با پیروزی بایدن سیاست خارجی آمریکا دستخوش چه تحولاتی خواهد شد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورندکه با پیروزی احتمالی بایدن در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی این کشور، سیاست خارجی ایالات متحده دچار دستخوش تغییر خواهد شد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «العهد» وابسته به حزب الله لبنان با انتشار مقاله‌ای به قلم «سرکیس ابوزید» به بررسی و واکاوی تغییر سیاست خارجی آمریکا در صورت پیروزی «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از حزب دموکرات منتشر کرده است.

برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که اگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، ناچار است سیاست‌های دونالد ترامپ را پیش ببرد و سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده پس از انتخابات نوامبر سال جاری باید به همان شکلی باشد که چند سال پیش بوده است.

العهد در تحلیلی نوشت: جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده که نظم و ثبات را به سیاست خارجی این کشور بازگرداند.

این رسانه لبنانی با اشاره به وعده بایدن مبنی بر بازگشت اعتماد همپیمانان آمریکا و ترمیم روابط با اعضای ناتو، نوشت: بایدن وعده داد که اگر رئیس جمهوری آمریکا شود، در صورت تعرض به هر یک از کشورهای عضو ناتو، به آن کمک خواهد کرد و همچنین قول داده که در یک کارزار جدید برای ارتقای حقوق بشر و مبارزه با فساد و اقتدارگرایی «اجلاس جهانی دموکراسی» را با هدف بازگرداندن ایالات متحده به رهبری جهانی برگزار کند.

به نوشته العهد، بایدن همچنین متعهد شد که در ۱۰۰ روز نخست تصدی سمت ریاست جمهوری اجلاس جهانی آب و هوا را برگزار کند و تعهدات ملی بلندپروازانه تری برای حفاظت از محیط زیست بدهد و تلاش خواهد کرد تا با تمدید پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با روسیه بدون مشارکت چین، جلوی تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در جهان را بگیرد و این درخواستی است که پیشتر دولت ترامپ آن را ارائه کرده بود و توافق اصلی آن ماه فوریه آینده منقضی خواهد شد.

بایدن در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا همچنین وعده داده که «اگر ایران به شروط توافق‌ هسته‌ای پایبند باشد»، مجددا آن را احیا خواهد کرد.

نویسنده پایگاه العهد در ارزیابی این وعده بایدن می نویسد: بایدن به خوبی می‌داند که  توافق بر سر یک پیش‌نویس جدید و اصلاح شده توافق هسته‌ای با ایران آسان نخواهد بود و در صورت پایبندی وی به  برجام، باید یک سری تدابیر و پیشنهاداتی که امکان ایجاد یک سیستم برای تضمین ثبات منطقه‌ای را فراهم می‌کند، اجرا شود که شاخص‌ترین این پیشنهادت به شرح زیر است:

-تبدیل توافق هسته‌ای با ایران به پیمانی که از موافقت و تایید کنگره برخورد باشد، به طوری که هیچ رئیس جمهوری آینده آمریکا مانند ترامپ نتواند از آن خارج شود.

-گشایش اقتصادی و تجاری آمریکا و غرب در قبال ایران به گونه‌ای که منجر به رشد و توسعه شبکه‌ای از منافع مشترک با ایران شود.

-تشویق به گفت‌وگوی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به منظور از بین بردن دلایل تنش‌ها میان دو طرف.

-گزینه جنگ علیه ایران هرگز روی میز نباشد.

نویسنده در ادامه مقاله  به چشم انداز سیاست آمریکا در قبال چین در صورت پیروزی بایدن می پردازد و می نویسد: تفکر بایدن در خصوص سیاست‌های آمریکا در قبال چین مشابه تفکر ترامپ است. نامزد دموکرات‌ها وعده داده که از طریق احیای روابط واشنگتن با همپیمانانش، فشارهای بین‌المللی علیه چین را افزایش می‌دهد و تحریم‌های دیگری را به دلیل نقض حقوق بشر علیه اقلیت مسلمان اویغور اعمال خواهد کرد. بایدن معتقد است که بهترین راه برای مبارزه با رفتار خودسرانه چین و نقض حقوق بشر در این کشور، تشکیل جبهه واحد با همپیمانان این کشور است.

«سرکیس ابوزید» نویسنده مقاله در ادامه به تغییر سیاست‌های احتمالی آمریکا در قبال پرونده‌ای دیگر در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پرداخت و نوشت: مقابله بایدن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از جمله سیاست دیگری است که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات آن را دنبال خواهد کرد؛ به خصوص اینکه خبرهایی درباره اعطای پاداش مالی روسیه به عناصری از طالبان در مقابل قتل نظامیان آمریکایی منتشر شده است. بایدن همچنین وعده داده که بدون شروط قبلی با رهبر کره شمالی دیدار نکند و علاوه بر آن، تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ وضع خواهد کرد.

العهد همچنین به سیاست آمریکا در قبال عراق پس از روی کار آمدن احتمالی بایدن اشاره کرد و نوشت: نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین وعده داده که تعداد محدودی از نیروهای عراقی را برای شکست داعش در این کشور و همچنین سوریه نگه دارد، اما نیروهای آمریکایی را از خاک افغانسان خارج کند.

العهد در ادامه این مقاله به بررسی پرونده‌های متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی در صورت پیروزی بایدن از جمله موضوع برخورد دولت احتمالی نامزد دموکرات‌ها با دولت ترکیه به ریاست اردوغان و موضوعاتی مانند مهاجرت به آمریکا و توافق فلسطین و اسرائیل و مسایلی مانند تحولات عراق و سوریه و افغانستان پرداخت.

به نوشته این رسانه لبنانی، حمایت از تغییر حکومت ترکیه در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، از جمله خواسته‌های جو بایدن به نظر می‎رسد؛ با توجه به اینکه وی ابراز کرده که تمایل دارد با رهبران اپوزیسیون ترکیه برای شکست اردوغان وارد گفت‌وگو شود.

العهد ادامه داد: بایدن همچنین درباره پرونده ممنوعیت سفر مردم کشورهای مسلمان به آمریکا که دونالد ترامپ آن را ممنوع اعلام کرد، گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا پذیرای کسانی خواهد بود که به دنبال تحقق رویای این کشور باشند.

به نوشته العهد، ثبات روابط آمریکا با کشورهای آمریکای لاتین. کارزار تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک فشرده آمریکا علیه «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا به امید برکناری وی از قدرت را دولت ترامپ همانند دولت اوباما اجرا کرد. اگرچه دو رئیس جمهور قبلی و کنونی آمریکا تقریبا سیاست واحدی را در قبال ونزوئلا دنبال کردند، اما بر سر پرونده کوبا اختلاف دارند و ترامپ برای راضی نگه داشتن طرفداران خود در ایالت فلوریدا، سیاست باز اوباما با دولت کوبا را دنبال نکرد، اما بایدن گفت که در صورت پیروزی این سیاست ترامپ را کنار خواهد گذاشت.

رسانه وابسته به حزب الله لبنان درباره سیاست آمریکا در قبال مساله فلسطین نوشت: بایدن در خصوص پرونده فلسطین و اسرائیل نیز قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و ابقای سفارت آمریکا در قدس و بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به رسمیت می‌شناسد و متعهد شده که از امنیت این رژیم حمایت کند. وی همچنین وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات، تدابیر فوری برای بازگشت کمک‌های اقتصادی و انسانی به ملت فلسطین و بررسی و حل بحران انسانی در غزه و همچنین بازگشایی دفاتر تشکیلات خودگردان در آمریکا که ترامپ آنها را بسته است، اتخاذ کند.

العهد همچنین نوشت: تیم جو بایدن تاکنون مواضعی درباره اوضاع سوریه اتخاذ نکرده‌اند، اما بسیاری از دموکرات‌های عضو کنگره از طرفداران سفت و سخت «قانون سزار» تحریم‌های فشرده آمریکا علیه سوریه با هدف تسریع فروپاشی دولت این کشور هستند.

به نوشته این رسانه وابسته به حزب الله لبنان، بایدن همچنین در رابطه با لبنان متعهد شده که با جامعه مدنی و شهروندان لبنانی برای کمک به توسعه آینده سیاسی و اقتصادی این کشور همکاری کند و تاکید دارد که آینده لبنان باید «خالی از فساد» باشد و اعلام کرده که دولت وی از ارتش لبنان حمایت خواهد کرد.

العهد در پایان نوشت: با مروری بر برنامه‌های حزب دموکرات می‎توان دریافت که سیاست سنتی بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مختلف خواهد بود و به وضوح رد پای «چپ گراهای ترقی خواه» در برنامه‌های این حزب به روشی که دولت اوباما شاهد آن نبوده است، مشاهده می‌شود و «ترقی‌خواهان» رهبران حزب دموکرات را به سمت اتخاذ سیاست خارجی متناسب با زندگی روزمده آمریکایی‌ها سوق دادند. بنابراین منفعت طبقه متوسط آمریکایی‌ها باید محرک سیاست‌های خارجی بایدن باشد و دموکرات‌ها از اشتباهات گذشته خود درس گرفتند. از سوی دیگر، سیاست خارجی آمریکا خیلی کم پیش آمده که با تغییر دولت‌ها به شکل ریشه‌ای تغییر کند؛ چراکه همپیمانان و دشمنان آمریکا تغییری نکردند، اما تجربه جو بایدن می‌تواند به کمک رئیس جمهور دموکرات در اجرای تغییراتی که قول داده سریعتر انجام دهد و آنچه که ترامپ انجام داده را اصلاح کند، بیاید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس