کد خبر 1133632
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
هشدار چین به آمریکا: فروش سلاح‌ به تایوان بر روابط دوجانبه سایه خواهد افکند

پکن با انتقاد از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای فروش نزدیک دو میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان نسبت به مخدوش شدن روابط چین با آمریکا هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از یورونیوز، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نخستین واکنش رسمی به اقدام آمریکا برای فروش سلاح به تایوان تاکید کرد که این مسئله می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر روابط پکن و واشگنتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه‌ سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ

جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود ضمن محکوم کردن تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان تاکید کرد که کشورش بر اساس هرگونه تحول و پیشرفت حاصل در این تصمیم، به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

این واکنش در حالی به صورت جدی از سوی وزارت خارجه چین مطرح شده که ایالات متحده روز چهارشنبه از تایید مجوز فروش ۱۳۵ موشک کروز هدایت شونده که قابلبت هدف قرار دادن خاک چین را دارند خبر داده بود.

واشنگتن که جدا از تنش های تجاری و مسائل حقوق بشری در استان سین کیانگ و هنگ کنگ با پکن در دریای جنوبی چین نیز دچار چالش شده مقابله با نفوذ پکن در منطقه را به اولویت راهبردی خود تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

گمانه زنی درباره استقرار موشک‌های پیشرفته «دانگ فنگ-۱۷» چین نزدیک تایوان

ایالات متحده قرار است به غیر از موشک‌های هدایت شونده تجهیزات نظامی دیگری چون سامانه‌های راکتی و موشکی و نیز سنسورها و ادوات شناسایی پیشرفته برای سیستم‌های پدافندی را نیز در اختیار تایوان قرار دهد که ارزش مالی مجموع این تجهیزات در کل ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

تایوان از تصویب معامله تسلیحاتی مورد نظر خود با ایالات متحده استقبال کرده و یادآور شده که در اختیار گرفتن این تجهیزات نظامی می‌تواند بر توانمندی دفاعی و امکان رویارویی این کشور با دشمنان در جنگ‌های نامتقارن بیافزاید.

چین مدت‌ها است که نزدیکی آمریکا با تایوان را دخالت در امور داخلی خود تلقی کرده و نسبت به آنچه «بازی با کارت تایوان برای مهار پکن» خوانده شده هشدار داده است.

پکن ماه گذشته یک روز پس از سفر کیت کراچ، معاون امور اقتصادی وزیر خارجه آمریکا به تایوان با برپایی یک مانوور دریایی نسبت به حمایت‌های واشنگتن از استقلال این جزیره مورد مناقشه واکنش نشان داده بود.

شی جینگ پینگ، رئیس جمهوری چین نیز هشت روز پیش در جریان بازدید از یک استان جنوبی از تفنگداران دریایی این کشور خواسته بود که برای یک جنگ احتمالی آماده باشند.

سرزمین اصلی چین و جزیره تایوان از هفتاد سال پیش تا کنون توسط دو نظام حکومتی متفاوت اداره می‌شوند. چین اما تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و بر این اساس با هرگونه مداخله خارجی در این جزیره مخالف است.

وزارت امور خارجه چین پیش از این نیز از واشنگتن خواسته بود که به همکاری نظامی با تایوان پایان دهد و برنامه فروش سلاح به تایوان را به کلی لغو کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    تایوان یک کشور مستقل است خرید سلاح توسط تایوان ربطی به چین نداره
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      0 0
      خیلی هم به چین ربط داره، مگه ایران مستقل نیست که سلاح خریدنش به یانکی‌ها ربط داره؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس