کد خبر 1132416
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
امشب ماه و ابر غول سرخ همنشین می‌شوند

ساعت ۲۲:۴۲ امشب دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹، ستاره دل کژدم (Antares یا قلب العقرب) ۵.۷ درجه جنوب ماه در وضعیت هلال افزاینده قرار می‌گیرند.

به گزارش مشرق، ساعت ۲۲:۴۲ امشب دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹، ستاره دل کژدم (Antares  یا قلب العقرب) ۵.۷ درجه جنوب ماه در وضعیت هلال افزاینده قرار می‌گیرد و چون ستاره دل کژدم در رده ستارگان ابرغول سرخ است، با چشم غیرمسلح به رنگ قرمز در پایین ماه تا قبل از غروب هلال در شامگاه این شب، دیده خواهد شد.

 در نجوم احکامی، به قرار داشتن ماه در زمینه برج فلکی کژدم "قمر درعقرب" می‌گفتند و اتفاقاتی را مرتبط با آن قائل بودند که با واقعیت‌های علمی همخوانی نداشته است؛ چرا که هر کدام از این اجرام (ماه و ستارگان صورت کژدم) در فواصل بسیار دور و متفاوتی نسبت به یکدیگر در آسمان قرار داشته و هیچگونه تاثیر تایید شده‌ای بر رویدادهای زمینی ندارند.

بیشتر بخوانید:

رصد بارش شهابی ازسه شنبه و چهارشنبه در آسمان کشور

دل کژدم ستاره آلفا و روشن‌ترین ستاره صورت فلکی کژدم است؛ ستاره‌ای ابر غول از رده طیفی M۱.۵ Ib باقدر ۱.۰۳ که تغییراتی بین قدر ۱.۲ تا ۰.۹ درفاصله زمانی حدود ۶ سال دارد.

این ستاره قرمز رنگ بوده و در فاصله ۶۰۴ سال نوری قراردارد. قطر آن حدود ۷۰۰ برابر خورشید بوده و در صورتی که در جای خورشید قرار می‌گرفت تا نزدیکی مدار مشتری را در دل خود جای می‌داد.  قدر مطلق آن منفی ۵.۱۳،  درخشندگی آن بیش از ۱۰ هزار برابر خورشید و دمای سطحی آن در حد ۲۷۰۰ درجه کلوین است.

این ستاره در هاله‌ای از گازهای درخشان که از خود ستاره بیرون می‌آیند قرار دارد و این مسئله اندازه‌گیری بعضی از کمیت‌های آن را مشکل کرده است.

به دلیل دمای کم، بیشترین انرژی برون داد این ستاره در ناحیه مادون قرمز طیف قرار دارد.  درخشندگی این ستاره در طیف مادون قرمز ۶۵ هزار  برابر خورشید و جرم آن  ۱۵ تا ۱۸ برابر جرم خورشید است.

این ستاره روشن‌تر عضو اجتماع ستاره‌ای عقربی قنطورسی است که نزدیکترین اجتماع ستاره‌ای OB‌ محسوب می‌شود؛ این ستاره دارای همدمی آبی رنگ از رده طیفی B۴Ve است که قدر آن ۵.۴ و در فاصله ۳ ثانیه قوسی از آن قرار دارد.

قطر آن ۴ برابر خورشید، دمای آن ۱۸ هزار درجه و درخشندگی آن احتمالاً ۱۹۰۰ برابر خورشید است. دوره چرخش آن به دور ستاره دل کژدم حدود ۹۰۰ سال و فاصله واقعی آن‌ها در حد ۵۵۰ واحد نجومی است. جرم این همدم ۷ تا ۸ برابر خورشید بوده و احتمالاً در آینده به یک ستاره کوتوله سفید ابر تبدیل خواهد شد.

دیدن این ستاره همدم که  احتمالا چشمه امواج رادیویی ضعیفی هم بوده به دلیل درخشندگی بسیار زیاد قلب‌العقرب بسیار مشکل است. این ستاره در سال ۱۸۱۹ زمانی که ماه از جلوی ستاره  دل کژدم می‌گذشت و نور آن پوشیده شده بود؛ کشف شد. کلمه Antares (نام لاتین این ستاره) به معنای رقیب بهرام (مریخ) است چرا که از لحاظ سرخی به مریخ شبیه بوده و از آنجایی که در نزدیکی دایره البروج قرار دارد گهگاهی با سیاره بهرام اشتباه گرفته می‌شود.

امشب ماه و ابر غول سرخ همنشین می شوند

شرح تصویر: نقشه آسمان در غروب تاریخ مورد اشاره به همراه صورت فلکی کژدم، ستاره دل کژدم و ماه

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • قریشی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 1
    اوضاع ایران از سایه خیانتهای اصلاح طلبان فاسد مدتهاست قمر در عقرب است ... کی 1400 میرسه ما خلاص بشیم؟!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 1
    والا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس