع کرد. اکنون مسکو تلاش می کند پکن را تشویق کند تا در به چالش کشیدن رهبری اقتصادی جهانی واشنگتن جدی تر شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    10 1
    باز غیرت اونا درمبارزه بادلار که بزرگترین ابزار قدرت امریکا برعلیه کشورهای مخالفه.بیشترازدولتمردان ...... ایرانه.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      2 0
      فقط باید روی پای خودمان باستیم
  • newspapor77 IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    3 0
    اگه ایران هم به این سمت حرکت میکرد الان اینهمه تورم وگرانی نداشتیم مبنای دادوستدوتجارت ومباحث مالی کشور شده پول کشوری که درجنگ باآن هستیم دلالان دلار به خاطر کوتاهی بعضی ها به وجود آمده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس