کد خبر 1133299
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
محمد اسلامی نمایه

محمد اسلامی گفت: مسکن مهر یک طرح مفید برای اقتصاد و یک خدمت موثر بوده است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سه‌شنبه شب مهمان برنامه پایش شبکه یک سیما بود تا در رابطه با تلاطم‌های قیمتی در بازار مسکن توضیح داد.

نوسانات بازار مسکن روانی است

اسلامی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خانه تا کجا ادامه دارد، گفت: بخش مسکن در حال حاضر تابع واقعیت و عرضه‌‎ و تقاضا نیست و به سمت تبعیت از بازار ارز، طلا و بورس رفته است.

وی افزود: وضعیت بازار ما روانی است و قیمت‌ها بر اساس تاثیرات روانی است تا واقعیت؛ برای بهبود وضعیت مسکن، دولت اقدام به شروع طرح ملی اقدام مسکن رفته است؛ واجدین شرایط مشخص و پول واریز شده است. ۴۶۰ هزار واجد شرایط تایید شده داریم و ۱۳۸ هزار نفر نیز به افتتاح حساب و واریز وجه اقدام کرده‌اند. ما مصمم هستیم که انشاالله ساخت ۴۰۰ هزار واحد را عملی بکنیم.

برای اقشار مختلف برنامه داریم

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تعیین طرح‌های ساخت مسکن برای جامعه کارگری افزود: به غیر از طرح مسکن ملی، طرح‌هایی به صورت موازی برای جامعه کارگری کشور نیز مطرح شده است، همچنین برای مسکن فرهنگیان نیز شروع شده است. برای اصحاب رسانه و نیروهای مسلح نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است. یک نهضتی برپا شده است و ما ان‌شاالله بتوانیم در این مسیر موفق شویم و دغدغه مسکن را از بین ببریم.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی به تقویت عرضه مسکن کمک می‌کند

اسلامی در رابطه با وضعیت مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن، گفت: طرح‌های مالیات تنظیمی دو سالی است که پژوهش سنگینی پیرامون آن شده است، در حال حاضر نیز در صحن دولت کلیات آن نیز تصویب شد، ما باید تنها تقاضای سرمایه‌ای را بزنیم و طرح‌های مالیاتی باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری‌های در بخش تولید مسکن را تهدید نکنیم؛ در حال حاضر طرح نهایی دولت آماده است و مراحل پایانی تائید هیئت دولت را بگیرد، به مجلس برود.

وی در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی نیز اظهار کرد: بساز و بفروش غیراصولی اتفاق افتاده در بازار مسکن، موجب شده است در جاهایی که حتی تقاضا نیست خانه ساخته شود و با حبس این خانه‌ها و خالی ماندن آن‌ها موجب شده است که این وضعیت اتفاق بیافتد. با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، این خانه‌ها به سمت عرضه شدن می‌روند و عرضه در بازار را زیاد خواهد کرد. مالیات بر خانه‌های خالی طرح بسیار خوبی است تا از تلاطم‌های مالیاتی جلوگیری شود.

اسلامی، در رابطه با سامانه جامع املاک و اسکان هم گفت: در ابتدا، قانون، وزارت راه و شهرسازی را به عنوان متولی این سامانه معرفی کرده بود؛ اما با توجه به اینکه اطلاعات از اکثر دستگاه‌ها به وزارت راه و شهرسازی داده نمی‌شد با رفت و برگشت‌های بسیار با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، توانستیم بسیاری از داده‌ها جمع شد و در حال حاضر به سطح بسیار خوبی از اطلاعات رسیده‌ایم. من فکر می‌کنم برای اولین بار یک اتفاق بزرگ با راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان اتفاق افتاده است. امیدواریم سازمان ثبت اسناد نیز به کمک بیایند تا اطلاعات کامل‌تر شود. اطلاعات جمع‌آوری شده بسیار مهم و با اهمیت هستند و با تجمیع این اطلاعات به دسترسی کامل اطلاعات و امکان برنامه‌ریزی در سطح کلان به وقوع پیوسته است.

باید درباره کمیسیون مشاورین املاک تجدید نظر شود

وی در رابطه با کمیسیون مشاورین املاک، افزود: حتما باید درباره کمیسیون مشاورین املاک تجدید نظر شود، باید به سمت اخذ مبلغ ثابت برای عقد هر قرارداد برویم. تصمیم اخیر رئیسی جمهور نیز به این منوال است که مشاورین املاک از ذیل وزارت صمت به ذیل وزارت راه و شهرسازی بیاید تا بتوانیم سیاست‌گذاری مناسب را در قبال مشاورین املاک اعمال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با حذف قیمت از روی سایت‌های ارائه قیمت کالاها و خدمات مختلف افزود: ما به طور کل با هرگونه افزایش عوامل روانی در قیمت کالا و خدمات مخالف هستیم. قیمت‌های غیرواقعی باعث تلاطم‌های زیادی می‌شود و ارائه این قیمت‌ها در سایت‌های مختلف بار روانی را تشدید می‌کند، بنابراین باید قوه اجرایی با این موضوعات مقابله کند.

وی درباره قیمت هر متر مربع قیمت مسکن در تهران و عدم اعلام آن توسط مرکز آمار و بانک مرکزی، اظهار داشت: اگر منطقه یک و سه را از میانگین قیمت‌های مسکن خارج کنیم، میانگین هر متر مربع در تهران به زیر ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. باید آمارهای واقعی و بر اساس واقعیت را به مردم ارائه داد و میانگین قیمت‌های خرید و فروش شده واقعی را به آن‌ها اعلام کنیم. قیمت ملک در منطقه یک میانگین تهران را سه و نیم برابر بیشتر می‌کند.

مسکن مهر برای اقتصاد مفید و خدمتی مؤثر است

اسلامی در رابطه با مسکن مهر اظهار داشت: مسکن مهر یک طرح مفید برای اقتصاد و یک خدمت موثر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قیمت بلیط هواپپیما برای خفظ فاصله اجتماعی و افزایش شدید قیمت‌ها، افزود: باید در شرایط کرونایی فاصله یک درمیان برای هر سفر هوایی ایجاد شود ولی قیمت‌ها باید متعادل اضافه شود ولی افزایش ۱۵۰ درصدی آن غیرقابل قبول است.

اسلامی در پایان قول داد که خانه‌های طرح مسکن ملی تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    اسلامی انسان خوبیه من اینو میشناسم ادم خاکیه
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    پس از 7 سال خقانیت احمدی نژاد را دشمنانش هم تایید کردند
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      1 0
      حاج محمود کارش درسته نیاز به تعریف های امثال اینا هم نداره. جاش توی قلب مردم محروم ایرانه.
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    مسکن نگو بگو تبعیدگاه ما تو این پردیس افسردگی گرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس