مالک شریعتی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اوایل مهرماه جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی برای تعیین سهم سالیانه تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت برگزار شد.

به گزارش مشرق، مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تعلل دولت در اجرای قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی گفت: یکی از مشکلات اصلی در مسیر احداث پتروپالایشگاه‌ها مباحث مربوط به تامین مالی آنها بود. در این قانون سعی شده است با اعطای تنفس خوراک به این واحدها، جذابیت لازم برای جذب سرمایه از بازار بورس و شرکت‌های خصوصی جهت احداث پتروپالایشگاه‌ها ایجاد شود. در این راستا بعد از تعیین طرح‌های برگزیده برای احداث واحدهای پتروپالایشی توسط وزارت نفت، اجرای این قانون معطل تعیین سهم سالانه تنفس خوراک توسط هیئت امنای صندوق توسعه ملی است.

بیشتر بخوانید:

‏جنگی که هست؛ باوری که نیست!

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه اواخر تیرماه طرح‌های برگزیده تعیین تکلیف شده‌ و آماده شروع به کار بودند و از طرفی آن زمان به دلیل شکوفایی بازار سرمایه، فرصت مناسبی برای تامین مالی طرح‌ها از بورس بود، جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با تاخیر زیاد در اوایل مهرماه برگزار شد ولی در این جلسه نیز موضوع سهم سالانه تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها تعیین تکلیف نشد.

*با مخالفت روحانی و نوبخت تعیین سهم تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها باز هم به تعویق افتاد

شریعتی گفت: در جلسه‌ای که تشکیل شد پرداختن به موضوع تنفس خوراک در دستور جلسه قرار گرفته بود و آقای زنگنه درباره ضرورت تعیین سهم سالانه تنفس خوراک نکات خود را بیان کرده و جدول پیشنهادی وزارت نفت در این باره را ارائه کردند، اما آقای نوبخت با این موضوع مخالفت کردند و با مخالفت آقای روحانی این موضوع باز هم تعیین تکلیف نشد تا اجرای این قانون همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

ترسوها حق ندارند اسم ‎عقلانیت را بیاورند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شرکت‌های مجری طرح‌های برگزیده همچنان نگرانی‌هایی بابت عدم تصویب تنفس خوراک دارند، زیرا ایده اصلی قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی اعطای تنفس خوراک است که باعث می‌شود نرخ بازگشت سرمایه این طرح‌ها افزایش یافته و اصل هزینه و سود طرح در مدت زمان کوتاهی بازگردد. لذا تا وقتی سهم سالانه تنفس خوراک در هیئت امنای صندوق تصویب نشود مجریان با یک عدم اطمینان و ریسک مواجه هستند که این موضوع تاثیر منفی بر روند پیشرفت پروژه‌ها می‌گذارد.

وی افزود: البته با پیگیری‌هایی که کمیسیون انرژی مجلس داشت مجوز طرح‌های برگزیده، قبل از مصوبه صندوق توسعه ملی توسط وزارت نفت صادر شد و در حال حاضر برخی از این طرح‌های پتروپالایشی شروع به کار کرده‌اند. در این شرایط ما باید شرایط را برای مجریان طرح فراهم کنیم نه اینکه با برخی تعلل‌ها باعث کندی در اجرای طرح‌ها شویم. علیرغم اینکه اعطای تنفس خوراک جزئی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی بوده است اما آقای روحانی در جلسه هیئت امنای صندوق با این موضوع مخالفت کردند.

*پیشنهاد مجلس برای اعطای تنفس خوراک از محل تهاتر بدهی دولت به صندوق توسعه

شریعتی درباره طرح مجلس برای اصلاح قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی گفت: پیشنهاداتی برای اصلاح این قانون در مجلس ارائه شده است که هفته آینده در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع مشکل اصلی اینجاست که طبق این قانون، تنفس خوراک از سهم صندوق توسعه ملی به پالایشگاه‌ها داده می‌شود ولی با توجه به افت صادرات نفت کشور و سهم یک سوم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصله، هیچگاه فروش روزانه 2 میلیون بشکه نفت که در این قانون به آن اشاره شده است سهم صندوق توسعه ملی نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به دلیلی که عرض کردم اکنون اجرای این قانون با چالش مواجه شده است، زیرا صندوق توسعه ملی با توجه به این شرایط نمی‌تواند چنین سهمی را تنفس خوراک بدهد چون اساسا برایش مقدور نیست و منابع فعلی آن بسیار محدود شده است. در این راستا در پیشنهادات اصلاحی این قانون تبصره‌ای را تدوین کرده‌ایم تا تنفس خوراک از طریق تهاتر بدهی‌های سنگین دولت به صندوق توسعه ملی اعطا شود و بدین ترتیب این مشکل حل خواهد شد و ضمانت اجرایی این قانون برای اعطای تنفس خوراک ایجاد می‌شود.

وی توضیح داد: در صورت تصویب این پیشنهاد، نفت موردنیاز برای اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از سهم صندوق توسعه ملی اعطا می‌شود ولی از طرفی دولت نیز بدهی‌های خود به صندوق را در قالب نفت به او می‌دهد و صندوق توسعه ملی نیز همین نفتی که به صورت تهاتر بدهی از دولت دریافت کرده را در قالب تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها اعطا می‌کند.

شریعتی در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم با تصویب این پیشنهادات عملا یک بازی برد-برد برای دولت و صندوق توسعه ملی اتفاق می‌افتد، زیرا هم بدهی‌های دولت به صندوق از طریق اعطای تنفس خوراک تسویه می‌شود هم درآمد فعلی صندوق کاهش نمی‌یابد. از طرفی از نفتی که بابت کاهش تکلیفی صادرات مورداستفاده قرار نگرفته در پروژه‌های پتروپالایشی استفاده می‌شود و مجریان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال آسوده برای احداث پتروپالایشگاه‌ها اقدام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    اینا با کی هستن؟؟؟
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    مشکل کجاست؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس