کد خبر 1132558
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
برجام نمایه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بنای سیاست های تحریمی امروز ترامپ در دولت اوباما گذاشته شد، گفت: در سال‌های گذشته در قالب برنامه برجام سیاست‌های اقتصادی به سمت شرطی شدن سوق داده شد.

به گزارش مشرق، احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره این فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در توسعه هر کشوری که بسیار حائز اهمیت است تمرکز بر منابع و ظرفیت های درون خود آن کشور است

بیشتر بخوانید:

مذاکره ممنوع، حتی شما دوست عزیز

وی می‌گوید که اکثر کشورهای توسعه یافته برای برون رفت از مشکلات اقتصادی خود در گام نخست ظرفیت های درونیکشور خود را توسعه داده و ساز و کار بهره برداری از منابع و ظرفیت های موجود درون کشور را در قالب برنامه‌های توسعه طراحی کردند.

بیشتر بخوانید:

با پیروزی بایدن سیاست خارجی آمریکا دستخوش چه تحولاتی خواهد شد؟

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در همین راستا بر این باور است که در کشور ما نیز یکی از مهمترین مباحثی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که نگاه جامع و برنامه ریزی برای بهره برداری از منابع خدادادی و نیروی انسانی و ظرفیت های موجود در کشور بر چه اصولی استوار است و ساز و کار بهره برداری از جایگاه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان در برنامه توسعه چگونه تجلی پیدا می‌کند؟

*اقتصاد را شرطی‌سازی کردیم

راستینه می‌گوید: متاسفانه در سال های گذشته با یک نگاه شرطی‌سازی اقتصاد توسعه اقتصادی کشور را به خواست بیگانه گره زدیم. شرطی سازی اقتصاد و اتکا به سیاست های کشورهای بیگانه و یا توجه به تغییر سیاست های داخلی کشورها مبنای استواری برای توسعه اقتصادی در کشور نیست و تجربه همه کشورهای توسعه یافته این را  نشان داده که هرگاه رشد و توسعه خود را به تصمیم، اقدام یا سیاست های دیگر کشورها مشروط کنند سبب بی‌ثبات‌سازی  اقتصادی و از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری و شرطی شدن اقتصاد و عدم فراهم شدن فرصت برای بهره‌وری از استعدادها و ظرفیت درونی کشور است.

*برجام اقتصاد کشور را شرطی کرد

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته در قالب برنامه برجام سیاست‌های اقتصادی به سمت شرطی شدن و گره خوردن اقتصاد به سیاست‌های و تصمیم‌گیری های دیگر کشورها از جمله آمریکا سوق داده شد و آسیب‌ها و هزینه‌های هنگفت اقتصادی را به کشور وارد کرد.

بیشتر بخوانید:

اگر بایدن پیروز شود باید درباره موشک‌هایمان مذاکره کنیم/ قالیباف از ترامپ تقلید می‌کند!

وی با تاکید بر اینکه دلار امروز ما حاصل سیاست غلط اعتماد به سیاست‌های داخلی کشورهای بیگانه از جمله آمریکا به دلیل یک خوش‌بینی مفرط است، گفت: اگر می خواهیم توسعه درست و مبنایی را در کشور رقم بزنیم به تمام معنا باید به جای خوش‌بینی به تغییر سیاست‌های کشورهای دیگر، بر ثبات سیاست گذاری، تصمیم‌ها، بخش نامه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های درونیکشور متمرکز شویم.

*تغییر رئیس جمهور در آمریکا سیاست‌های کلان آنها در مواجه با ایران تغییری نمی‌دهد

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید دارد:‌به هیچ عنوان تغییر رئیس جمهور در آمریکا در سیاست‌های کلان آنها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران تغییری ایجاد نمی کند، گفت: مدل و روش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکایی در مواجه با جمهوری اسلامی ایران متفاوت است اما در عین حال هر دو در مقابله با جمهوری اسلامی و متوقف آن توافق نظر دارند و مبنای سیاست های تحریمی امروز ترامپ در دولت اوباما گذاشته شد.

او در عین حال مجددا تاکید و تصریح می‌کند: به هیچ عنوان نباید نسبت به تغییر  رئیس جمهور در کشور دیگری از جمله آمریکا نگاه خوش‌بیانیه‌ای وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این قسمت از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه افزایش دلار مبنای سیاسی و امنیتی دارد، گفت: متاسفانه دو بحث به صورت جدی وجود دارد ما با ناکارآمدی مفرطی در سیاست‌گذاری‌های ارزی در تراکم سال‌های گذشته رو به رو بودیم و نکته دوم حوزه نفوذ است که مقام معظم رهبری سالها از آن به عنوان یک مسئله مهم یاد می‌فرمایند که متاسفانه برخی از مسئولان نسبت به این مسئله بی توجه هستند در بخشی از سیستم‌های اقتصادی ما مشهود است.

وی افزود: حوزه نفوذ تلاش می‌کند تا سیاست‌گذاری‌های غلط بستر اجرایی شدن سیاست‌های بیگانه را در کشور فراهم کند و با بی‌ثباتی حوزه ارزی و اقتصادی بستر حرکت کشور به سمت سازش را فراهم کند بنابراین با دو موضوع در این مقوله رو به رو هستیم؛ نخست ناکارآمدی‌های مفرط در سیاستگذاری های اری و دوم نفوذ و جریان برانداز که از حربه‌ای برای آسیب زدن به جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.

وی در پایان گفت: امروز مسئله ارز قبل از آنکه توجیه اقتصادی داشته باشد ناکارآمدی سیاست های ارزی درون کشور و نفوذ جریان برانداز برای آسیب زدن به شاهرگ‌های اقتصادی کشور بر می‌گردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس