دست دولت در جیب صندوق توسعه ملی

کار مجوزدهی به طرح‌های پتروپالایشگاهی و آغاز عملیات اجرایی آن‌ها هنوز آغاز نشده است و منتظر تعیین تکلیف سهم تنفس خوراک سالانه آن‌ها در جلسه صندوق توسعه ملی است.

سرویس اقتصاد مشرق- امروزه ادغام پروژه‌های پالایشگاه و پتروشیمی در یک پروژه و تأسیس پتروپالایشگاه‌ها از جمله اقدامات رایج در کشورهای مختلف جهان است که مزایای مختلفی همچون کاهش خام فروشی و افزایش سود حاصل از فروش فراورده‌های نفتی را برای کشورهای صاحب پتروپالایشگاه‌ها به ارمغان آورده است.

 البته مزیت‌های تأسیس پتروپالایشگاه‌ها برای ایران به موارد بالا محدود نمی‌شود بلکه بی‌اثر سازی تحریم‌ها از مسیر فروش فراورده‌های نفتی به جای نفت دیگر مزیت مهم ایجاد پتروپالایشگاه‌ها برای ایران است که این امر می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش درآمدهای ملی و جبران کسری بودجه داشته باشد.

بر همین اساس در مجلس دهم قانون «توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» به تصویب رسید تا با ایجاد مزیت‌هایی شرایط توسعه پتروپالایشگاه‌ها را در کشور فراهم شود. بر اساس این قانون قرار شد تا پتروپالایشگاه‌ها به اندازه مجموع هزینه‌های پروژه، خوراک رایگان دریافت کنند و سپس این مبلغ به صورت یک وام ۸ ساله به صندوق توسعه ملی بازگردانده شود.

پس از لازم‌الاجرا شدن قانون «توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» و تصویب آئین‌نامه آن توسط هیات وزیران، شرکت‌های زیادی برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها در سطح کشور اعلام آمادگی کردند اما کار مجوزدهی به طرح‌های پتروپالایشگاهی و آغاز عملیات اجرایی آن‌ها هنوز آغاز نشده است و منتظر تعیین تکلیف سهم تنفس خوراک سالانه آن‌ها در جلسه صندوق توسعه ملی است. در این شرایط جلسه صندوق توسعه ملی هم که پس از تأخیر در مهرماه برگزار شد، بدون تصمیم‌گیری خاصی درباره تنفس خوراک سالانه پتروپالایشگاه‌ها به پایان رسید.

بر این اساس انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها را پیگیری نمایند تا به این ترتیب هرچه سریع‌تر از ظرفیت پتروپالایشگاه‌ها برای بی‌اثر سازی تحریم‌ها، افزایش درآمدهای ملی و به دنبال آن جبران کسری بودجه استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس